Krystyna Janda: co czyta, co ogląda, co poleca
W Teatrze Polonia w Warszawie Krystyna Janda reżyseruje sztukę "Matki i synowie" Terrence'a McNally'ego. Zagra w niej matkę, która nie chce przyjąć do wiadomości, że jej syn był gejem. Kilkanaście lat po śmierci Andre odwiedza Michaela, byłego partnera syna. Premiera spektaklu 28 kwietnia.
Mówi Krystyna Janda:
- Ostatnio duże wrażenie zrobiła na mnie książka "Zakonnice odchodzą po cichu" Marty Abramowicz (wyd. Krytyka Polityczna). Co się dzieje z siostrami, które zrzucają habity. Lektura specjalna, mocna, poruszająca. Z kolei teraz czytam "Kobiety wokół Stalina. Kochanki i katorżniczki" Elwiry Watały (wyd. Videograf SA). Wydawało mi się, że sporo na ten temat wiem, bo czytałam wcześniej kilka książek o Stalinie, jego życiu, jego kochance Wierze Dawidowej, ale dopiero ta pozycja - można powiedzieć - kompleksowo opowiada o terrorze tamtych czasów, ze szczegółami, bardzo precyzyjnie. Autorka zajmuje się psychologią tłumu, próbuje wyjaśnić, na czym polegał mechanizm. Właściwie dopiero tu przeczytałam, jak został zamordowany Meyerhold, co się działo z Siergiejem Jesieninem, który został znaleziony w hotelowym pokoju wiszący na rurze grzewczej. Jak traktowane było środowisko artystyczne tamtego czasu, jak byli zamęczani ludzie kultury i dlaczego, za jakie drobiazgi im się dostawało. Czytam i nie mogę w to wszystko uwierzyć. Wstrząsające, obezwładniające. Nieprawdopodobne.
Czego słucham? Ostatnio muzyki szekspirowskiej. Utworów angielskich kompozytorów z czasów Szekspira. Szykuję się do większego projektu według Szekspira, w którym chciałabym połączyć muzykę współczesną z muzyką z czasów elżbietańskich.
W kinie podobał mi się film "Carol" w reżyserii Todda Haynesa. Film świetnie zagrany, świetnie zrobiony. Chciałam go zobaczyć z powodów zawodowych, bo sztuka, nad którą właśnie pracuję w Teatrze Polonia w Warszawie - "Matki i synowie", tak jak "Carol" dotyka tematu miłości homoseksualnej. A właściwie tego, jak miłość homoseksualna jest postrzegana przez innych, problemu naszej tolerancji i nietolerancji.