Teatr
"Sztukmistrz z Lublina", powieść laureata Nagrody Nobla Isaaca Bashevisa Singera, rozgrywająca się w realiach "priwislinskiego kraju" ostatnich dziesięcioleci XIX wieku doczekała się drugiej z kolei adaptacji (pierwszą przygotował w 1985 roku Zygmunt Wojdan) i dwóch od razu premier. Nowym adaptatorem był Michał Komar, a songi dopisali: Agnieszka Osiecka dla Teatru Współczesnego we Wrocławiu i Andrzej Jarecki dla Teatru Popularnego w Warszawie. Wrocławska inscenizacja Jana Szurmieja ma szalenie widowiskowy charakter, zręcznie łączy atrakcyjność cyrkowych popisów tytułowego bohatera z całkiem poważną problematyką poszukiwania rozmydlonej tożsamości (Jasza Mazur odnajduje ją na końcu w kanonach wiary mojżeszowej). Dramatyczną, piękną muzykę napisał do spektaklu Zygmunt Konieczny, tytułową rolę gra Maciej Tomaszewski,
Inscenizacja Jerzego Markuszewskiego w warszawskim Teatrze Popularnym ma bardziej kameralny charakter. Na uwagę zasługują songi-przerywniki z muzyką Macieja Małeckiego, będące pastiszem niegdysiejszych ogródkowych kupletów.