Bydgoszcz. "Błękitnie" premierowo w Polskim
19 czerwca w Teatrze Polskim premiera spektaklu "Błękitnie" wg pomysłu Agaty Maszkiewicz i Vincenta Tirmarche. - W dzisiejszych czasach coraz trudniej jest znaleźć nieskomercjalizowaną przestrzeń. Kapitalizm dokonuje wielokierunkowej ekspansji. Kusi nieskończoną ilością oceanów, a jednocześnie ingeruje w kolejne strefy życia, zalewając nas błękitem - mówią.
"Błękitny ocean-rynek to przeciwieństwo czerwonego oceanu-rynku, czerwonego od krwi, bo walczą na nim o życie firmy-rekiny. Błękitny ocean, to obszar, który właśnie odkryliśmy i na razie jesteśmy na nim sami.
W tym obszarze nie mamy konkurencji, oferujemy produkt, którego wcześniej nie było, jesteśmy pionierami (...)[1]".
Powyższy cytat jest opisem wykładu na temat strategii "błękitnego oceanu", jednej z najbardziej dynamicznie rozwijających się koncepcji zarządzania, opisanej przez W. Chan Kim i Renée Mauborgna[2]. Koncepcja ta zakłada, że każda firma niezależnie od swojej wielkości czy ilości kapitału jaką dysponuje, może wykreować wolną niezagospodarowaną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna. Elementem kluczowym jest tu "wypłynięcie na wody błękitnego oceanu" i stworzenie nowego rynku, zamiast walki o istniejące.
W dzisiejszych czasach coraz trudniej jest znaleźć nieskomercjalizowaną przestrzeń. Kapitalizm dokonuje wielokierunkowej ekspansji. Oferuje nam nowe możliwości, jednocześnie kreując nowe potrzeby. Ułatwia podbój rzeczywistości, kolonizując nas samych. Kusi nieskończoną ilością oceanów, a jednocześnie ingeruje w kolejne strefy życia, zalewając nas błękitem.
Strategia "błękitnego oceanu" to idea zaoferowania klientom produktu, który w ich oczach oznaczać będzie spełnienie nieodkrytych dotąd potrzeb. To próba znalezienia odpowiedzi na pytanie "co odmieni odbiorcom życie, choć jeszcze o tym nie wiedzą".
Spektakl "Błękitnie"
to próba podboju błękitnego oceanu,
to spektakl na aktorów i powietrzne ryby,
to zdalna choreografia,
to walka z nudą,
to okiełznanie żywiołu,
to bezruch wprawiający w ożywienie,
to bycie tutaj będąc jednocześnie gdzie indziej.
"Błękitnie" to próba zastosowania strategii "błękitnego oceanu" w przestrzeni teatralnej.
***
[1] http://www.moznainaczej.com.pl/marketing-i-sprzedaz-szkolenie/strategia-blekitnego-oceanu
[2] W. Chan Kim & Renée Mauborgne, Blue Ocean Strategy, Harvard Business School Press, 2005