Artykuły

Morderstwo

Zmarły w 1999 r. izraelski literat i reżyser Hanoch Levin był jednym z naj­bardziej oryginalnych i nowatorskich twórców swego pokolenia. Budził skrajne emocje. Przez jed­nych uważany za sumie­nie narodu, przez innych krytykowany za radyka­lizm polityczny. "Morder­stwo" powstało na dwa la­ta przed śmiercią autora.

W sztuce o nieuchronności przemocy i rozlewu krwi w konflik­cie izraelsko-palestyńskim Levin dotknął problemu jednostko­wej odpowiedzialności za każde ludzkie życie. Przedstawienie wyreżyserowane przez Piotra Cieślaka w brechtowskiej manie­rze teatru faktu - z dokumentalnymi wideoprojekcjami, efekta­mi pirotechnicznymi i songami - nie zatraciło swego egzysten­cjalnego wymiaru spod znaku Becketta. Krwawy korowód, w którym śmierć ponoszą przypadkowe, niewinne ofiary, robi tym bardziej wstrząsające wrażenie, że Levin w kilku prostych, a jakże poetyckich słowach, ujawnia życiorysy bohaterów. Ich marzenia, dążenia, chęci, starania, lęki. Tym bardziej każda z tych absurdalnie głupich, dojmująco niepotrzebnych śmierci zda się dotykać nas osobiście. Jak i fakt, że są nieuniknione. Nie tylko w tamtym punkcie globu, niestety.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji