Artykuły

Awangarda w operze

Malarz Kazimierz Malewicz i raper Le­on Botha są inspiracjami drugiej od­słony "Projektu P", cyklu nowych oper napisanych na zamówienie Tea­tru Wielkiego Opery Narodowej. "Zwycięstwo nad słońcem" Sławomi­ra Wojciechowskiego i "Solarize" Marcina Stańczyka wystawi Krzysz­tof Garbaczewski.

Pierwsza edycja "Projektu P" zmie­niła spojrzenie widzów na operę. Utwór "Dla głosów i rąk" Jagody Szmytki w reżyserii Michała Zadary odsłaniał kulisy pracy w tej in­stytucji. Z kolei druga propozycja "Transcryptum" Wojtka Blecharza była podróżą w przeszłość głównej bohaterki spektaklu, i jednocześ­nie spacerem po zakamarkach gmachu Teatru Wielkiego. Dyptyk został nominowany do Wdech - kulturalnych nagród "Gazety Co Jest Grane".

W tym roku obie części łączy nazwisko reżysera - spektakl wy­stawi Krzysztof Garbaczewski. Młody twórca, laureat Paszportu "Polityki", znany jest warszawskim widzom z przedstawienia "Życie seksualne dzikich" w Nowym Tea­trze czy "Kamienne niebo zamiast gwiazd" w Muzeum Powstania Warszawskiego. W operze debiu­tuje.

Wieczór rozpocznie utwór "Zwy­cięstwo nad słońcem" Sławomira Wojciechowskiego z librettem Marcina Cecki. Tytuł został zaczerpnię­ty z opery, która miała premierę w latach 30. Kostiumy i scenografię przygotował do niej Kazimierz Ma­lewicz. Twórcy warszawskiego przedstawienia nie chcą jednak opo­wiadać historii malarza, tylko odbi­jając się od niej, zastanowić nad kondycją awangardy.

Druga część "Solarize" Marcina Stańczaka z librettem Andrzeja Szpindlera jest zainspirowana hi­storią Leona Bothy - południowo­afrykańskiego rapera chorego na progerię. Botha, szukając sposobu na nieśmiertelność, umieścił całą swoją twórczość w internecie, wziął też udział w teledysku grupy Die Antwoord "Enter ninja". - Le­on Botha przeżywający życie osiem razy szybciej niż my jest symbolem kondycji współczesnego człowieka, który żyje w epoce ogromnego przyspieszenia. Z kolei Malewicz w swoich pracach doszedł do kresu tego, czym jest malarstwo. Dziś w jakimś sensie muzyka współ­czesna ociera się o granicę muzycz­ności - mówi Krzysztof Garba­czewski. Do udziału w spektaklu Krzysz­tof Garbaczewski zaprosił m.in. so­pranistkę Barbarę Kingę Majew­ską, a także aktorów, na scenie zo­baczymy: Agnieszkę Żulewską, Pa­wła Smagałę, Martę Ojrzyńską. Scenografię i kostiumy przygoto­wała Aleksandra Wasilkowska. Dy­ryguje: Marta Kluczyńska. Premie­ra: 26 kwietnia, godz. 19.30, scena kameralna.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji