Artykuły

Czołem wbijając gwoździe w podłogę

Bronisław Wrocławski znów w doskonałej formie i znakomitym monodramie. Albo inaczej: znów, jak zwykle, utalentowany, doskonale przygotowany, perfekcyjnie panują­cy nad tekstem, nienaganny w rzemiośle, poruszający swą grą. Eric Bogosian, jak to zwykle bywa u amerykańskich twórców, w "Czołem...", podobnie jak we wcześniejszym "Seksie, prochach i rock'n'rollu", natrząsa się z ułomno­ści maluczkich, obnaża ich niedosko­nałość - głównie tę intelektualną, wreszcie demaskuje bezmyślność w relacjach ja - reszta świata. Jako na sztandarowy egocentryzm, wskazuje Bogosian nasz stosunek do słabszych. Najprościej zilustro­wać to na przykładzie osób starych i głodujących w Etiopii dzieci. Wykrzykuje zatem Bogosian to, co często sami przed sobą boimy się wyznać i jako człowiek i artysta czuje się rozgrzeszony. Bo oto on wypo­wiedział, nazwał po imieniu, nakazał refleksję.

Jednak czy wszyscy ludzie muszą żyć wszystkimi problemami świata? To nie obrona egoizmu, ale rozsądek każe stawiać takie pytanie. A Bogo­sian? Cóż... On swoje rozliczenia ze światem już załatwił poprzez owo wypowiedzenie i nazwanie. On ma już sumienie uspokojone.

A czy coś więcej z tego wynika? Otóż niewiele, nie licząc moralnego niepokoju, jaki wywołuje wśród adresatów swojej twórczości. Nie jest to jednak ten rodzaj wątpli­wości, który paraliżuje świadomość, sprawia, że bezkrytycznie przyjmuje­my każdą manipulację. I to właśnie, zdaje się, przekazać chce reżyser. Wybierając z tekstu barwne osobowości, które Wrocław­ski ilustruje perfekcyjnie, Orłowski sygnalizuje konieczność dystansu wobec niemal każdego słowa. A gdy przez moment widzowie utożsamiają się z którąś z postaci, rytm przedstawienia szybko przywo­łuje do rzeczywistości.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji