Kielce. Turecki teatr cieni w Teatrze Kubuś
Słynny Cengiz Özek Shadow Theatre ze Stambułu wkrótce wystąpi na scenie Teatru Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach. Spektakl dla dzieci "Śmieciowy potwór" w nowoczesnej interpretacji tradycyjnego, tureckiego teatru cieni Karagöz będzie można zobaczyć w dniach 17-21 stycznia.
"Śmieciowy potwór" to opowieść o rybie, która z determinacją próbowała oczyścić morze. Zjadła tak dużo wyrzuconych do wody śmieci, że w końcu zamieniła się w potwora... o dobrym sercu co prawda.
Najbardziej nie lubiła plastiku. Pewnego razu zobaczyła, jak Karagöz wyrzuca do morza plastikową butelkę. Tego było dla niej już za wiele! Stanęła oko w oko z Karagözem! Jak skończyła się ta historia?
Zapraszamy na spektakl!
Reżyserem, scenografem i zarazem jedynym aktorem tego przedstawienia jest Cengiz Özek - dyrektor Cengiz Özek Shadow Theatre w Stambule, światowej sławy specjalista w dziedzinie teatru Karagöz, pomysłodawca i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek w Stambule.
Jego spektakle prezentowane były w przeszło 25 krajach na całym świecie, biorąc udział w prestiżowych festiwalach i przeglądach artystycznych. Jest zdobywcą wielu nagród i wyróżnień zarówno w kraju, jak i zagranicą.
Cengiz Özek jest również współtwórcą zrealizowanego przez teatr "Kubuś" spektaklu "Sklepy cynamonowe" na podstawie prozy Bruno Schulza, w inscenizacji i reżyserii Roberta Drobniucha.
Karagöz to rodzaj tradycyjnego, ludowego teatru, który przywędrował do Turcji w XVI wieku, podążając dawnymi szlakami handlowymi, z Egiptu. Nazwa pochodzi od imienia jednego z dwóch głównych bohaterów - protagonistów, którzy występują w każdej sztuce. Karagöz to niewykształcony, biedny prostak. Drugi to bogaty, mądry i ułożony Hacivat, który jest przeciwieństwem Karagöza. Różni ich wszystko, ale nie mogą bez siebie żyć.
Tematyka sztuk tego teatru to najczęściej problemy życia codziennego, z politycznymi aluzjami, przedstawiane za pomocą humorystycznych historii z udziałem Karagöza i Hacivita oraz całej plejady charakterystycznych postaci drugoplanowych, przedstawicieli różnych religii, krajów, grup społecznych. Są to spektakle oparte głównie na prostym, ciętym humorze, wzbogaconym tradycyjną turecką muzyką, śpiewem oraz tańcem.