Artykuły

Sopocki sukces Matki

Spośród 23 opublikowanych dramatów i komedii Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego) największe po­wodzenie sceniczne zdobyły dotychczas sztuki: "W małym dworku", ,,Jan Ma­ciej Karol Wścieklica", "Wariat i za­konnica" oraz "Matka", z którą to pre­mierą wystąpił aktualnie Teatr Kame­ralny w Sopocie.

Realizacja tej szokującej, niesamowi­tej nieco, zresztą jak większość utworów dramaturgicznych i tragikomedii Witka­cego, jest sukcesem nie tylko jednego z prekursorów egzystencjalizmu świato­wego, jakim był na gruncie europejskim Stanisław Ignacy Witkiewicz, demonicz­ny pisarz, malarz, dramaturg i filozof zbuntowany przeciw wszelkim uznanym konwencjom społecznym i kanonom tra­dycyjnej sztuki.

Jest również sukcesem reżyserskim Tadeusza Minca, który tą realizacją ,,Matki" pożegnał Wybrzeże, obejmując stanowisko reżysera w Teatrze Naro­dowym w Warszawie, ponieważ Teatr Witkiewicza żąda od aktorów rzeczy nie­zmiernie trudnej - zbudowania roli w roli, czy wręcz komedii w komedii, tylko aktorzy utalentowani potrafią uczynić jego widowisko czytelne, wy­zbyte z przypadkowych aluzji i nie­zwykle interesujące.

Kierując się tym imperatywem reżyser ,.Matki" w Sopocie znakomicie poroz­dzielał role doborowej stawce aktorów Teatru ,,Wybrzeże". Nadał on sztuce niebywałe tempo, wyegzekwował od scenografa Mariana Kołodzieja świetne tło dla akcji ,,Matki", której fabuła przy­pomina pijacki sen, w jakim dominuje nienasycenie i metafizyczny spazm al­koholowej, bądź narkotycznej euforii.

Role grających na scenie postaci są niesłychanie tandetne, szmirowate, bez skrupułów parodiowane i podrabiane przez autora w oparciu o tradycję li­teracką. Ta jednak melodramatyczność i brukowość Witkacowych "modelów" jest z góry założona i daje w połączeniu z problematyką ,,Tajemnicy i komedii życia znakomity efekt artystyczny, unaoczniając po prostu tę komedię'' - jak mówi Jan Błoński. Teatr Witkie­wicza jest bowiem teatrem dwustopnio­wym, budującym sztukę rzetelną - z kłamliwej sztuki życia, dziwność istnie­nia z nicości istnienia, prawdę z kłam­stwa i rzeczywisty walor ...z życiowego pozoru.

Świat Witkacego w "Matce" jest więc wcieleniem absolutnego nihilizmu. Wszy­stko co ukazuje się na scenie, to kpina ze zdrowego rozsądku, prowokacja, ter­ror i zgroza. Jednak wśród tej jednostronności widzenia życia uderza widza wiedza o nim autora, jego mądrość, pla­styka jego wyobraźni i dar odkrywczej analizy psychologicznej... Na serio bo­wiem dramaturg traktuje jedynie pro­blematykę Tajemnicy Istnienia i chęć osiągnięcia jej w życiu, czy w sztuce...

Pożywką dla "Matki" były niewątpliwie słynne "Upiory" Henryka Ibsena. Demaskuje ona bezlitośnie wszelkie uda­wanie! Janina Węgorzewska, tytułowa bohaterka sztuki (gra ją znakomicie Ha­lina Winiarska), jest najbardziej pro­gramowo, drastycznie po Witkacowsku niesmaczna ze wszystkich jej postaci. Jest alkoholiczką i narkomanką, całko­wicie zagubioną w świecie bardziej lub mniej urojonych cierpień i urazów. Wy­posażona w spotęgowane absurdalnie cechy pozytywistyczne dobrej matki, kompromituje się bezwolą w stosunku do własnej psychiki, omamów, różnych zasad, nawyków kulturowych i innych manii.

Pozostali aktorzy - Jerzy Kiszkis (Leon Węgorzewski) - syn, Zofia Bajuk (żona jego - Zofia Plejtus), Stanisław Igar (dyr. teatru Joachim Cieleciewicz), Jan Sieradziński (Antoni Murdel-Bęski, podejrzane indywiduum), Teresa Iżewska (Lucyna Beer, milionerka) oraz Lucyna Legut (komiczna służąca Dorota) zbie­rali oklaski przy otwartej kurtynie. Dy­namikę szaleńczej akcji rozładował nie­co Henryk Abbe jako Apolinary Plejtus, ojciec Zofii. Ratowali ją - dosłownie stając na głowie - pozostali uczestnicy brawurowego finału z Wiesławem Nowo­sielskim (nieznajomy), Krzysztofem Kal­czyńskim (Alfred hr. de La Trefoulle) oraz Jerzym Stankiem (Wojciech de Pokoria-Pęcherzewicz) doprowadzając wi­dzów swymi gagami do paroksyzmu we­sołości.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji