Artykuły

Piękno

Właśnie tym jednym słowem można określić cały wczorajszy wieczór baletowy ,,Mozart a piacere" przedstawiony na scenie Teatru Wielkiego przez Polski Teatr Tańca - Ewy Wycichowskiej.

W najczystszej formie - peł­nej elegancji, jakże stylowej - zaprezentował rozumienie muzyki Mozarta choreograf Emil Wesołowski. W jego układach poznański zespół błyszczał dawno tu nie widzianą harmonią gestu z frazą melodyczną, płynnością ru­chu, cudowną lekkością, która czyni balet niepojętą w swoich technicznych szczegółach sztuką dla widza. Tu też mogliśmy oklaskiwać kunszt solistów Marioli Lebidy, Renaty Gorczak, Krzyszto­fa Bródka i Waldemara Staszewskiego,

Druga część spektaklu - w uk­ładach Ewy Wycichowskiej - była udaną próbą zderzenia klasycz­nego baletu z nowoczesnym ro­zumieniem ekspresji tanecznej. Znalazło to wyraz również w od­rębnych środkach plastycznych, sposobie istnienia na scenie. Op­rócz już wymienionych artystów ogromny aplauz widowni zdobyli Iwona Wojtkowiak; Joanna Semeńczuk, Katarzyna Rogala i Miro­sław Ogórek.

Najbardziej oczekiwaną była in­scenizacja choreograficzna Walde­mara Wołk-Karaczewskiego do "Mszy Koronacyjnej" Mozarta. Dzielę z dużą częścią pewien nie­smak publiczności z nadużyć re­ligijnej symboliki: jak oceniać estetyczne wartości jednoznaczne emocjonalnie sytuacje, godne tyl­ko kościoła?

Na szczęście tu szczególnie dał o sobie znać takt scenografa Cze­sława Pietrzaka - znakomicie aranżującego nie tylko przestrzeń teatralną. Główny ciężar kreacyjny spadł - oprócz Marioli Le-bidy, Marioli Hendrykowskiej, Krzysztofa Bródka i Ryszarda Węgrzynka - na barki, jeśli mo­żna użyć tego zwrotu, Krzysztofa Raczkowskiego, odbieranego przez widzów jako jedno z uosobień Chrystusa.

Co by nie powiedzieć - z radością można stwierdzić, że Polski Teatr Tańca odzyskał swoją wielką klasę tym spektaklem, daje się wreszcie zauważyć cisnienie osobowości Ewy Wycichowskiej na zespół, Chyba następna premiera utwierdzi nas w tym przekonaniu.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji