Artykuły

Przed nowym sezonem teatralnym

KIEDY w ubiegłym roku na Zjeździe Teatralnym obliczono ilość sztuk o tematyce współczesnej, wy­stawionych w okresie od 1951 roku - rachunek nie wypadł zadowalają­co. Zbyt przytłaczająca była przewa­ga sztuk historycznych, zbyt niepo­kojące było zjawisko ucieczki na­szych dramaturgów od spraw współ­czesności. Były teatry - między ni­mi również czołowe, stołeczne - któ­re nie wystawiły w ciągu całego sezonu ani jednej sztuki współczesnej.

Błędy naszej literatury, a w tym również dramaturgii - błędy sche­matyzmu, deklaratywności, źle po­jętej "produkcyjności" tematu zde­mobilizowały niektóre kierownictwa teatrów, które zajęły pozycję wycze­kiwania. Tymczasem wystawiano klasykę, wygrzebywano z literatury przeszłości sztuki o małym często ładunku realizmu, pisarze - dramatur­dzy kierowali swe zainteresowania w stronę Kopernika, Frycza-Modrzewskiego, Reja, Kochanowskiego. Potrzeba współczesnego repertuaru stała się sprawą zamówienia spo­łecznego adresowanego do wszystkich naszych pisarzy. Ministerstwo Kultury i Sztuki oraz Związek Lite­ratów Polskich ogłosiły wówczas dwa konkursy: konkurs otwarty na sztukę teatralną o tematyce współ­czesnej oraz konkurs zamknięty na sztukę teatralną poświęconą X-leciu Polski Ludowej.

Trudno jest w tej chwili powie­dzieć, jakie wartości literackie i dra­maturgiczne wniesie każda z licz­nych sztuk zgłoszonych na konkurs. Kilka z nich wystawiono już z mniej­szym lub większym powodzeniem. Są to: warszawskie inscenizacje "Kreta" Lutowskiego, "Stajni Augiasza" Tarna, "Takich czasów" Jurandota, "Imienin Pana Dyrektora" Skowrońskiego i Słotwińskiego oraz krakowskie przedstawienie sztuki M. Mazur "Mieszkanie Nr 3".

Jedną ze sztuk zgłoszonych na kon­kurs przygotowuje Teatr Domu Woj­ska Polskiego. Pisaliśmy o niej nie­dawno. Jest to sztuka Kuśmierka "Rok 1944" (pierwotny tytuł roboczy "Jaśniej i piękniej") - sztuka o zwy­cięstwie i umacnianiu się władzy lu­dowej na Lubelszczyźnie, sztuka, o której reżyser W. Krasnowiecki mówi, że jest pisana i z potrzeby, i z przeżycia, że ma interesujący pro­blem.

W Teatrze Polskim w Warszawie trwają próby nad sztuką Kazimierza Korcellego "Dom na Twardej". Sztu­ka ta mówi o historycznym posie­dzeniu KRN w noc sylwestrową 1943 roku. Autor "Stefana Czarnieckiego i jego żołnierzy" daje tu przekrój niektórych środowisk społecznych, pokazuje jak idea walki o Polskę sprawiedliwości społecznej reprezen­towana przez Polską Partię Robot­niczą przenika do środowiska, które dalekie jest w swej pozycji klasowej i politycznej od socjalizmu. Sztuka ma wiele silnych spięć i konfliktów dramatycznych - tak charaktery­stycznych dla twórczości Korcellego. Tę samą sztukę wystawiono już w Lublinie.

W teatrze "Ateneum" w Warsza­wie odbędzie się wkrótce premiera sztuki Janusza Warmińskiego "Chwa­sty". Sztuka porusza temat, który jak dotąd nie miał szczęścia ani w naszej współczesnej literaturze, ani w filmie i w teatrze - temat wiej­ski. Autor dobrze niewątpliwie zna­jący życie wsi współczesnej skupił swe zainteresowanie na problemie spółdzielczości. Na tle ostrej walki o założenie spółdzielni produkcyjnej przedstawił wychowawczą i organi­zatorską rolę partii, jej walkę z le­wactwem i z błędami w pracy akty­wu powiatowego.

W dorobku konkursowym Central­nego Zarządu Teatrów są ponadto sztuki, które po pewnych, często ma­łych przeróbkach będą mogły zasilić repertuar współczesny wielu teatrów w Polsce. Konieczność dokonania pewnych przeróbek nie oznacza wca­le, że są to sztuki słabe. Chodzi o podniesienie ich wartości artystycz­nej.

Są wśród nich dwie sztuki o No­wej Hucie, o życiu jej budowniczych: Krzysztofa Gruszczyńskiego "Chata w Śródmieściu" i Stefana Otwinowskiego "Gwiazdy i ziemia". Interesu­jącą pozycją tematyczną jest sztuka Krystyny Berwińskiej "Koniec no­cy", osnuta na tle mordu wolbromskiego. Wiejska tematyka współcze­sna znalazła odbicie w sztuce Flory Bieńkowskiej "Drugi brzeg". An­drzej Wydrzyński w sztuce "W głębi nocy" przedstawia walkę AL, doko­nując niejako przekroju sił walczą­cych w kraju przeciwko okupantowi hitlerowskiemu. Ciekawie zapowia­da się sztuka Kowalewskiego "Miasto się broni" - o obronie Warsza­wy w roku 1939. Dość pokaźnie re­prezentowany jest w tym dorobku temat obyczajowy. Wyróżnić tu na­leży współczesną sztukę obyczajową Kazimierza Barnasia "Ludzie z po­czekalni".

Jest znacznie więcej pozycji. Ich różnorodność w sensie gatunku tea­tralnego - niemała. Wartość arty­styczna - rozmaita. Chodzi o to, by jak największa ich ilość weszła na sceny naszych teatrów. Czekamy na nowe premiery polskich sztuk współ­czesnych, sztuk, w których znajdą odbicie wielkie przemiany w życiu człowieka, w jego psychice i świa­domości, w pracy i w życiu osobi­stym. Sztuk godnych naszych cza­sów.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji