Artykuły

Owacje dla Końca wieku

W Iasi w Rumunii odbył się (w dniach 30.10 - 4.11) Międzynarodowy Festiwal Teatru Alternatywnego w Przestrzeni Nie­konwencjonalnej "altFEST '97", na który zaproszony został spektakl "Koniec wie­ku" Teatru "Provisorium" i Kompanii "Te­atr". Przedstawienie odniosło ogromny sukces. Publiczność wielokrotnie wywoły­wała owacjami aktorów na scenę, "Inter­national Romanian Television" uwieczniła dla rumuńskich telewidzów w kraju i za granicą sceny ze spektaklu oraz przepro­wadziła wywiady z członkami polskiej grupy, a przede wszystkim z reżyserem spektaklu Januszem Opryńskim.

Spektakl wzbudził również bardzo żywe zainteresowanie wśród organizato­rów innych festiwali teatralnych, zarówno w samej Rumunii jak i innych krajów. Otrzymał zaproszenia na kolejne festiwale. "Warto było przemierzyć trzy tysiące mil, żeby zobaczyć ten spektakl - dziękuję" - to jedna z wielu podobnych w wymowie reakcji na spektakl. Tę wyraziła pani Pamela Arkin, profesor Wydziału Teatru i Wymowy amerykańskiego Longwood College. Jedynej rzeczy, jakiej można było w tym wszystkim żałować, to brak możli­wości zagrania "Końca wieku" po raz dru­gi, o co bardzo prosił - ze względu na niebywałe zainteresowanie - dyrektor Te­atru Narodowego w Iasi - gospodarz prze­strzeni, w której grany był spektakl. Orga­nizatorzy festiwalu przewidzieli bowiem w programie tylko jedną prezentację dla każ­dego zaproszonego teatru.

Na festiwal przyjechały między innymi teatry z Rosji, Jugosławii, Gruzji, Ukrainy i z kilku rumuńskich ośrodków, w tym głównie z Bukaresztu. Zgodnie z podsta­wową formułą festiwalu wszystkie spekta­kle grane były w przestrzeniach mniej lub bardziej niekonwencjonalnych. Teatr z Gruzji na przykład - najbardziej oryginal­ny w tym względzie - wykorzystał intere­sującą przestrzeń starej, zabytkowej łaźni miejskiej.

Głównym organizatorem festiwalu było Centrum Sztuki Współczesnej Fundacji So­rosa z Bukaresztu. Festiwal miał za zadanie między innymi promować "fenomen teatru" poprzez alternatywne formy ekspresji, uczynić teatr współtwórcą rozwoju i ada­ptacji przestrzeni niekonwencjonalnej dla teatru alternatywnego poprzez eksponowa­nie możliwości artystycznych zjawisk te­atralnych oraz wskazać skuteczną drogę twórczego rozwoju ekspresji artystycznej w aktualnej sytuacji ekonomicznej krajów centralnej i wschodniej Europy.

W ramach festiwalu odbywały się co­dziennie sesje prowadzone przez doradcę kulturalnego Fundacji Sorosa z Londynu pana Billa McAlistera. Dyskusje dotyczyły wykorzystania przestrzeni niekonwencjo­nalnych na przedstawienia teatru alterna­tywnego, roli tekstów dramatycznych w przedstawieniach alternatywnych oraz po­trzeb i funkcji teatru niezależnego i jego umiejscowienia w przestrzeni niekonwen­cjonalnej.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji