Owacje dla Końca wieku
W Iasi w Rumunii odbył się (w dniach 30.10 - 4.11) Międzynarodowy Festiwal Teatru Alternatywnego w Przestrzeni Niekonwencjonalnej "altFEST '97", na który zaproszony został spektakl "Koniec wieku" Teatru "Provisorium" i Kompanii "Teatr". Przedstawienie odniosło ogromny sukces. Publiczność wielokrotnie wywoływała owacjami aktorów na scenę, "International Romanian Television" uwieczniła dla rumuńskich telewidzów w kraju i za granicą sceny ze spektaklu oraz przeprowadziła wywiady z członkami polskiej grupy, a przede wszystkim z reżyserem spektaklu Januszem Opryńskim.
Spektakl wzbudził również bardzo żywe zainteresowanie wśród organizatorów innych festiwali teatralnych, zarówno w samej Rumunii jak i innych krajów. Otrzymał zaproszenia na kolejne festiwale. "Warto było przemierzyć trzy tysiące mil, żeby zobaczyć ten spektakl - dziękuję" - to jedna z wielu podobnych w wymowie reakcji na spektakl. Tę wyraziła pani Pamela Arkin, profesor Wydziału Teatru i Wymowy amerykańskiego Longwood College. Jedynej rzeczy, jakiej można było w tym wszystkim żałować, to brak możliwości zagrania "Końca wieku" po raz drugi, o co bardzo prosił - ze względu na niebywałe zainteresowanie - dyrektor Teatru Narodowego w Iasi - gospodarz przestrzeni, w której grany był spektakl. Organizatorzy festiwalu przewidzieli bowiem w programie tylko jedną prezentację dla każdego zaproszonego teatru.
Na festiwal przyjechały między innymi teatry z Rosji, Jugosławii, Gruzji, Ukrainy i z kilku rumuńskich ośrodków, w tym głównie z Bukaresztu. Zgodnie z podstawową formułą festiwalu wszystkie spektakle grane były w przestrzeniach mniej lub bardziej niekonwencjonalnych. Teatr z Gruzji na przykład - najbardziej oryginalny w tym względzie - wykorzystał interesującą przestrzeń starej, zabytkowej łaźni miejskiej.
Głównym organizatorem festiwalu było Centrum Sztuki Współczesnej Fundacji Sorosa z Bukaresztu. Festiwal miał za zadanie między innymi promować "fenomen teatru" poprzez alternatywne formy ekspresji, uczynić teatr współtwórcą rozwoju i adaptacji przestrzeni niekonwencjonalnej dla teatru alternatywnego poprzez eksponowanie możliwości artystycznych zjawisk teatralnych oraz wskazać skuteczną drogę twórczego rozwoju ekspresji artystycznej w aktualnej sytuacji ekonomicznej krajów centralnej i wschodniej Europy.
W ramach festiwalu odbywały się codziennie sesje prowadzone przez doradcę kulturalnego Fundacji Sorosa z Londynu pana Billa McAlistera. Dyskusje dotyczyły wykorzystania przestrzeni niekonwencjonalnych na przedstawienia teatru alternatywnego, roli tekstów dramatycznych w przedstawieniach alternatywnych oraz potrzeb i funkcji teatru niezależnego i jego umiejscowienia w przestrzeni niekonwencjonalnej.