Artykuły

Koniec wieku - Provisorium i Kompania Teatr

Miłośnicy teatru mają znowu świetną okazję, by porównać dwa, zupełnie różne spektakle zrodzone z tego samego literackiego tekstu. W Teatrze Miejskim w Gdyni grana jest "Dżuma" według Camusa. A klub "Żak" w ramach (świetnego!) przeglądu zatytułowanego "Off daleko od centrum" zaprosił Teatr "Provizorium" i Kompanię "Teatr" ze spektaklem "Koniec wieku" również według prozy Camusa.

Świat we władzy zła, człowiek targa­ny namiętnościami, zatruty, zagubio­ny, nieszczęśliwy, człowiek - życiowa pokraka i potwór, człowiek bluźniący i rozpaczający... O tym wszystkim opo­wiada lubelskie, gościnne przedsta­wienie.

Teatr "Provisorium" jest uznanym te­atrem alternatywnym nie tylko w Pol­sce, ale i na świecie. Zdobywał nagro­dy na prestiżowych festiwalach. Działa już ponad 20 lat, a założyli go studenci lubelskiej polonistyki w czasach, gdy trwał prawdziwy boom teatrów stu­denckich. "Provisorium" zawsze stano­wiło czołówkę intelektualną i moralną. Ich spektakle stanowiły świetny mate­riał do gorących dyskusji, które nie za­wsze podobały się dyktatorom polityki kulturalnej lat 70. i 80. Przedstawienia: "Nie nam lecieć na wyspy szczęśliwe", "Pusta estrada", "Pieśni przeklęte", "Wspomnienia z domu umarłych", "Z nieba, przez świat, do samych pie­kieł", "Współczucie" zapisały się jako znakomite osiągnięcia teatralne i ważny głos w debacie nad ludzką kondy­cją, którą wiedli poza instytucjami kul­tury odważni twórcy. Teatr "Provisorium" otrzymał nagrodę Fringe First na festiwalu w Edynburgu. Reżyserem i inspiratorem spektakli jest Janusz Opryński, dyrektor artystyczny od mo­mentu założenia teatru. Współpracują z nim Jacek Breziński i Piotr Szamryk.

Od dwóch lat Teatr "Provisorium" współdziała z Kompanią "Teatr".

Kompanię utworzyli absolwenci Wy­działu Lalkarskiego PWST w Warsza­wie: Witold Mazurkiewicz, Jarosław Tomica i Michał Zgiet. Związani byli przez wiele lat ze scenami zawodowy­mi. A teraz mają wspólne przemyśle­nia. Uważają, że dzisiaj teatr współcze­sny jest skostniały i odczuwa się znu­żenie teatrem. Teatr powinien być nie­zależny - wyznają. Można sprawdzić, jak "teorię przekuwają w czyn".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji