Artykuły

Polskie Radio. Tomasz Kaczorowski laureatem konkursu na recenzję

Tomasz Kaczorowski zwyciężył w "konkursie na recenzję" słuchowisk Teatru Polskiego Radia

Kilka miesięcy temu Teatr Polskiego Radia ogłosił konkurs dla słuchaczy na "recenzję miesiąca". Radiowy teatr co roku przedstawia ponad sto premier. Co roku debiutują na antenie nowi autorzy i nowi reżyserzy. Co roku pojawiają się także nowe teksty uznanych mistrzów słuchowiska. Audytorium tego teatru wielokrotnie przewyższa liczbę widzów odwiedzających kilkadziesiąt teatrów w naszym kraju (choć oczywiście rodzaj kontaktu między twórcami a odbiorcami jest inny w obu teatrach). Nawet dzisiaj, w czasach dominacji pośpiesznej kultury obrazu i prostej rozrywki, słuchowiska znajdują tysiące wiernych słuchaczy, o czym świadczy m.in. istnienie w internecie ruchu nieuregulowanego obrotu nagraniami słuchowisk. Ostatnio także coraz częściej młodzi twórcy teatralni czy performerzy, sięgają po formy związane z elementami sztuki dźwięku.

Organizatorzy konkursu zapytali słuchaczy o ich ocenę tej formy sztuki teatru. Co jest dla nich ważne w słuchowisku? Jak interpretują wysiłki twórców, co jest dla słuchaczy wyznacznikiem dobrej roli w słuchowisku i jak zapatrują się oni na eksperyment dźwiękowy? Czy słuchowisko, to literacki "teatr bez obrazu" czy też "dźwiękowisko"?

Cztery razy przyznawano tytuł "recenzji miesiąca". Oto autorzy: Tomasz Kaczorowski (w marcu), Łukasz Śliwa (w kwietniu), Katarzyna Żądło i powtórnie Tomasz Kaczorowski (w maju), oraz Barbara Eyman i Maciej Sztąberek (w czerwcu). Wyjątkową aktywnością wykazał się Tomasz Kaczorowski, który nadesłał 9 wartościowych tekstów. On też został laureatem całego konkursu. Nagrodą będzie możliwość uczestniczenia przez tydzień (w charakterze stażysty) w pracach Teatru Polskiego Radia.

Tomasz Kaczorowski (ur. 1992) pochodzi z Sopotu, studiuje wiedzę o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Uczestniczy w projekcie Nowa Siła Krytyczna. Z Teatrem Polskiego Radia spotkał się przypadkiem kilka lat temu i od tego czasu stał się wiernym słuchaczem większości radiowych premier. "Bezwzględnie zakochany w teatrze" - jak sam pisze - " jednak bardziej zmierza w stronę praktyki teatralnej". Jest reżyserem - amatorem. W kwietniu 2012 wyreżyserował słuchowisko wg "Jestem zabójcą" Aleksandra Fredry w młodzieżowym radio eLO RMF, a w październiku prapremierę "Fausta" Leszka Kołakowskiego razem ze studentami wiedzy o teatrze. Asystent reżyserów: Wojtka Klemma na festiwalu SOPOT NON-FICTION, oraz Marcina Libera przy wałbrzyskim spektaklu "Na Boga".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji