Artykuły

Spór

"... ważył pustkę w pajęczej siatce" - powiedział o nim mocno złośliwie współczesny mu Wolter. Ale po latach można to zdanie interpretować też jako komple­ment, zwłaszcza że Pierre de Marivaux stał się symbo­lem autora finezyjnego z niesłychaną delikatnością opisującego świat ludzkich uczuć i emocji. Był pisarzem bardzo wszechstronnym - tworzył powieści, madryga­ły, parodie i elegie, był wziętym publicystą, ale najbar­dziej znane są jego sztuki, których napisał ok. 30. Do dziś chętnie grywane są "Igraszki trafu i miłości", "Pu­łapka miłości".

Tytułowy spór toczy się między Księciem a Erminią. Chodzi o to, która z płci - mężczyźni czy kobiety - jest bardziej skłonna do niestałości uczuć, niewier­ności. "Trzeba wrócić do początku świata, by to stwier­dzić" - mówi Książę i proponuje partnerce wyjątkowy eksperyment. Oto w całkowitym odosobnieniu, izola­cji od świata zewnętrznego, wychowywani są młodzi ludzie - zajmują się nimi ci sami opiekunowie - Carise i Mesrou. I gdy młodzież staje się dorosła, dochodzi do pierwszych kontaktów, zarówno między osobnika­mi tej samej płci, jak i przeciwnej. Ich zachowania z ukrycia będą obserwować Książę i Erminia: "Poznamy pierwsze odruchy czułości, miłości". Młodzi nawet nie wiedzą, jak nazwać nowe osoby, które nieoczekiwanie pojawiają się w ich życiu. Ale piękna Egle dość szyb­ko kieruje swoje uczucie w stronę Azor. Sprawy kom­plikują się, gdy pojawia się następna para Adine i Mersin. "Mam zamiar kochać Azor, a boję się, że temu uchybię". Opiekunowie obdarują również każdą parę portretem i lusterkiem. Te rekwizyty też mają ważną ro­lę do zagrania.

"Spór" ma bardzo nowoczesną formę telewizyjną, w czym ujawnia się wyobraźnia reżysera Marcina Zię­bińskiego, którego pamiętamy z filmowego debiutu "Kiedy rozum śpi".

Bajkowa, stworzona za pomocą komputera scenogra­fia "Sporu" Jeremiego i Anny Brodnickich, kostiumy zaprojektowane przez Beatę Zduńczyk, nietuzinkowa muzyka Igora Czerniawskiego, surrealistyczne charak­teryzacje, zwłaszcza Andrzeja Seweryna, który zagrał po­stać Księcia i Grażyny Szapołowskiej (Erminia) - to najważniejsze elementy tego niezwykłego widowiska.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji