Carlo Goldoni - Momolo
"Momolo jest człowiekiem prawym, usłużnym, jest hojny nie będąc rozrzutnym, wesoły nie będąc płochym, kocha kobiety nie kompromitując ich, lubi zabawy nie rujnując się przy tym, staje w obronie każdej słusznej sprawy, ceni spokój, lecz nie ścierpi by go ktoś oszukiwał, jest dla wszystkich grzeczny, jest wiernym przyjacielem, gorliwym opiekunem, czyż to nie ,,człowiek doskonały"? Aby dany charakter efektowniej wypadł na scenie należy go zestawić z charakterem wręcz przeciwnym. Wprowadziłem więc weneckiego nicponia, próżniaka, oszukującego cudzoziemców. Momolo nie znając nawet oszukanych osób wybawia je z zasadzki i demaskuje oszusta. Wreszcie "człowiek doskonały" kończy swą świetną karierę małżeństwem. Sztuka miała ogromne powodzenie, nie miała dialogów pisanych, napisana była jedynie rola głównego aktora, wszystkie inne były improwizacją na dany temat".
Tak w "Pamiętnikach" pisze o swej sztuce Carlo Goldoni sławny dramaturg włoskiego Oświecenia, reformator komedii dell'arte, autor przeszło 200 utworów scenicznych, w których przedstawiał najczęściej obrazy z rodzinnego miasta - Wenecji. Scenę zaludniał mieszczuchami, podupadłymi arystokratami, beztroskimi nicponiami, kobietami pełnymi wdzięku i sprytu, kłótliwymi gondolierami. Dotychczasowe błazenady skostniałej już komedii dell`arte zastąpił obyczajowymi, realistycznymi obrazami życia, aktorzy jego grali bez masek, zaś zawrotne tempo akcji, wartkie dialogi, nie improwizowane lecz napisane przez Goldoniego, żywiołowy humor, pogodny optymizm stanowią do dziś o trwałej wartości jego komedii. Rejestr najbardziej znanych sztuk Goldoniego ("Mirandolina", "Sługa dwóch panów", "Mądra żona", "Zakochani", "Sprytna wdówka") Teatr Kameralny wzbogaca prapremierą polską komedii "Momolo" w przekładzie Joanny Walter, reżyserii GIOVANNIEGO PAMPIGLIONE, ze scenografią ALEKSANDRA JĘDRZEJEWSKIEGO.
W roli tytułowej wystąpi JÓZEF SKWARK. Wdzięczne role kobiece grają: KRZESISŁAWA DUBIELÓWNA, MIROSŁAWA LOMBARDO, MARTA ŁAWIŃSKA.