Artykuły

Markiza de Sade

- Niech nas nie zwiodą ani skandalizująca biografia autora, ani aura prohibitum otaczająca pisma piekielnego markiza; "Markiza de Sade" nie jest - na szczęście - jeszcze jedną, tak ostatnio modną, próbą epatowania publiczności "zakazaną tematyką", kloacznym słownictwem czy golizną na scenie - twierdzi Tadeusz Bradecki, reżyser sztuki autorstwa Yukio Mishimy, której premiera odbędzie się w tym tygodniu na Scenie Kameralnej Starego Teatru.

Utwór jest splotem doświad­czeń wyniesionych przez auto­ra z japońskich dramatów no i kabuki, a także silnych wpły­wów tragedii Eurypidesa i kla­sycznego teatru francuskiego z Racine'm na czele. Akcję utwo­ru umieścił autor w osiemna­stowiecznym salonie paryskim Madame de Montreuil, teścio­wej ekscentrycznego markiza de Sade, szokującego opinię publiczną ówczesnej Francji ła­maniem wszelkich norm mo­ralnych, człowieka, który stał się symbolem gloryfikacji okru­cieństwa i rozpusty.

W sztuce występują wyłącz­nie kobiety. Jest ich sześć. Każda reprezentuje odmienną postawę moralną, każda ina­czej ocenia markiza de Sade. Trzy akty sztuki to trzy spo­tkania bohaterek dramatu, w tym samym miejscu lecz w różnym czasie. Mishima ukazuje wzajemne skompliko­wane relacje postaci dramatu, obnaża ich najgłębiej ukrywa­ne marzenia i fascynacje, rela­tywizuje pojęcie dobra i zła.

Tytułowa bohaterka dra­matu, żona libertyńskiego markiza w czasie kolejnych spotkań z ortodoksyjną mat­ką, młodszą siostrą - rywalką o względy markiza, pobożną baronową de Saint-Fond i służącą Charlottą przechodzi metamorfozę, dochodząc do głębokiej prawdy o sobie, do pełnego samouświadomienia.

Scenografię do spektaklu przygotowała Jagna Janicka. Występują w nim : Ewa Kaim, Anna Dymna, Małgorzata Gałkowska, Magda Jarosz, Iwona Budner i Ewa Kolasińska.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji