Artykuły

Plusy Minusy

PLUSY

1. Interesująca adaptacja: Kaczmarek sprowadza tekst Musila do esencji, sprawnie posługując się formą. Poddaje czytelnej analizie relacje międzyludzkie, potrafiąc jedno­cześnie niemal przez cały czas spektaklu utrzymać silne napięcie dramatyczne.

2. Wyraziste aktorstwo Karoliny Sokołowskiej i Tomasza Nosińskiego. Kipiące emo­cje wygrywają za pomocą przerysowanych gestów, utrzymując swoich bohaterów na pograniczu człowieczeństwa i zwierzęcości. Niektóre sceny mają wartość odrębnych etiud performerskich, w których aktorzy poddają próbie własną tożsamość.

3. Minimalistyczna, ale wymowna, wieloznaczna scenografia, estetycznie spowino­wacona z monochromatycznymi kostiumami.

4. Atmosferę oniryczną, podszytą dziwnością, budują w równym stopniu sekwencje muzyczne, utrzymane w niepokojących, nieoczywistych tonach.

MINUSY

1. Ceną syntetycznego scenariusza była rezygna­cja z kilku istotnych wątków opowiadania Musila. W spektaklu zniknęły, na przykład, skłonności bo­haterki do autoalienacji i nimfomanii. Perspektywa, z której bohaterka widzi świat, uległa spłaszczeniu, zubożona o prześladujące ją majaki, przeczucia, sko­jarzenia.

2. Reżyser jak gdyby nie ufał wymowie słów, nadużywa dynamiki ruchu (mnożące się wejścia i wyjścia bohaterów wydają się nieraz pozbawione znaczenia). Konsekwencją tego "rozhuśtania" jest efekt braku płynności. Nie zawsze też można uspra­wiedliwić liczbę zmian oświetlenia - nie służy to ani estetyce, ani sensowi przedstawienia.

4. Zagadkowo przedstawia się zacytowana na zakończenie piosenka Ireny Jarockiej, stylistycznie obca całości, robi wrażenie nieuzasadnionego do­datku.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji