Artykuły

Łódź. "Dotknij teatru" w Nowym

W ramach tegorocznej edycji "Dotknij teatru" Teatr Nowy przygotował prapremierę spektaklu "Savannah Bay" w reż. Anny Ciszowskiej.

Marguerite Duras (1914-1996) - francuska pisarka i scenarzystka. Autorka napisała 40 powieści i 10 sztuk teatralnych, ma na swoim koncie scenariusze filmowe (np. Hiroszima, moja miłość) i wyreżyserowane filmy (m. in. "India Song" i "Les enfants"). Znana szerszej publiczności dzięki głośnej powieści autobiograficznej "Kochanek", w której Duras opisała swój młodzieńczy romans ze starszym od siebie o szesnaście lat Chińczykiem. Akcja rozgrywa się w roku 1929 we francuskich Indochinach, gdzie autorka się urodziła i przez wiele lat wychowywała. Powieść uzyskała rozgłos za sprawą kontrowersyjnego filmu Jeana-Jacquesa Annaud z legendarną już kreacją aktorską Jane March.

Duras przywołuje ten autobiograficzny wątek również w dramacie "Savannah Bay", wkładając w usta jednej z bohaterek, Madeleine, słowa: "Wszędzie, na całym świecie. Można by pomyśleć, że grywałam w różnych sztukach, ale w rzeczywistości grałam tylko to. Grając wszystko, co sądzono, że gram, grałam historię Białej Skały". Trawestując te słowa, można zaryzykować twierdzenie, że Duras opowiada zawsze tę samą historię. Mit o kochankach, którzy spotykają się na wyspie - Białej Skale - otoczonej błękitnym morzem, gdzie nigdy nie pada deszcz i jest cudowne światło. On wyławia ją z wody, wtedy widzi ją po raz pierwszy i zakochuje się. Ona mu się oddaje - to pierwszy raz. On boi się i ucieka, żeby wrócić do tej miłości, od której nie może się uwolnić. Ona umiera z miłości. W "Savannah Bay" tę archetypiczną przypowieść Duras rozpisuje na głosy. Obie bohaterki dramatu znają ją doskonale. To historia powtarzana równocześnie przez starszą i młodą kobietę, jedną kobietę i wszystkie kobiety świata. Od zawsze.

W "Savannah Bay" akcja złożona z epizodów / obrazów sprowadza się do aktu OPOWIADANIA i eksponowania mechanizmu PRZYWOŁYWANIA i WYWOŁYWANIA WSPOMNIEŃ w przeczuciu nadchodzącej śmierci. Umieranie staje się tematem i ujawnionym aktem. Odchodzenie zaczyna się wraz z narodzinami. Miłość rodzi nieuniknioną śmierć. To jest PRAWO, które Duras zapisuje w dramacie cytatem - piosenkę Edith Piaf "Les mots d'amour" czyni trzecią bohaterką.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji