Artykuły

Amerykańska papieżyca

Sztuka autorstwa Es­ther Vilar przypomi­na wykład filozoficzny o przyszłości Kościoła katolickiego, który pod­dawany jest dziś coraz mocniejszej presji "po­stępowości". Niemiecka autorka obnaża bezsens owych tendencji. Poka­zuje, jak to w przyszłości w demokratycznych wyborach! - po najwyż­szą godność w Kościele katolickim sięgnie kobie­ta, która w następstwie tego kroku przyjmie imię Joanny II. Jej "mo­wa intronizacyjna" wy­pełnia treść sztuki. Znie­sienie celibatu, uchyle­nie zakazu przerywania ciąży, rozwodów, wpro­wadzenie homoseksual­nych małżeństw etc, do­prowadza do odpływu wiernych ze świątyń. Religia kierująca się zasadami demokracji, pozba­wiona zakazów, zatraca istotę i siłę. Staje się niepotrzebna. Sztuka Vilar, zrazu niebezpiecznie balansująca na granicy bluźnierstwa, w finale zmienia się nieoczekiwanie w żarliwy akt obrony wiary. Intrygująca tematyka, rewelacyjna muzyka Zygmunta Koniecznego. Jako reżyser te­atralny zadebiutował tym przedstawieniem pisarz Janusz Anderman, który do roli Joanny II zaangażował swoją żonę Joannę Trzepiecińską.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji