Artykuły

Ocean łączy i dzieli

Z dyrektorem teatru Zbigniewem Markiem HASSEM o premierze "Oceanu niespokojnego".

- Kto naprawdę jest auto­rem "Oceanu niespokojnego"? Wozniesieński?, Rybnikow?, Pasternak?, Hass?

- Wystawiamy pierwszą w Olsztynie rock-operę. Jako in­tegralne widowisko muzyczne powinna być przypisana prze­de wszystkim kompozytorowi Aleksandrowi Rybnikowowi.

- W drukach reklamowych wypisane jest nazwisko poety Andrzeja Wozniesieńskiego.

- On napisał na zamówie­nie kompozytora poemat ,,A nuż" (z tomu "Opowieści pod żaglami"), ale wcześniej zda­rzenie historyczne opisał Bo­rys Pasternak w nie przetłu­maczonej jeszcze na język pol­ski opowieści

- Co to za zdarzenie?

- Na początku ubiegłego wieku pewien kapitan carskiej armii Mikołaj Reżanow za zgodą władcy wybrał się w rejs którego celem było pod­bicie Kalifornii i utworzenie tam kolonii rosyjskiej. Wy­prawa podyktowana fascynacją i kalku1acją miała dra­matyczny przebieg i po dwóch latach zakończyła się tragicz­nie. Główny bohater wypra­wy przeżył wielką miłość do młodziutkiej córki hiszpańskiego gubernatora, w ogrom­nym uczuciu dostrzegł wy­miar boski, poddał się religij­nej ekstazie. Nie znalazł roz­sądnego wyjścia z dylematu z konieczności wyboru i pogodzenia sacrum i profanum.

- A skąd tytuł "Ocean niespokojny"? Dlaczego nie oryginalne "A nuż"?

- Tytuł oryginalny jest w pełni zrozumiały w Rosji. Oddaje mentalność Rosjan, ich oczekiwania i nadzieje, a tak­że pewien stopień ryzyka. U nas wymagałby szczególnych komentarzy. Zarówno tłumacz Józef Waczków jak i konsul­tant poetycki Agnieszka Osiecka, uznali że tytuł "Ocean niespokojny" jest pojemniejszy, oddaje główne przesłanie widowiska, dążenie do poko­nywania przeszkód dzielących ludzi z różnych kontynentów.

- Czy muzyka rockowa zdoła oddać ciężar i powagę przesłania? Ma pan już pew­ne doświadczenia z realizacji "Oceanu niespokojnego" w Te­atrze Rozrywki w Chorzowie,

- Instrumentarium jest rockowe, ale muzyka utrzyma­na w karbach, wzbogacona starą melodyką cerkiewną, śpiewami chóralnymi.

- A inne składniki reali­zacji?

- Wbrew biedzie i kłopo­tom jakie odczuwa kultura chcemy żeby widowisko było bogate i efektowne. Powstaje nakładem znacznych sił i środków. "Ocean niespokojny" będzie teatrem inscenizacji. Tekstu jest niewiele, zaled­wie 18 stronic. Budujemy ca­łość z muzyki, śpiewów, dzia­łań ruchowych, efektownej oprawy. Głównym elementem scenograficznym będzie wiel­ki krzyż. Cześć tego krzyża stworzy podest wyłożony ze sceny aż na widownię. Chór studentów z WSP będzie za­angażowany do działań ru­chowych, które przygotuje Bohdan Głaszcząk. Angażuje­my, drugi chór dziecięcy. Tru­dnego zadania przygotowania muzyki podjął się Stefan Brzozowski. Zdając sobie spra­wę z możliwości wokalnych naszych aktorów, wspieramy się nagraniami i innymi po­mysłami. Będziemy mieć do dyspozycji "pchełki" i inne mikrofony bezprzewodowe. Niebawem otrzymamy "ma­szynę do dymów", przystoso­waną do wydzielania dymów kolorowych i zapachowych, szczególnie przydatnych w efektownym, finałowym Alle­luja, eksponującym hasło szu­kania zgody. Epizod finałowy przygotuje młoda choreograf­ka z Gdyni - Wioletta Suska. Scenografię zaprojektował Bogdan Cichocki z Teatru Rozrywki w Chorzowie. Głów­ną postać Rezanowa zagra Janusz Kulik. Prawie cały czas będzie na scenie. Wpro­wadzamy postać spełniającą funkcję proroka, świętego, chochoła, anioła stróża, osobo­wość wyrosła z tradycyjnej kultury rosyjskiej, która bę­dzie śledzić i osądzać postępki głównego bohatera. Postać tę stworzy Bohdan Głuszczak. Rolę hiszpańskiej dziewczyny Conchity zagrają na zmianę Joanna Fertacz, Alicja Szy­mankiewicz i Ewa Ząbkiewicz. Federika. narzeczonego Conchity - Mirosław Zbonik. Symboliczną postać Rumiancewa, cara albo carycy kreują na zmianę Hanna Wolnicka i Lubomira Tarapacka.

- Kiedy premiera?

- Za tydzień 19 stycznia

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji