Artykuły

Polieukt

"Polieukt" w reż. Jorge Lavelli'ego Warszawskiej Opery Kameralnej w Teatr Capitole w Tuluzie. Pisze Vincent Guiot w ODB.

Cykl "Présences vocales" zainaugurowany w ubiegłym roku z inicjatywy teatru Capitole zaprasza do odkrycia muzyki dnia dzisiejszego - współczesnych kompozycji czy premier "L'aire du dire" Pierre'a Jodlowsky'ego w minionym sezonie, czy "La Passion selon Marie" Zada Moultaki kilka tygodni temu.

Dzięki francuskiej premierze "Polieukta" Zygmunta Krauze (opera została wystawiona po raz pierwszy w październiku 2010 roku w Warszawskiej Operze Kameralnej) możemy być świadkami dalszego ciągu operowych odkryć. Teatr Capitole proponuje nam wspaniały spektakl i zanurzenie się w sam środek tragedii.

W pięknych abstrakcyjnych dekoracjach pogrążonych w światłocieniach zawiązuje się wątek tragedii, wyśpiewywany przez wspaniały zespół artystów, przeniknięty wspólnym duchem. Szczególne emocje wyraża kontratenor Jan Jakub Monowid, wzruszając głębią swego człowieczeństwa i precyzją. Jego duet z Aleksandrem Kunachem (Neark) jest niezwykły: dwa subtelne głosy tkają w napięciu wątek tragedii.

Styl muzyczny nieco zaskakuje swoją nowoczesnością (jesteśmy nie tak daleko od muzyki Strawińskiego czy Brittena), a pod niektórymi względami wydaje się dość chaotyczny - motywy muzyczne opierają się na skokach interwałowych, które przełamują ich bieg i linię melodyczną i z trudem angażują słuchacza w emocje teatralne, chociaż gra aktorska śpiewaków, ich siła wyrazu i wyrównany poziom wokalny prezentują się wspaniale. Należy jednak przyznać, że to napięcie muzyczne zostaje złagodzone przez nadzwyczajne partie orkiestry pod dyrekcją Rubena Silvy, w której słuchacz może zanotować obecność akordeonu i marimby, na podłożu smyczków i piękne partie chóralne.

Hymn finałowy prezentuje się wyjątkowo zarówno w warstwie operowej, przez sceniczny i muzyczny sposób opracowania tematu (przywodzi to na myśl "Symfonię psalmów" Strawińskiego) w decrescendo zabarwionym akcentami wieczności, jak i w warstwie humanistycznego przesłania - poprzez głoszenie tolerancji.

Tłum. Agnieszka Zagórska-Robert

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji