Artykuły

Kraków. "Ariadna na Naxos" na festiwalu

3 i 5 lipca w ramach Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej będzie można zobaczyć jedno z najnowszych przedstawień - "Ariadnę na Naxos" Richarda Straussa.

Prapremiera tej opery odbyła się w Wiedniu w 1916 r. Autorem libretta był Hugo von Hofmannsthal, wybitny poeta, pisarz i dramaturg, stały współpracownik Straussa. "Ariadna na Naxos" składa się z dwóch części - prologu i opery. W prologu oglądamy przygotowania do przyjęcia w domu wiedeńskiego bogacza. Przyjęcie ma zostać uświetnione dwoma przedstawieniami: operą seria "Ariadna na Naxos", autorstwa młodego kompozytora, i występem trupy dell'arte "Zerbinetta i jej czterech kochanków". Kompozytor jest załamany - jego wypieszczona opera obok wulgarnych popisów. Jest źle, ale może przecież być gorzej. I tak się staje: bogacz życzy sobie, aby oba zespoły wystąpiły razem. Dlaczego? Żeby nie zanudzić gości, dla których największą atrakcją i tak są sztuczne ognie przewidziane po występach. Po przerwie oglądamy owo hybrydyczne przedstawienie, w którym obok Ariadny, cierpiącej w samotności na wyspie Naxos z miłości do Tezeusza, występuje płocha Zerbinetta i jej zespół. Tak w skrócie przedstawia się fabuła opery, karkołomnego połączenia opery buffa i opery seria.

Warcisław Kunc, który wspólnie z Tomaszem Tokarczykiem zajął się stroną muzyczną przedstawienia, tak mówił przed premierą: - Myślę, że spektakl będzie dla widzów interesującą i wysublimowaną propozycją. Trafnie określił to Gray, mówiąc, że: "W Ariadnie tańczą menueta Mozart i Mascagni, Haendel i Offenbach", co doskonale podkreśla różnorodność stylistyczną dzieła. Połączenie stylu opery buffa i seria powoduje, iż zmienność, jaka zachodzi w warstwie muzycznej, połączona dodatkowo ze stylem kompozytora opartym w dużej mierze na tzw. straussowskiej polifonii, jest wielkim wyzwaniem dla wszystkich śpiewaków i instrumentalistów. Wykonywanie dzieł Richarda Straussa jest zawsze rozwojowe, bowiem połączone ze zdobywaniem kapitału możliwości artystycznych przez wykonawców. Wiem, że "niczym cherubiny" chcemy wziąć udział w tym święcie muzyki i teatru.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji