Artykuły

Tarnów. Solski w sieci

Coraz lepsze graficznie i bardziej intuicyjne w obsłudze - takie będą odświeżone strony internetowe tarnowskich instytucji kultury. To właśnie Internet poszczególne placówki traktują jako doskonałe narzędzie do promocji swojej oferty i kontaktu z jej odbiorcami. Tarnowski Teatr czy Tarnowskie Centrum Kultury obecne są również na popularnych portalach społecznościowych.

Plakaty i ulotki to dziś za mało, by trafić do wszystkich osób zainteresowanych wystawą, spektaklem, koncertem, spotkaniem z twórcą, czy też udziałem w happeningu i przekazać im wyczerpujące informacje o konkretnym wydarzeniu kulturalnym. Internet dał instytucjom kultury oraz organizatorom rozmaitych imprez, szansę na dotarcie z zaproszeniem do bardzo szerokiego grona stałych odbiorców, jak i pozyskiwania nowych. Kultura znalazła swoje miejsce w sieci.

O sile oddziaływania Internetu wiedzą kierujący miejskimi instytucjami kultury w Tarnowie. Niektóre z nich prowadzą swoje strony internetowe od kilkunastu lat. www.biblioteka.tarnow.pl to internetowy adres Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tarnowie. Dużym plusem strony jest dostęp online do katalogów biblioteki miejskiej oraz bibliotek tarnowskich uczelni wyższych i biblioteki pedagogicznej. - Strona ruszyła wiosną 1997 roku, czyli bardzo wcześnie, a kilka lat później zwyciężyła w konkursie na najlepsze witryny internetowe bibliotek polskich. Zmiany są konieczne, bo zmieniają się chociażby możliwości graficzne, dostępne są nowe rozwiązania, z których warto korzystać. Jedna z prac magisterskich dotyczyła naszej strony i pojawiło się tam sporo pozytywnych, ale też trochę negatywnych opinii. Te krytyczne dokładnie przeanalizowaliśmy i przygotowaliśmy kolejną odsłonę naszej strony. Teraz jest zdecydowanie bardziej interaktywna - mówi Maria Bystrowska, kierownik działu komputeryzacji Miejskiej Biblioteki Publicznej w Tarnowie.

Nowa strona jest już gotowa. Nieznacznie zmieniła się jej grafika, ale istotniejsze są inne zmiany. Strona już wkrótce będzie współredagowana przez bibliotekarzy i czytelników; chodzi tu przede wszystkim o możliwość logowania się na stronę i dodawania np. recenzji książek, komentowania tego typu treści. Jest gotowy kalendarz wydarzeń organizowanych w MBP oraz jej filiach; można zaprenumerować serwis informacyjny. Z bibliotekarzem można porozmawiać dzięki komunikatorowi GG.

Od 400 do 600 użytkowników Internetu odwiedza codzienne stronę Tarnowskiego Centrum Kultury - www.tck.pl, także już wielokrotnie przebudowywaną. Kolejne zmiany wprowadzono pod koniec lutego i po części związane są z 20-leciem TCK. - Przymierzaliśmy się do nowej odsłony strony po to, by była ona bardziej nowoczesna, przystępna i przede wszystkim intuicyjna dla odbiorców. By ktoś, kto zagląda na naszą stronę, mógł szybko, przy pomocy dwóch, maksymalnie trzech kliknięć dotrzeć do poszukiwanych informacji. Ułatwiliśmy wyszukiwanie informacji, uporządkowaliśmy kategorie - mówi Artur Janus z Tarnowskiego Centrum Kultury.

Strona ma podobną szatę graficzną do poprzedniej, ale zyskała zupełnie nowe funkcjonalności. Ofertę TCK uszeregowano w trzech kategoriach: Dobre kino (tu znajdziemy informacje o repertuarze kina Marzenie, o Tarnowskiej Nagrodzie Filmowej i innych filmowych wydarzeniach), Dobra muzyka (bieżące koncerty i cykliczne imprezy muzyczne) i Dobry czas (informacje o wystawach, zajęciach w Autorskiej Pracowni Plastycznej, warsztatach itp.). Zmienił się też sposób prezentowania repertuaru kina Marzenie. By na bieżąco śledzić program TCK, wystarczy zapisać się do newslettera, jest też kanał RSS.

Zmiany w wyglądzie i funkcjonalności swojej strony planuje także Galeria Miejska w Tarnowie. Jak mówi Jolanta Dymon, obecnie nie ma możliwości dodawania zdjęć - fotograficznych relacji z wydarzeń; poszczególne działy też wymagają dopracowania, jak chociażby dział publikacji. Wkrótce ogłoszony zostanie konkurs na nowe logo miejskiej galerii.

Czwartą wersję swojej strony internetowej przygotowuje właśnie Tarnowski Teatr. - Projekt graficzny jest już gotowy, kilka wstępnych projektów udostępniliśmy niedawno na naszym profilu na portalu Facebook, by ocenili je korzystający często ze strony internetowej teatru. Przyglądaliśmy się też stronom innych instytucji kultury, z jakich rozwiązań korzysta m.in. Opera Krakowska czy inne teatry w Polsce. Teraz, dzięki zmianom, pojawią się na naszej stronie narzędzia ułatwiające pozyskiwanie informacji, czyli głównie kanał RSS czy newsletter. Chcemy mocniej wyeksponować informacje dotyczące repertuaru, oferty teatru i festiwalu Talia. Dodamy sporo informacji o aktorach - wyjaśnia Krzysztof Bogusz, kierownik Biura Promocji i Organizacji Widowni Tarnowskiego Teatru. Adres pozostanie ten sam - www.teatr.tarnow.pl.

Przykładem pozytywnych zmian jest nowa strona www.kultura.tarnow.pl, administrowana przez Wydział Kultury Urzędu Miasta Tarnowa. - Strona, w pierwotnej wersji, powstała przede wszystkim po to, by w jednym miejscu można było znaleźć kalendarz imprez kulturalnych w Tarnowie. Informacje o poszczególnych wydarzeniach wpisywano ze sporym wyprzedzeniem, co z kolei miało pomóc w koordynacji ich terminów. Pomysł był dobry, ale sposób wyszukiwania tych informacji, a i sama szata graficzna, nie były przyjazne dla użytkowników. Uznaliśmy zatem, że czas najwyższy na zmiany - wyjaśnia Marcin Sobczyk, dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miasta Tarnowa.

W zupełnie nowej odsłonie strona dostępna jest od blisko dwóch miesięcy. Kalendarium zawiera informacje o organizowanych w mieście wydarzeniach kulturalnych. Nie ma już potrzeby żmudnego wypełniania pól wyszukiwarki; wystarczy kursorem wskazać wybraną datę w kalendarzu, by pokazały się w skrótowej formie kulturalne propozycje na dany dzień, a jedno kliknięcie wystarczy, by poznać szczegóły interesującego nas wydarzenia. Można też szybko zorientować się w propozycjach na cały wybrany miesiąc. - Umieściliśmy również informacje o miejscach związanych z kulturą i są to przede wszystkim adresy instytucji kultury wraz z zapowiedzią najbliższych wydarzeń. Rozbudowujemy cały czas bazę danych o tarnowskich artystach i tu prosimy tarnowian o pomoc. Być może jeszcze brakuje konkretnych zespołów, muzyków, artystów; być może pewne informacje wymagają uściślenia, poprawienia. Będziemy wdzięczni za sugestie i pomoc - dodaje Marcin Sobczyk.

Kultura znalazła sobie ostatnio nową przestrzeń - to portale społecznościowe, w tym popularny Facebook. To tutaj coraz chętniej zakładają swoje konta małe i duże instytucje kultury, także te tarnowskie. Portale społecznościowe okazały się nie tylko skuteczną formą informowania o wydarzeniach kulturalnych, ale też dały możliwość tworzenia więzi o charakterze towarzyskim.

Raczkują na Facebooku Galeria Miejska i Miejska Biblioteka Publiczna. Ich profile pojawiły się tutaj dopiero jesienią ubiegłego roku. Na razie galeria i biblioteka testują możliwości tego portalu społecznościowego. Już ponad rok obecny jest na Facebooku Tarnowski Teatr. - Zaletą portali społecznościowych jest możliwość interakcji z użytkownikami, z widzami, możliwość komentowania wpisów, dyskusje. Portale dają sporo innych dodatkowych narzędzi, jak chociażby tworzenie stron poszczególnych wydarzeń i zapraszanie do udziału w nich. W naszym profilu pojawiają się zdjęcia z prób, z wydarzeń w teatrze, informacje o sprzedaży biletów, wolnych jeszcze miejscach na koncerty czy spektakle, a także informacje o materiałach prasowych na temat naszego teatru. Nowa strona teatru zostanie zintegrowana z Facebookiem, by wpisy na stronie od razu pojawiały się w naszym profilu - dodaje Krzysztof Bogusz.

Tarnowskie Centrum Kultury zadebiutowało na Facebooku w lutym 2009 roku, i jak przyznaje Artur Janus, z pewną dozą nieśmiałości, zastanawiając się czy to będzie dobre miejsce dla instytucji kultury. - Na początku było to konto prywatne, a kiedy dołączyło do nas parę tysięcy osób, konto stało się stroną ogólnodostępną. Użytkowników lubiących nas mamy około 5,5 tys., co jest sukcesem. Codziennie zamieszczamy informacje dotyczące oferty TCK i kina Marzenie. Swoje profile na Facebooku mają też nasze cykliczne imprezy, jak chociażby Tarnowska Nagroda Filmowa, festiwal "Był sobie blues", cykl Cinemarzenie. To zdecydowanie pomaga w popularyzowaniu tych wydarzeń. Szybkość przekazu informacji, dotarcia do wielu osób jednocześnie właśnie poprzez Facebook, przydaje się chociażby wtedy, gdy w ostatniej chwili musimy poinformować o odwołaniu koncertu, zmianie terminu jakiejś imprezy - tłumaczy Artur Janus.

Warto wiedzieć, że Miejską Bibliotekę Publiczną znaleźć można także w serwisie Nasza Klasa; teatr ma konto na YouTube, gdzie zamieszcza m.in. fragmenty spektakli. Rekordzistą, jeśli chodzi o obecność w sieci, jest Tarnowskie Centrum Kultury. Informacje o tej instytucji jak i konkretnych wydarzeniach znajdziemy w Naszej Klasie, wspomnianych już serwisach Facebook i YouTube, a także na last.fm i na Twitterze.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji