Artykuły

"Sylfidy", "Gilgamesz" i "Odwieczne pieśni"

Opera Bałtycka zapowiada na 9 lutego premierę trzech baletów, które będą się zapewne cieszyły dużym zainteresowaniem. "Sylfidy" do muzyki F. Chopina przygotowuje (inscenizacja, reżyseria i choreografia) NATALIA KONIUS - ceniony pedagog i choreograf słynnej moskiewskiej szkoły baletowej. Natalia Konius, tworząc choreografię do "Sylfid", opierała się na układzie baletowym swojego słynnego rodaka MICHAŁA FOKINA (1880-1942). Fokin wielokrotnie przepracowywał partyturę baletową, aż nadał jej kształt doskonały, a paryska premiera (2.VI.1909 r.) była sensacją tak wielkiej miary, iż do chwili obecnej "Sylfidy" należą do żelaznego repertuaru zespołów baletowych całego świata. Pierwsza premiera polska "Sylfid" odbyła się w Warszawie 7 października 1922 r. Ostatnia powojenna premiera "Chopinian" odbyła się w 1971 r. w Teatrze Wielkim w Łodzi.

Za trzy tygodnie ponownie będziemy mogli oglądać ten niezwykły balet, w którym wspaniałe tony muzyki Chopina żyją w tanecznym ruchu! W gdańskiej "Chopinianie" pomostem między tradycyjną choreografią Fokina a współczesnością będzie nowa inscenizacja i współczesna scenografia.

Drugim baletem będzie "Gilgamesz" Augustyna Blocha. Jest to opowieść o wpół legendarnym władcy sumeryjskiego miasta Uruk. Chodzi w niej o odwieczny problem życia i śmierci. Bohaterski wojownik nie może pogodzić się z myślą, że musi dzielić los zwykłych śmiertelników. "Gilgamesz" w skróconej wersji muzycznej wykonany został na XIII Warszawskiej Jesieni (1969 r.) przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej z Katowic oraz Chór Męski Filharmonii Narodowej w Warszawie. I ta właśnie partytura posłużyła do nowej wersji choreograficznej przygotowanej przez Operę Bałtycką w Gdańsku. Libretto, inscenizację, reżyserię i choreografię opracował GUSTAW KLAUZNER.

Ostatnią pozycją lutowej premiery będzie balet "Odwieczne pieśni" do muzyki Mieczysława Karłowicza. Wystawienie tego baletu zbiega się z 65 rocznicą tragicznej śmierci kompozytora.

Poemat symfoniczny "Odwieczne pieśni" zaprezentował Karłowicz warszawskiej publiczności w styczniu 1909 r. Koncert ten przynosi mu sukces i zapewnia 31-letniemu kompozytorowi trwałe miejsce w literaturze muzycznej. "Odwieczne pieśni" zrodziły się z niezwykłego umiłowania Tatr, które dla kompozytora były. "świątynią, konfesjonałem, księgą odwiecznego prabytu, miłością i natchnieniem".

Utwór składa się z 3 pieśni: o wiekuistej tęsknocie, o miłości i śmierć oraz pieśni o wszechbycie...

Libretto, inscenizację, reżyserię i choreografię baletu do tej muzyki przygotowała JANINA JARZYNÓWNA-SOBCZAK.

Kierownictwo muzyczne premiery spoczywa w rękach znanego i cenionego na wybrzeżu muzyka - dyrygenta ZBIGNIEWA CHWEDCZUKA. Scenografię przygotowuje znakomity gdański plastyk - JERZY KRECHOWICZ.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji