Artykuły

Warszawa. Nowy sezon Teatru Na Woli

Najnowsza sztuka Iwana Wyrypajewa, adaptacja powieści "Madame", spektakle reżyserowane przez Agnieszkę Glińską, Maję Kleczewską, Ondreja Spišaka i Wojciecha Kościelniaka, to niektóre atrakcje zbliżającego się sezonu w Teatrze Na Woli.

W sezonie 2011/2012 Teatr na Woli będzie działał na dwóch scenach - dużej i małej - w siedzibie TNW przy ul. Kasprzaka 22 i na Scenie Przodownik przy ul. Olesińskiej 21 /dawne Laboratorium Dramatu/.

"Iluzje" Iwana Wyrypajewa w reżyserii Agnieszki Glińskiej

Polska prapremiera - 9 września 2011 /Teatr Na Woli/

Komedia. Historia dwóch małżeństw, które pod koniec życia odczuwają potrzebę rozmowy o uczuciach. Cztery osoby, cztery spojrzenia na wspólne życie. Kto kogo kochał, a komu się zdawało, że kochał? Kto przez kogo był kochany naprawdę? Co w mijającym życiu było rzeczywistością, a co iluzją?

Wyrypajew, pokazując kolejne elementy małżeńskich układanek, tworzy opowieść pełną paradoksów. "Iluzje" mówią też o przyjaźni, ironii losu i niemożności pełnego zrozumienia między najbliższymi osobami.

Przekład: Agnieszka Lubomira Piotrowska

Scenografia: Agnieszka Zawadowska

Muzyka: Ygor Przebindowski

Reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski

Występują:

Pierwsza kobieta - Dorota Landowska

Druga kobieta - Dominika Ostałowska

Pierwszy mężczyzna - Łukasz Lewandowski

Drugi mężczyzna - Krzysztof Stroiński

***

"Wyzwolenie" Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Piotra Jędrzejasa

Premiera - październik 2011 /Teatr Na Woli/

Występują:

Geniusz - Jerzy Trela

Konrad - Marcin Sztabiński

Muza - Agnieszka Warchulska

Wróżka/Hestia - Izabela Dąbrowska

Harfiarka- Julia Wyszyńska

Reżyser - Robert T. Majewski

Karmazyn -Marcin Jędrzejewski

Hołysz - Damian Łukawski

Prezes - Krzysztof Krupiński

Ojciec - Sławomir Holland

Przodownik - Bogusław Kudłek

Syn - Szymon Nowak

Prymas - Karol Wróblewski

Kaznodzieja - Bartłomiej Chowaniec

Scenografia: Jan Kozikowski

***

"Memento Mori" Jakuba Roszkowskiego w reżyserii Mai Kleczewskiej

Prapremiera - 11 listopada 2011 /Scena Przodownik/

Pomysł na napisanie sztuki zrodził się podczas warsztatów dramaturgicznych "Sztuka Dialogu", poświęconych różnym aspektom wiary oraz roli Kościoła we współczesnym świecie. W "Memento Mori" Roszkowski pyta o miejsce religii w życiu dzisiejszego człowieka. Stawia pytania na temat naszej duchowości. Czy wraz ze zmianami zachodzącymi na co dzień, dyktowanymi rozwojem cywilizacyjnym, technicznymi wynalazkami, odkryciami w nauce i medycynie zmienia się także system wartości? Czy jest on dyskusyjny, czy może są prawdy uniwersalne, niezależne od czasu i miejsca? Czy każdy człowiek podlega temu samemu prawu?

Występują: Sebastian Pawlak, Maria Dejmek, Zdzisław Wardejn, Maciej Nawrocki, Martyna Peszko, Krystian Wojtarowicz, Stanisław Brejdygant, Marta Nieradkiewicz, Alina Czyżewska.

***

"Allegro moderato" Szymona Bogacza w reżyserii Krzysztofa Rekowskiego

Premiera - grudzień 2011 /Scena Przodownik/

"Allegro moderato" to sztuka o wartości ludzkiego życia "samego w sobie"; to historia Marty - muzyczki, która gra w orkiestrze na oboju. Dramat opisuje jej trudną drogę w dążeniu do osiągnięcia muzycznej perfekcji. Czy nauka na instrumencie to rzeczywiste pragnienie dziewczyny, czy realizacja marzeń jej matki? Wielka tragedia rodzinna, która spotyka Martę, powoduje wielkie przewartościowanie jej systemu wartości.

Występują m.in: Dominika Ostałowska, Oskar Hamerski, Zdzisław Wardejn, Elżbieta Kijowska, Anna Stella.

***

"Elektra" Sofoklesa w przekładzie Antoniego Libery w reżyserii Joanny Grabowieckiej

Premiera - styczeń 2012 lub luty 2012 /Teatr Na Woli/

Dramat odwołujujacy się do mitów trojańskich. Elektra, córka króla Agamemnona czeka na powrót brata Orestesa, by razem pomścić śmierć ojca zamordowanego przez ich matkę Klitemnestrę i jej kochanka Ajgistosa.

***

"Rzecz o banalności miłości" Savyon Liebrecht w przekładzie Michała Sobelmana reżyserii Agnieszki Glińskiej

Polska prapremiera - luty 2012 /Teatr na Woli/

Historia niezwykłej miłości oraz fascynacji dwojga wybitnych filozofów: Martina Heideggera i Hannah Arendt. Korespondencja między Hannah Arendt a Martinem Heideggerem, prowadzona z niewielką przerwą przez pięćdziesiąt lat, to świadectwo niezwykłego związku o charakterze nie tylko intelektualnym i duchowym, lecz także uczuciowym i intymnym. O jego właściwej naturze, daleko wykraczającej poza relację uczennica-nauczyciel, świat dowiedział się stosunkowo niedawno z biografii Hannah Arendt napisanej w 1982 roku.

Występują m.in.: Joanna Szczepkowska i Krzysztof Stroiński

***

"Prorok Ilja" Tadeusza Słobodzianka w reżyserii Ondreja Spišaka

Premiera - kwiecień 2012 /Teatr Na Woli/

"Prorok Ilja" jest drugą częścią trylogii wierszalińskiej, zbioru dramatów opartych na prawdziwych wydarzeniach rozgrywających się w latach 20. i 30. na polsko-białoruskim pograniczu. Na terenach Białostocczyzny, na styku religii i kultur, pod wodzą prostego chłopa ze wsi Grzybowszczyzna Eliasza Klimowicza rozkwitł apokaliptyczny ruch odnowienia chrześcijaństwa. Słobodzianek zastanawia się, jak to możliwe, że w XX wieku, równolegle do dynamicznie rozwijającej się cywilizacji, osiągnięć technicznych i naukowych odkryć, istniała prostoduszna wiara w proroka z Grzybowszczyzny. Dramat, który nie był wystawiany w Warszawie, chociaż miał kilkanaście realizacji na świecie.

W głównej roli: Adam Woronowicz

***

"Madame" Antoniego Libery w reżyserii Jakuba Krofty

Premiera - maj 2012 /Teatr Na Woli/

Dramaturgia: Małgorzata Sikorska-Miszczuk

Powieść jest ironicznym portretem artysty z czasów młodości, dojrzewającego (bohater jest w klasie maturalnej warszawskiego liceum na Żoliborzu) w peerelowskiej rzeczywistości schyłku lat sześćdziesiątych. Narrator opowiada o o fascynacji starszą od niego, piękną, tajemniczą kobietą, która uczyła go francuskiego i dała mu lekcję wolności. Jest to zarazem opowieść o potrzebie marzenia, o wierze w siłę Słowa, a także rozrachunek z epoką PRL-u.

***

"Operetka" Witolda Gombrowicza w reżyserii Wojciecha Kościelniaka /spektakl muzyczny/

Premiera - czerwiec 2012 /Teatr Na Woli/

"Operetka" jest dalszym ciągiem Gombrowiczowej walki z konwencją, z Formą, walki rozpoczętej w "Ferdydurke", kontynuowanej w "Trans-Atlantyku" i "Ślubie". Podejmując istotne problemy egzystencjalne stawia pytania o granice prawdy i fałszu, o istotę wolności i zniewolenia człowieka, o wzajemne układy między sferą "inni" i "ja", wreszcie o rewolucję - wciąż od wieków powtarzany "zakręt" historii. Czym ona jest? Czy burzeniem skostniałego porządku? Czy może jeszcze czymś innym? Nie szukajmy u Gombrowicza jednoznacznych odpowiedzi na te pytania, bo według niego :literatura nie jest od rozwiązywania zagadnień - ona je stawia.

***

Czytania i wykłady

Na Scenie Przodownik, co poniedziałek, odbywają się czytania i wykłady psychologiczne. W sezonie 2011/2012 będą to cykle:

Czytanie Nowego Testamentu i apokryfów w cyklu "Maska Jezus" Po czytaniach dyskusje moderowane przez Tadeusza Bartosia i zaproszonych ekspertów /m.ni. dr Zenon Waldemar Dudek/

Czytanie bajek w cyklu "Ścieżki baśni". Dyskusje moderowane przez dr Cezarego Żechowskiego.

Czytanie dramatów antycznych w cyklu "Toksyczna Rodzina Antyczna". Po każdym czytaniu dyskusja moderowana przez Tadeusza Słobodzianka, z udziałem filologów klasycznych /dr Zbigniew Kadłubek lub dr Jan Kucharski/ i psychiatry dr Cezarego Żechowskiego.

Wykłady psychologiczne naukowców i praktyków z kręgu pisma Albo Albo w cyklu Psychologia Fatum. Kuratorem cyklu jest dr Zenon Waldemar Dudek.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji