Artykuły

To był teatr przez duże "T"

XXX Opolskie Konfrontacje Teatralne "Klasyka Polska" podsumowuje Iwona Kłopocka w Nowej Trybunie Opolskiej.

Poziom festiwalu był wysoki i zbyt wyrównany, by kogokolwiek wyróżniać Grand Prix - uznało jury zakończonych w sobotę XXX Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska 2005".

Triumfatorami festiwalu stał się toruński "Ślub" [na zdjęciu] i wałbrzyska "...córka Fizdejki", które razem zgarnęły siedem z trzynastu nagród. Nagrodę specjalną za reżyserię "Błądzenia" otrzymał Jerzy Jarocki. Werdykt jury, jak rzadko, pokrywał się z opiniami krytyków i widzów, którzy właśnie te trzy przedstawienia wymieniali jako najważniejsze wydarzenia konfrontacji.

Gospodarz festiwalu, Teatr im. J. Kochanowskiego, tym razem musiał zadowolić się tylko jedną nagrodą. Jury doceniło drugoplanową kreację Michała Świtały jako Twardosza w "Dożywociu" wyreżyserowanym przez Bartosza Zaczykiewicza. Zaraz po ogłoszeniu werdyktu reżyser i aktor padli sobie w objęcia. - Jestem szczęśliwy i bardzo zaskoczony - powiedział "NTO" Michał Świtała. - Nawet mi przez myśl nie przeszło, że mógłbym za Twardosza dostać nagrodę, bo wydawało mi się, że to zbyt małe zadanie, by mogło zostać zauważone. Taka nagroda bardzo mobilizuje do jeszcze lepszej pracy - dodał.

Michał Świtała w tym roku obchodzi 25-lecie pracy artystycznej. Od 10 lat związany jest z opolskim teatrem. Doskonale czuje się w komediach, a rola Twardosza była dla niego dużą zabawą i frajdą. - Bo ja gram przede wszystkim dla przyjemności - przyznał aktor.

Zakończenie jubileuszowych konfrontacji połączono ze świętem Teatru Kochanowskiego, który również obchodzi trzydzieste urodziny. Zjechali się na nie byli dyrektorzy opolskiej sceny i artyści, którzy przez lata budowali jej świetność. Przygotowana na tę okazję - z przymrużeniem oka nazwana - "Akademia ku czci..." zaczęła się od fragmentu monologu Laodamii z "Protesilasa i Laodamii" Wyspiańskiego, którego premiera w styczniu 1975 roku uświetniła otwarcie nowego budynku teatru. Laodamią była ta sama co przed 30 laty Zofia Bielewicz - dziś nestorka opolskiej sceny, uhonorowana specjalnym dyplomem przez ministra kultury.

Kapitalnie sparodiowana słynna scena pisania listu z "Zemsty" ukazywała, jak mógł wyglądać apel ówczesnych władz Opolszczyzny do partyjnej centrali o powołanie w Opolu nowego teatru. Zamiast Fredrowskiego "mocium panie", jak natrętny przerywnik powracało hasło "towarzysze". Potem aktorzy Kochanowskiego z wdziękiem parodiowali sceny z przedstawień, jakie w minionych latach powstały na opolskiej scenie. Ten zbiorowy popis umiejętności i poczucia humoru publiczność nagrodziła owacją na stojąco.

Nie byłoby prawdziwej "Akademii ku czci..." bez części oficjalnej, podczas której artystów i pracowników teatru udekorowano krzyżami zasługi i odznaczeniami regionalnymi.

Zapytany o program na następne 30-lecie teatru jego dyrektor Bartosz Zaczykiewicz powiedział: - Postaramy się nie roztrwonić tego dziedzictwa. Mamy nadzieję, że - jak do tej pory - Teatr Kochanowskiego będzie ważnym miejscem, przynoszącym wiele dobrego mieszkańcom Opolszczyzny.

Werdykt jury

XXX Opolskie Konfrontacje Teatralne "Klasyka Polska 2005" odbyły się w dniach 16-23 kwietnia 2005 r. pod patronatem: Ministra Kultury oraz Marszałka Województwa Opolskiego przy pomocy finansowej Urzędu Miasta Opole oraz Złotego Sponsora (Górażdże Cement SA), Brązowych Sponsorów (Cementowni Odra, ING Bank Śląski, ING Nationale Nederlanden) pod patronatem medialnym: "Rzeczpospolitej", "Didaskaliów", "Sceny", "Śląska", "Teatru", Programu II Telewizji Polskiej SA, Programu I Polskiego Radia SA, TVP SA Oddziału w Opolu, Radia Opole, "Nowej Trybuny Opolskiej".

Jury XXX Opolskich Konfrontacji Teatralnych "Klasyka Polska 2005" w składzie: Beata Guczalska, Marek Braun, Jacek Sieradzki, Andrzej Zarycki, Waldemar Zawodziński (przewodniczący) po obejrzeniu ośmiu następujących przedstawień konkursowych:

- "Błądzenie" wg Witolda Gombrowicza z Teatru Narodowego w Warszawie,

- "Biesiada u Hrabiny Kotłubaj" z Centrum Sztuki "Studio" im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie,

- "Wyzwolenie" Stanisława Wyspiańskiego z Teatru Starego w Krakowie,

- "Dożywocie" Aleksandra Fredry z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu,

- "Pamiętnik" wg Witolda Gombrowicza z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy,

- "Ślub" Witolda Gombrowicza z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu,

- "...córka Fizdejki" z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu,

- "Polityka" Włodzimierza Perzyńskiego z Teatru im. Juliusza Osterwy w Lublinie.

Postanowiło przyznać następujące nagrody:

- nagroda specjalna dla młodej aktorki ufundowana przez Zarząd Główny Związku Artystów Scen Polskich w wysokości 2.000 zł dla Dominiki Kluźniak za rolę Jadwisi w spektaklu "Pamiętnik" wg Witolda Gombrowicza z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy,

- nagroda za rolę drugoplanową w wysokości 2.000 zł dla Michała Świtały za rolę Twardosza w spektaklu "Dożywocie" Aleksandra Fredry z Teatru im. Jana Kochanowskiego w Opolu,

- nagroda ufundowana przez Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji "Warta" SA w wysokości 3.000 zł dla Ireny Jun za rolę żeńską w spektaklu "Biesiada u Hrabiny Kotłubaj" z Centrum Sztuki "Studio" im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie,

- 4 równorzędne nagrody za rolę męską:

w nagroda ufundowana przez Elektrownię Opole SA w wysokości 3.000 zł dla Vladasa Bagdonasa za rolę Ignacego w spektaklu "Ślub" Witolda Gombrowicza z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu,

w nagroda ufundowana przez Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń "Ergo Hestia" SA w wysokości 3.000 zł dla Wiesława Cichego za rolę Fizdejki w spektaklu "...córka Fizdejki" z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu,

- nagroda w wysokości 3.000 zł dla Oskara Hamerskiego za rolę Konrada w spektaklu "Wyzwolenie" Stanisława Wyspiańskiego z Teatru Starego w Krakowie,

- nagroda w wysokości 3.000 zł dla Sławomira Maciejewskiego za rolę Henryka w spektaklu "Ślub" Witolda Gombrowicza z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu,

- nagroda w wysokości 3.000 zł dla Justyny Łagowskiej za reżyserię świateł w spektaklu "...córka Fizdejki" z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu,

- nagroda ufundowana przez Bank Gospodarki Żywnościowej SA w wysokości 3.000 zł dla Macieja Makowskiego za -muzykę do spektaklu "Pamiętnik" wg Witolda Gombrowicza z Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy,

- nagroda ufundowana przez p.p.u.p Poczta Polska w wysokości 3.000 zł dla Anny Sekuły za scenografię do spektaklu "Ślub" Witolda Gombrowicza z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu,

- nagroda w wysokości 4.000 zł dla Jana Klaty za reżyserię i opracowanie muzyczne spektaklu ...córka Fizdejki z Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu,

- nagroda w wysokości 4.000 zł dla Elmo Nüganena za reżyserię spektaklu Ślub Witolda Gombrowicza z Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu,

- nagroda specjalna ufundowana przez Narodowy Bank Polski w wysokości 6.000 zł dla Jerzego Jarockiego, za próbę syntezy dzieła Witolda Gombrowicza, w spektaklu "Błądzenie" wg Witolda Gombrowicza z Teatru Narodowego w Warszawie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji