Kontrapunkt 2011: sceniczna psychoanaliza
"Intymność" z Teatru im. Słowackiego w Krakowie i "Kompleks Portnoya" z Teatru Konsekwentnego w Warszawie na XLVI PTMF Kontrapunkt w Szczecinie. Pisze (ap) [Agata Pasek] w Portalu Regionalnym stetinum.pl
Drugi dzień Kontrapunktu to krakowsko-warszawska rywalizacja na obcojęzyczne teksty. Z jednej strony - walka 40-latków o szczęście, z drugiej - Żyd antysemita w Nowym Jorku.
Egoizm z dobrym alibi
Teatr im. Juliusza Słowackiego z Krakowa wziął na warsztat powieść Hanifa Kureishiego "Intymność". Sukces tekstu, który był już wielokrotnie wystawiany a także zekranizowany zachęcił reżyserkę Iwonę Kempę do stworzenia jego polskiej interpretacji. Minimalistyczna scenografia, sześciu aktorów i spora doza nieszczęścia na scenie od początku intrygują. Czterdziestokilkulatkowie i ich problemy rodzinne - samotność, brak zrozumienia, utracone szczęście i gonitwa za tym, czego już nie ma - za ekscytacją, zaskoczeniem i zaciekawieniem. Przesłanie raczej pesymistyczne, przekonuje nas, że każde uczucie w końcu zmieni się w rutynę, a my możemy się albo na to przygotować i zaakceptować, albo tkwić w wiecznej udręce, marząc o lepszym, nieosiągalnym życiu. Główny bohater przez większość spektaklu rozmyśla nad zostawieniem swojej konkubiny i dzieci. Wychodzą z niego najskrytsze, egoistyczne potrzeby, szuka uzasadnienia dla swojej decyzji, tłumacząc ją potrzebą "szczęścia". Związki, zdrada, kłamstwa, które w ostateczności prowadzą do nienawiści.
Kompleks Żyda z Nowego Jorku
Kolejny zagraniczny tekst zaserwował nam Teatr Konsekwentny z Warszawy. Skandalizujący "Kompleks Portnoya"[na zdjęciu] Philipa Rotha to żywy obraz żydowskiej rodziny z Nowego Jorku. Ominęło ich piętno II Wojny Światowej, ale w swoim małym świecie walczą o zachowanie narodowej odrębności. Pielęgnują tradycje, izolują się od reszty społeczeństwa i doprowadzają do szaleństwa jedynego indywidualistę w swoim gronie - syna Aleksa Portnoya. Spektakl składa się z licznych urywanych wspomnień, które Aleks rozgrzebuje u psychoanalityka. Cofa się w czasie, by dociec prawdy o swoim szaleństwie i towarzyszących mu w życiu problemach. Poznajemy Aleksa - Żyda z kompleksem żydowskim, Aleksa - frustrata uzależnionego od onanizmu, Aleksa w wiecznej depresji, chcącego uwolnić się od swoich korzeni. Tekst Philipa Rotha był przełomem literackim. Tygodnik Time uznał go za jedną ze stu najważniejszych powieści angielskojęzycznych wydanych od roku 1923.