Artykuły

Kielce. Różewicz wg Weroniki Szczawińskiej

Premiera "Białego małżeństwa" - dramatu Tadeusza Różewicza o seksualności, o płci i roli jaką ona wyznacza nam w społeczeństwie i naszej kulturze - odbędzie się w sobotę na scenie Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach.

Spektakl reżyseruje Weronika Szczawińska.

Twórczyni przedstawienia zawierającego w sobie elementy komedii i tragedii, farsy i groteski, zapowiedziała autorską interpretacją sztuki - odczytanie dramatu przez pozbawienie go "XIX-wiecznego kostiumu" zapisanego w didaskaliach.

W opinii Szczawińskiej, Różewicz zapisał w dramacie alternatywną historię polskiej kultury; w jego ujęciu jest to "przygoda ciała, która rozgrywa się w cieniu wielkiej historii oficjalnej". Jak tłumaczyła reżyserka we wtorek na przedpremierowej konferencji prasowej, "świat rygorów, stanowiących gwarant ustalonego porządku, nieoczekiwanie odsłania utajony horror biologii, komedię istoty wcielonej".

Według niej, "Białe Małżeństwo" to tekst-archiwum, utkany z mnóstwa cytatów, odniesień i form gotowych. "Powidoki najświętszych tekstów naszej kultury - wystarczy wspomnieć chociażby Mickiewicza czy Słowackiego - spotykają się tu z tradycjami odrzuconymi, zapomnianymi. Tradycjami - choć w takim kontekście słowo to brzmi co najmniej dwuznacznie - odmieńców" - zaznaczyła.

Weronika Szczawińska - twórczyni teatru młodego pokolenia - ma na koncie cztery realizacje sceniczne. Podejmuje głównie tematy związane z problematyką polskiej kultury, pamięci historycznej, szeroko rozumianym problemem gender (płci kulturowych) oraz zagadnieniami scenicznej formy.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji