Teatry i zespoły

Trwa wczytywanie

Teatr w Pomarańczarni

Kiedy w 11 lipca na pierwszej stronie „Kuriera Warszawskiego” opublikowano gorące słowa „Rodacy! Polska w niebezpieczeństwie”, w Łazienkach Królewskich, na scenie w Pomarańczarni dał swoją jedyną premierę teatr studio aktorskie Stanisławy Wysockiej. Panna mężatka Józefa Korzeniewskiego została wystawiona w doborowej obsadzie m.in.: Helena Sulima, Antoni Różański, Karol Benda.

Było to pierwsze otwarcie historycznej stanisławowskiej sceny szeroko dla polskiej publiczności. Władysław Rabski opisywał w „Kurierze” przestrzeń z widownią na 200 miejsc, jako prawdziwy Sezam Warszawy. Ale czasy były nieodpowiednie dla tego typu wydarzeń i repertuaru.

Pisał: „Otwarcie Pomarańczarni! Co by to było, gdyby przed wojną afisze ogłosiły dzień taki! A wczoraj pustka. Prócz notablów zaproszonych nie przyszedł nikt prawie. I siedzieliśmy an miłej komedji, jakby wstydząc się własnych uśmiechów.” (Kurier Warszawski, R 1920, nr 191, s. 6).

A zamierzenia reformatorki teatru i doświadczonej już aktorki i dyrektorki były ambitne. Chciała stworzyć przeciwwagę dla praktyki teatralnej Reduty i jej dominacji na warszawskiej scenie kształcenia aktorów. Miała szerokie plany związane z Łazienkami. Projektowała wystawienie w Teatrze na Wyspie jednej z tragedii greckich.

Część z tych zamierzeń zrealizowała tworząc program Państwowej Szkoły Dramatycznej przy Konserwatorium Muzycznym w 1921 roku oraz prowadząc Teatr Rybałt. Działania te jednak nie miały już nic wspólnego z Pomarańczarnią.

Ewa Hevelke (2017)

Bibliografia:

  • Zbigniew Wilski, Stanisława Wysocka, P.I.W., Warszawa 1965
  • Edward Krasiński, Warszawskie sceny 1918–1939, P.I.W., Warszawa 1976
  • Henryk Szletyński, Siedem gawęd z czasów młodości, P.I.W., Warszawa 1979

 

Sezon: 1920 / 1921

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji