Teatry i zespoły

Trwa wczytywanie

Teatr Buffo

Fryderyk Jarosy, prowadząc nieprzerwanie scenę Cyrulika Warszawskiego, wraz z Julianem Tuwimem i Januszem Warneckim założyli spółkę. Janusz Warnecki, po udanej dyrekturze w teatrach lwowskich oraz sukcesach na scenach TKKT, zajął stanowisko kierownika artystycznego nowej sceny przy Mokotowskiej 73.

Na repertuar składały się przedstawienia wodewilowe, a ich sukces gwarantowały nazwiska zaangażowanych aktorów. Józef Węgrzyn był podporą zespołu i rzeczywiście przyczynił się do wielkiego sukcesu przedstawienia inaugurującego działalność teatru.

Porwanie sabinek (prem. 30 września 1938), wiedeńska farsa Franciszka Schönthana i Franciszka Enfelda, w błyskotliwej przeróbce Juliana Tuwima, była przebojem teatralnym sezonu, grano ją nieprzerwanie przez cztery miesiące. Kolejna propozycja nie była już tak udana i po zaledwie trzech tygodniach została zdjęta z afisza.

Finanse teatru zachwiały się znacząco, a przygotowana z dwumiesięcznym opóźnieniem premiera Ale się zabawił Jana Nepomucena Nestroya, nie pomogła przełamać kryzysu. Józef Węgrzyn przyciągał publiczność do Buffo przez trzy tygodnie, po czym spółka handlowa prowadząca teatr złożyła stosowne dokumenty do sądu i zakończyła działalność.

Ewa Hevelke (2018)

Bibliografia

  • Janusz Warnecki, Najdłuższy mój monolog, Czytelnik, Warszawa 1971
  • Edward Krasiński, Warszawskie sceny 1918–1939, P.I.W., Warszawa 1976
  • Ludwik Sempoliński, Wielcy artyści małych scen, Czytelnik, Warszawa 1977
  • Tomasz Mościcki, Teatry Warszawy. Kronika 1939, Wydawnictwo Bellona, Warszawa 2009

 

 

Sezon: 1938 / 1939

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji