Requiem w 6 obrazach choreograficznych. Muzyka: Karol Szymanowski "Stabat Mater" op. 53 na głosy solowe, chór mieszany i orkiestrę; libretto i choreografia: Ewa Wycichowska; scenografia: Krzysztof Pankiewicz.
Prapremiera: Łódź 27 XI 1982, Teatr Wielki.
Osoby: Matka - Liliana Kowalska; Syn - Kazimierz Wrzosek; Dziewka - Anna Fronczek; Parobek - Jerzy Piętka; Zakonnik - Zbigniew Sobis; męcarze, lud, obrazy.
Świątki, partie wokalne: D. Ambroziak (sopran), J. Bibel (alt), J. Jadczak (baryton).
Obraz 1. Opłakiwanie zmarłego.
Obraz 2. Przygotowania do pogrzebu. Oddanie zwłok Matce.
Obraz 3. Nocne czuwanie.
Obraz 4. Nadejście pielgrzymów.
Obraz 5. Kondukt żałobny.
Obraz 6. Apoteoza. Szeregując obrazy według chronologicznego porządku zdarzeń w Męce Pańskiej, E. Wycichowska przedstawiła je w konwencji polskiej ludowej sztuki pasyjnej, czerpiąc też niektóre elementy z malarstwa polskiego. Inne balety o tematyce religijnej: Misterium "Męczeństwo św. Sebastiana" (zob. "Popołudnie fauna" - inne balety do muz. C. Debussy'ego).
Legenda choreograficzna "Nobilissima visione" (zob. "Cztery temperamenty" - inne balety P. Hindemitha).
"Laudes Evangelii" ("Pochwały Ewangelii"), misterium choreograficzne wg poematów średniowiecznych, muz. V. Bucchi, chor. L. Miasin, sc. E. Rossi, Perugia 20 IX 1952, kościół Św. Dominika.
"Dzieciństwo Jezusa" (zob. "Epitafium dla Don Juana" - inne balety C. Drzewieckiego).
"Pasja wg św. Mateusza" ("Matthaus-Passion") J.S. Bacha, chor. J. Neumeier, Hamburg, początkowo jako "Szkice do Pasji wg św. Mateusza", 13 XI 1980, kościół Św. Michała; następnie 25 VI 1981 na scenie Opery; w tym trwającym prawie 4 godziny spektaklu Neumeier przedstawia, bez odwołania się do realistycznych obrazów scenicznych, a jedynie za pomocą skojarzeń i prostych form ruchowych, mistyczny sens wersetów "Pasji". Postać Chrystusa (M. Midinet) ujęta jest jako wcielenie człowieka i społeczności, towarzyszą mu dwaj Apostołowie: Jan (K. Haigen) i Piotr (F. Klaus), występuje też postać Judasza (I. Liska). Zgodnie z zasadami teologii protestanckiej, postać Matki Chrystusa nie jest wyeksponowana, lecz w akcji uczestniczą dwie kobiety (L. Charles i B. Cordua).
Źródło: Przewodnik Baletowy Irena Turska, PWM 1997
Ukryj streszczenie