Osoby

Trwa wczytywanie

Józefa Rożniecka

ROŻNIECKA Józefa, zamężna Pytlasińska (1867 – 1 kwietnia 1931),

aktorka, śpiewaczka.

Była córką Gabriela RożnieckiegoMarii Freytag. Już w 1881 brała udział w przedstawieniach amatorskich Warszawskiego Towarzystwa Dobroczynności. 17 lipca 1884 debiutowała w Teatrze Nowym w Warszawie w roli Wandy (Grube ryby), a następnie w kilku innych rolach. W grudniu tego roku zapowiadano jej zaangażowanie do teatru lwowskiego, ale nie jest pewne czy zostało ono zrealizowane. Od 1 sierpnia 1885 do 26 lipca 1892 należała do zespołu dramatu Warszawskich Teatrów Rządowych.

Michał Chomiński pisał, że „ma wrodzone zdolności, bystra jest w zrozumieniu, pojęciu, pamięć doskonała”. Wg Kalendarza „Ruchu” grywała „epizodyczne role naiwnych oraz subretek, a nadto trzeciorzędne solowe w operetce”.

Grała m.in.: Julię (Fortepian Berty), Bertę (Bęben), Służącą (Pani majstrowa z Podwala). W 1892 wyszła za znanego zapaśnika Władysława Pytlasińskiego. Potem występowała pod jego nazwiskiem jako śpiewaczka estradowa i kuplecistka, nie tylko w Polsce, lecz także w Rosji i w Niemczech. W 1911 była nauczycielką gimnastyki w Odessie.

Bibliografia

Kalendarz „Ruch” 1888; EMTA 1884 nr 42, 53, 1885 nr 97; Prz. tyg. 1893 nr 2; Chomiński.

Ikonografia

Fot. pryw. i w rolach - Bibl. Nar. (Zakład Grafiki), IS PAN, MTWarszawa.

Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, PWN Warszawa 1973. Zachowano konwencję bibliograficzną i część skrótów stosowanych w źródłowej publikacji.

 

Józefa Rożniecka w Notatkach… Władysława Krogulskiego

Rożniecka, córka dyrektora orkiestry i kompozytora wielkiej czteroaktowej opery serio Krzyż wojskowy i wielu dzieł różnej treści; wnuczka drugiego prezesa Rządowej Dyrekcji Teatrów generała [Aleksandra] Rożnickiego (pierwszym był J.U. Niemcewicz). Po śmierci matki swej, niegdyś znakomitej primabaleriny Freitag, która ją dzieckiem obumarła — wychowywała się i kształciła pod okiem ojca, ale gdy ten z teatru jako dyrektor orkiestry baletowej usunięty został, a wkrótce potem zapadł na zdrowiu, musiała myśleć o przyszłości swojej; wstąpiła więc do Teatru Małego na role subretek. W kilka lat opuściła scenę, wyszedłszy za mąż za siłacza Pytlasińskiego. Odznaczała się wybitną dykcją i troszeczkę nadmiarem pewności siebie. Była bardzo ładna, więc jej to przebaczano.
(Władysław Krogulski, Notatki starego aktora. Przewodnik po teatrze warszawskim XIX wieku, wybór i opracowanie Dorota Jarząbek-Wasyl, Agnieszka Wanicka, Kraków 2015, s. 461.)

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji