Osoby

Trwa wczytywanie

Leokadia Wojciechowska

ROGIŃSKA Loda, właśc. Leokadia R., zamężna Woyciechowska (1 I 1894 lub 1896 Załuski - 22 VIII 1972 Warszawa), aktorka, śpiewaczka. Była córką Jana i Feliksy R., żoną impresaria i śpiewaka Zygmunta Woyciechowskiego. Obie daty urodzenia, podane przez R. wątpliwe, gdyż pierwsze dane o jej występach pochodzą z 1907 (latem śpiewała w operetce na Dynasach w Warszawie, a w końcu t.r. w zespole F. Felińskiego w Płocku). W sez. 1908/09 była w zespole H. Czarneckiego, m.in. w Łomży i Płocku. Latem 1909 występowała w warsz. kabarecie Parisiana, we wrześniu z kabaretem Cho­chlik w Częstochowie, nast. w zespole F. Feliń­skiego, m.in. w Radomiu (październik) i Kielcach (listopad, grudzień). Wiosną 1912 występowała w Sosnowcu, potem zapewne w operetce lwow. (z jej zespołem była w lecie 1912 w Dolinie Szwajcarskiej w Warszawie). W sez. 1912/13 należała do zespołu J. Myszkowskiego w Kaliszu, a od marca 1913 do zespołu operetki wil. pod dyr. J. Strycharskiego, w sez. 1913/14 była w zespole operetkowym w Łodzi. W pocz. 1914 występowała z zespołem operetko­wym S. Książka, m.in. w Kijowie (luty). W 1916-18 należała do zespołu teatru w Lublinie, a 1918-19 występowała w krak. T. Powszechnym. Równocześ­nie w październiku 1918 była w zespole H. Czar­neckiego w Radomiu, a w lecie 1919 z tymże zespołem m.in. we Włocławku i Ciechocinku. Je­sienią 1919 występowała w t. Miraż w Warszawie, w sez. 1919/20 w zespole H. Czarneckiego w Sos­nowcu, w lecie 1921 gościnnie w warsz. T. Letnim, od lipca t.r. do lutego 1922 w warsz. t. Wodewil, a w sierpniu t.r. w Krakowie w kabarecie przy ul. Krupniczej (prowadzonym przez męża). W sez. 1922/23 występowała w T. Wielkim w Wilnie, wios­ną 1924 gościnnie w T. im. Fredry w Warszawie, w październiku z grupą aktorów warsz. w Radomiu i Kaliszu, w listopadzie z warsz. t. Papuga w Sta­nisławowie. W marcu 1925 ze zrzeszeniem artys­tów operetki warszawskiej i krakowskiej wyruszyła w objazd po większych miastach Polski, który roz­począł się w Brześciu; w sierpniu t.r. występowała gościnnie w Toruniu. Latem 1926 brała udział w występach operetkowych, organizowanych przez jej męża, na scenie T. Niewiarowskiej w Warszawie. W sez. 1927/28 była w warsz. T. Nowości, wiosną 1932 gościnnie w Bydgoszczy, w 1934-37 grała na scenach TKKT (T. Polski, Narodowy, Letni), a w sez. 1938/39 w T. Narodowym i T. Nowym. W czasie II wojny świat. prowadziła sklep ga­lanteryjny. W maju 1944 wystąpiła w jawnym t. Maska. Po wojnie pracowała jako bileterka w T. Polskim w Warszawie. W 1958 przeszła na eme­ryturę.
Była primadonną operetek, nie tylko prowincjonal­nych; również na scenach Warszawy czy Wilna występowała w głównych rolach m.in. jako: Krysia ("Ptasznik z Tyrolu"), tyt. w "Księżniczce czardasza", Germena ("Dzwony kornewilskie"), Rizetta ("Piękna Rizetta"). Na prowincji śpiewała też partie operowe, np. Zofię ("Halka"). Już w 1908 pisano o niej: "w roli śpiewaczki ("Za oceanem") wykazała duży postęp głosowy, wdzięk i filuterność w granicach artysty­cznych, rażąc tylko mniej wytworną wymową" ("Scena i Sztuka"). W 1919 recenzent przyznawał: "obok umiejętności śpiewania i dobrego materiału głosowego posiada spory zasób wdzięku i uroku kobiecego" (cyt. za J. Żywotem). L. Sempoliński uważał, że obdarzona była bardzo pięknym głosem i zdolnościami aktorskimi. U końca działalności, w drugiej poł. 1. trzydziestych grywała już tylko małe role charakterystyczne, takie, jak: Służąca ("Szaleń­stwo"), Kucharka ("Urodziny"), Oberżystka ("Klub Pickwicka").
Bibl.: Filler: Operetka; Kaszyński: Teatralia; Krasiński: Warsz. sceny; Kruk: Życie teatr.; Lorentowicz: T. Polski; Sempoliński: Wielcy artyści (il.); Śliwina: Dzieje t. w Lub­linie; Żywot: Dwadzieścia sezonów (il.); Dz. Kij. 1914 nr 73, 79; Głos Radom. 1918 nr 226; Kur. Warsz. 1907 nr 196, 1921 nr 188, 197, 1922 nr 39, 1924 nr 109, 297, 1925 nr 68, 1927 nr 224, 1934 nr 246, 1937 nr 211, 1939 nr 186; Kur. Stan. 1924 nr 224, 226; Pam. Teatr. 1963 z. 1-4 s. 199; Prz. Teatr, i Kinematogr. 1922 nr 30/31; Prz. Wil. 1913 nr 18/19, 20/21, 1923 nr 10; Scena i Szt. 1908 nr 52, 1909 nr 1, 41, 44, 47; Akta (tu fot.), ZASP; Akta, ZUS Warszawa; Kontrakt R. z E. Rygierem (sygn. D.296 III), MTWarszawa.
Ikon.: Fot. - Arch. Dok. Mech., MTWarszawa.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1900-1980 t.II, PWN Warszawa 1994

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji