Osoby

Trwa wczytywanie

Maria Bystrzyńska-Rosłan

Maria Bystrzyńska, zam. Rosłan (2 VII 1890 Hrubieszów - 11 IV 1984 Poznań), aktorka. W l. 1910-13 uczęszczała do Szkoły Apli­kacyjnej w Warszawie, a po jej ukończeniu grała na scenach warsz., m. in. w T. Roz­maitości. W lecie 1917 z zespołem aktorów tego t., pod kier. Stanisławy Lubicz-Sarnowskiej występowała w Kielcach i Płocku, na­stępnie znów w Warszawie: w l. 1917-18 w T. Praskim, 1918-19 w T. im. Staszica, 1919-20 w zespole Ludwika Dybizbańskiego w objeździe, a potem pod jego dyr. w stałym t. w Bydgoszczy. Na sez. 1920/21 została zaan­gażowana do T. Miejskiego w Łodzi. Po po­wrocie do Warszawy grała dorywczo, np. w 1922 w T. Małym (Jadwiga w "Głuszcu" Krzywoszewskiego). W sez. 1924/25 była w zespole T. Miejskiego w Grudziądzu, 1925-27 w T.im. Fredry w Warszawie, 1927-29 w T. Miejskim w Lublinie, 1929-32 w Grodnie i Poznaniu (T. Nowy), w 1. 1932-36 w T. im. Żerom­skiego, potem w T. Kameralnym w War­szawie, 1336-38 w T. Polskim w Poznaniu. Na sez. 1938/39 przeszła do zespołu T. Miej­skiego w Bydgoszczy i miała tu pozostać również w sez. 1939/40. Ostatecznie na scenę bydgoską wróciła w 1945. Po dwóch sezonach zaangażowała się do T. Powszechnego TUR w Krakowie (1947/48), następnie do T. im. Wyspiańskiego w Katowicach (1948/49). W 1. 1949-60 grała w T. Polskim w Poznaniu. 24 V 60 obchodziła tu jubileusz 40-lecia pracy art. Od 1 VIII do 31 X 61 grała w T. im. Oster­wy w Gorzowie, w sez. 1962/63 (od 1 II) w T. Rozmaitości PPIE w Poznaniu. W następnych l., mimo zaawansowanego wieku współpracowała jeszcze sporadycznie ze scenami pozn., np. z Teatrem "5" PPIE (sez. 1964/65), z T. Polskim (sez. 1963/69). W okre­sie przedwojennym grała takie role, jak Han­ka ("Moralność pani Dulskiej" Zapolskiej), Nike spod Termopil ("Noc listopadowa" Wyspiań­skiego), Hestia ("Wyzwolenie" Wyspiańskiego), Gertruda ("Hamlet" Shakespeare'a), Debora ("Subretka" Devala), Pani Solness ("Budowniczy Solness" Ibsena), po wojnie zaś m. in. Pia­stunkę ("Antygona" Sofoklesa), Wróblewską ("Ruchome piaski" Choynowskiego), Panią de Rosemonde ("Niebezpieczne związki" de Laclosa), Oksanę ("Makar Dubrawa" Korniejczuka).

Źródło: Almanach Sceny Polskiej 1983/84. Tom XXV. Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe - Warszawa 1987.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji