Osoby

Trwa wczytywanie

Michalina Solska

SOLSKA Michalina, wiaśc. Michalina Anna Józefa Smola, zamężna Sosnowska (ok. 1856 Lwów - 1915 Linz lub Graz), aktorka, śpiewaczka. Była córką Jana Smoli i Joanny z Szulców, pierwszą żoną - Ludwika S. W 1870-72 występowała pod pseud. Solska zapewne w objazdowym zespole K. Wołłowicza w Galicji, w sez. 1873/74 w t. lwowskim. Od jesieni 1874 do lutego 1878 należała do zespołu t. krak. i brała udział w letnich wyjazdach tego zespołu. W 1878 występowa­ła w Płocku i Łowiczu w zespole B. Kremskiego i H. Wójcickiego oraz w warsz. t. ogr. Alkazar, w sez. 1878/79 u A. Trapszy w Lublinie, od jesieni 1879 do listopada 1880 w zespole B. Kremskiego i H. Wójcickiego, m.in. w Lublinie, Łowiczu, Łomży, Suwałkach i Siedlcach, a potem do stycznia 1881 w zespole B. Kremskiego w Lublinie. 20 I 1881 w Lu­blinie wyszła za aktora. Ludwika Solskiego (właśc. nazwisko Sosnowski) i na pewien czas przyjęła nazwisko Sosnowska. W 1881-82 występowała wraz z mężem w zespole J. Puchniewskiego, m.in. w Kaliszu, Radomiu, Kielcach, Częstochowie oraz w warsz. t. ogr. Alhambra i Belle Vue, w sez. 1882/83 w t. pozn., w lecie 1883 w warsz. t. ogr. Eldorado. W lecie 1884 grała w warsz. t. ogr. Belle Vue (mąż jej wyjechał w tym czasie do Krakowa). Na sez. 1884/85 została zaanga­żowana do t. krak. (znów pod pseud. Solska), a w lecie 1885 występowała w warsz. t. ogr. Eldorado. Potem ostatecznie rozstała się z mężem (rozwód uzyskali 12 V 1897) i pod pseud. Solska występowała zapewne w 1885-87 w zespole H. Lasockiego, m.in. w Tarno­wie, Sanoku i Stanisławowie, w 1888 u K. Sarnowskiego i H. Swaryczewskiego w Lublinie, w 1889 u K. i S. Sar­nowskich w Piotrkowie, Tomaszowie Mazowieckim i Łomży, w lecie 1891 w warsz. t. ogr. Belle Vue, w sez. 1891/92 u L. Czystogórskiego, m.in. w Lublinie i warsz. t. ogr. Wodewil, 1892/93 u K. Kamińskiego w Petersburgu i Moskwie, 1893/94 u B. Mareckiego w Lublinie, Radomiu i warsz. t. ogr. Belle Vue, 1894/95 u I. Józefowicza w Lublinie, w 1895 w Pułtusku u F. Ratajewicza i w warsz. t. ogr. Nowości, w 1895-97 w zespole F. Felińskiego, m.in. w Lublinie, Radomiu i Ciechocinku, w 1897 zapewne u F. Ratajewicza w Łowiczu, w 1899 w Łowiczu i Włocławku u K. Brzo­zowskiego oraz w warsz. t. Odeon, w 1900 w warsz. t. ogr. Bagatela. Później występowała już tylko od cza­su do czasu: w 1905 w Kaliszu, w sez. 1908/09 w Lub­linie, w sez. 1909/10 w Płocku i Włocławku, w 1911 w Lublinie, w sez. 1913/14 zapewne w Łodzi. Po wy­buchu I wojny świat. wyjechała do rodziny do Austrii. W początkowym okresie występowała często w ope­retkach, w takich partiach jak np. Rózia ("Bursze"), Germena ("Dzwony kornewilskie"), śpiewała także w ope­rach, m.in. partię Zofii ("Halka"), zdobywając uznanie dzięki pięknemu głosowi. W okresie późniejszym grała wyłącznie w repertuarze dram. takie role jak: Edmea ("Mauprat"), Jenny Laroche ("Chłopiec okrętowy"), Gabriela ("Rozbitki"), Salomea ("Harde dusze"), Paola ("Turniej"). Niektóre wiadomości mogą dotyczyć -> Heleny S.
Bibl.: Gliński: Teatr w Petersburgu III s. 125; Got: Role Sol­skiego; Got: Teatr Koźmiana; Solski: Wspomnienia; Afisze Bucholtzów, WAPLublin; Afisze, 1S PAN; Akt ślubu nr 1-13/ 1881 z katedry w Lublinie, USC Lublin.
Ikon.: Fot. pryw. - MTWarszawa.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji