Osoby

Trwa wczytywanie

Karolina Kliszewska

KLISZEWSKA Karolina, z Wesołowskich, zamężna Rodkiewicz, pseud. Karlińska (1864 Frysztak k. Jasła - 9 XI 1927 Katowice), śpiewaczka, aktorka. Była córką Wacława Wesołowskiego i Antoniny ze Stefaników, żoną -> Antoniego K. Uczennica H. Majeranowskiej i J. Szlezygierówny, ok. 1880 brała udział (prawdopo­dobnie pod nazwiskiem panieńskim) w przedstawie­niach amatorskich w ogródku Jurgensa we Lwowie. W 1882-85 występowała (pod pseud. Karlińska) w ope­retkach w zespole H. Lasockiego, m.in. w Samborze, Tarnowie, Nowym Sączu i Rzeszowie. W 1885 wyszła za mąż za aktora Antoniego Rodkiewicza występujące­go pod pseud. Kliszewski i odtąd używała jego pseudo­nimu. Od października 1885 do końca 1890 należała wraz z mężem do ukr. zespołu tow. Ruska Besida. W le­cie 1891 prawdopodobnie prowadziła wraz z mężem zespół w Krośnie. Od listopada 1891 do maja 1892 znów należała do zespołu Ruskiej Besidy. W 1892 wy­stępowała w t. lwow. w repertuarze operetkowym. W 1893 debiutowała w WTR: 23 IV w roli Elizy ("O chle­bie i wodzie"), potem w roli Anety Wermer ("Prawa serca"). Od sierpnia 1893 została zaangażowana do zespołu farsy i operetki WTR i pozostała w nim do maja 1894. W 1895 występowała z A. Lelewiczem m.in. w Gorlicach, Jaśle i Sanoku, w 1896 w zespole H. Lasockiego m.in. w Zakopanem. W 1897-1919 należała stale do zespo­łu t. lwow., zdobywając znaczną popularność. Niemal co roku wyjeżdżała z zespołem lwow. w sezonach letnich na występy do Krakowa. Ponadto wyjeżdżała na gościnne występy do T. Nowości w Warszawie (styczeń 1904, marzec 1908), a także do innych miast. Po opuszczeniu w 1919 t. lwów. mieszkała w Krakowie i udzielała lekcji śpiewu, a zapewne także dorywczo współpracowała z T. Opery i Operetki. W 1923-27 należała do zespołu T. Polskiego w Katowicach. Wg F. Pajączkowskiego "prawdziwy talent operetko­wy, miała naturalność i wdzięk, zawsze doskonała w grze i śpiewie", "zawsze tryskająca humorem i niepo­równana w wykonaniu kupletów z wdziękiem i filuterną minką". Największe uznanie zdobyła sobie w takich partiach jak: Molly ("Gejsza"), Alezja ("Lalka"), Hanusia ("Ach, ta wiosna"), Hortensja ("Bal w operze"), Małgorzata ("Wesele przy latarniach"), Fifi ("Piękna z Nowego Jorku"), Zuzia ("Druciarz"), Nelly ("Sztygar"). Śpiewała także z po­wodzeniem partie sopranowe w operach, np. Musettę ("Cyganeria"), Małgosię ("Jaś i Małgosia"), Chochlika ("Goplana"). Czasem występowała w farsach i komediach.
Bibl.: Cudnowski; Almanach, Lwów 1911 (il.); Pajączkowski: Teatr lwow. (il.); PSB XII (S. Dąbrowski); EMTA 1893 nr 506, 532 (il.), 1897 nr 35; Kur. warsz. 1893 nr 112, 1927 nr 309; Afisze, IS PAN, Akt zgonu nr 657/1927, USC Katowice; Krogulski; Materiały R. Pyłypczuka, Kijów.
Ikon.: Fot. w rolach - Bibl. Jagiell., Bibl. Nar. (Zakład Gra­fiki), MTWarszawa, MHKraków.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji