Osoby

Trwa wczytywanie

Henryk Cepnik

CEPNIK Henryk (6 VII 1877 Lwów - 1942 lub 1944 Brzuchowice k. Lwowa), dyr. teatru, kierownik literac­ki, reżyser. Data zgonu 1944 wg informacji rodziny. Był synem Wincentego C. i Józefy z Szumańskich; od 11 II 1902 ożeniony z Henryką Kowalską. Literat, tłumacz, publicysta, historyk teatru i krytyk teatralny. Działalność rozpoczął we Lwowie, gdzie współpraco­wał z "Gazetą Narodową" (od 1898), "Dziennikiem Polskim", "Wiekiem Nowym", "Tygodnikiem Mu­zycznym i Teatralnym" (jako redaktor i wydawca), "Przeglądem Muzycznym, Teatralnym i Artystycznym". W 1903 został wybrany do komisji artyst. lwow. T. Lu­dowego, w 1909 należał do komitetu organizującego we Lwowie T. Ludowy im. Słowackiego. Od sez. 1911/12 objął stanowisko "dramaturga" (kierownika lit.) i sekretarza lwow. T. Miejskiego. Z jego inicjatywy t. lwow. dał cykl utworów dramaturgii pol.; sam C. opracował dla sceny lwow. inscenizacje "Zawiszy Czar­nego" i "Irydiona". Był współtwórcą i dyr. (przez dwa lata) Szkoły Dramatycznej przy konserwatorium we Lwo­wie. W 1911-13 był red. wydawanego przez lwow. T. Miejski "Ilustrowanego Przeglądu Teatralnego". W sez. 1914/15 był sekretarzem T. Polskiego w Wiedniu, w sez. 1918/19 sekretarzem T. Miejskiego we Lwowie; w 1919 (do września) kierownikiem lit. i artyst. T. Polskiego w Domu Robotniczym w Przemyślu; w sez. 1919/20 (od 8 X 1919 do lipca 1920), a następnie jesienią 1920 (do listopada) dyr. i kierownikiem lit. Związ­kowego T. Dramatycznego na Pohulance w Wilnie. Od listopada 1920 do 30 VI 1921 prowadził działający na terenie plebiscytowym Górnośląski T. Narodowy z siedzibą w Bytomiu, a następnie w Szopienicach. Pod jego dyr. t. ten dał ponad sto przedstawień w prze­szło czterdziestu miejscowościach, m.in. w Katowicach, Bytomiu, Gliwicach, Królewskiej Hucie, Tarnowskich Górach, Szopienicach, Lipinach, Nowym Bytomiu, Giszowcu, Opolu, Piekarach Śląskich, Raciborzu, Zabrzu. W sez. 1921/22 kierował w Wilnie (wraz z F. Rychłowskim i Z. Śmiałowskim) T. Polskim i T. Po­wszechnym (był wtedy kierownikiem lit. t. i dyr. szkoły dram.; reżyserował m.in. "Kordiana"). W sez. 1922/23 prowadził t. wileńskie wraz z F. Rychłowskim; kie­rował wtedy T. Wielkim i T. im. Syrokomli. W sez. 1923/24 był dyr. T. im. Fredry w Stanisławowie. Na tym stanowisku wykazał wiele energii i pomysłowości, a przede wszystkim troski o zapewnienie pol. drama­towi romantycznemu należnego miejsca w repertuarze. Po 1924 współpracował z wydawanym we Lwowie "Życiem Teatru" (następnie "Wiadomościami Teatral­nymi"); od 1925 współredaktor "Wieku Nowego". Zamieszczał artykuły o tematyce teatr., m.in. również w "Gazecie Lwowskiej", "Gazecie Porannej", "Ga­zecie Wieczornej". W sez. 1928/29 kierownik lit. T. Miejskich we Lwowie. Był również organizatorem t. ludowych oraz Związku Teatrów i Chórów Ludo­wych. W okresach swych dyrekcji i kierownictw lit. na różnych scenach, próbował realizować swój wielo­krotnie przedstawiany w druku program "unarodowie­nia teatru pol." poprzez wystawianie pol. repertuaru. Napisał sztuki: "Za gwiazdą Napoleona", "Misterium pa­syjne" (współautorem obu był L. Heller) oraz "Książę Józef"; przetłumaczył "Keana" A. Dumasa i "Szczury" G. Hauptmanna. Z licznych jego prac o problematyce teatr. na uwagę zasługują przede wszystkim: "Teatr Pol­ski w Wiedniu" (Lwów 1910), "Nieznana komedia Alek­sandra Fredry "Intryga naprędce"" (Kraków 1917; C. odnalazł i opublikował z rękopisu tę komedię), "Myśli o teatrze" (Wilno 1921), "Z dziejów kultury teatralnej na Litwie" (Wilno 1921), "Listy o teatrze" (Stanisławów 1924) oraz (napisana wraz z W. Kozickim) "Scena lwowska 1780-1929" (Lwów 1929).
Bibl.: Łoza: Czy wiesz II; Olszewski: Śląska kronika teatr, (il.); Orlicz (il.); Romer-Ochenkowska s. 37,49; Sobański: Te­atr pol. na Śląsku (il.); Kur. warsz. 1920 nr 331, 1922 nr 143, 302; Now. ilustr. 1906 nr 15 (il.); Pam. teatr. 1963 z. 1-4 (Stra­ty osobowe t. pol.); Afisze, IS PAN, MTWarszawa.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973
Henryk Cepnik
Kryptonimy i pseudonimy: c.; (c.); C; C.; (C.); cep.; h.c.; (h.c.); (h-c); H.C.; (hc); (x)
prawdopodobny: (=); =
Ur. 6 VII 1877 we Lwowie, zm. w 1942 lub 1944 r. w Brzuchowicach, k. Lwowa.
Dziennikarz, krytyk teatralny i literacki, dyrektor teatru, reżyser, kierownik literacki, autor sztuk i adaptacji scenicznych, tłumacz, popularyzator teatru.
Był synem Wincentego i Józefy z Szumańskich. Po ukończeniu w 1897 Gimnazjum im. Franciszka Józefa we Lwowie studiował na Wydziale Prawniczym Uniwersytetu Lwowskiego. Już w czasie studiów rozpoczął współpracę z miejscową prasą, a także zaangażował się w życie kulturalne Lwowa, zwłaszcza w amatorski ruch teatralny. Przy Czytelni Akademickiej zorganizował zespół, który w 1900 przystąpił do Towarzystwa Szkoły Ludowej i miał być zalążkiem teatru ludowego we Lwowie, na zebraniach Czytelni wygłaszał odczyty o tematyce literackiej i teatralnej.
Pierwsze artykuły i recenzje teatralne zamieszczał w lwowskiej prasie już od 1898, najpierw w "Gazecie Narodowej", potem "Słowie Polskim", "Wieku XX", "Gazecie Powszechnej" i "Reformatorze". W latach 1900-1902 redagował również pisma artystyczno-literackie: "Wiadomości Artystyczne" (dwutygodnik poświęcony muzyce, teatrowi, literaturze i sztuce) oraz "Tygodnik Muzyczny i Teatralny", a w 1904 i 1905 dziennik "Dzień Polityczny, Społeczny, Ekonomiczny i Literacki". We wszystkich tych czasopismach od czasu do czasu publikował sprawozdania teatralne, ale stały fotel recenzencki objął dopiero w lutym 1904 w "Dzienniku Polskim" i tam przez 10 lat regularnie pisał w rubrykach "Teatr" lub "Z teatru", zamieszczał też teksty historycznoteatralne, sylwetki artystyczne, rozprawy o współczesnym teatrze i dramacie oraz artykuły o życiu teatralnym Lwowa; w 1907 wysyłał także korespondencje teatralne do krakowskiej "Nowej Reformy". W tym czasie nadal aktywnie wspierał amatorski ruch teatralny, był skarbnikiem w zarządzie Związku Teatrów i Chórów Włościańskich, należał do komitetu organizującego we Lwowie Teatr Ludowy im. J. Słowackiego, przygotował serię wydawniczą "Teatr dla Wszystkich" (wydawaną od 1911 przez Księgarnię Polską Bernarda Połonieckiego), wygłaszał liczne odczyty i pogadanki, np. "O teatrze ludowym" na inauguracyjnym przedstawieniu teatru ludowego we Lwowie (1910). Był też współtwórcą (powstałej w 1906) Szkoły Dramatycznej przy Teatrze Miejskim we Lwowie, gdzie wykładał historię teatru i dramatu, dzieje teatru i literatury dramatycznej oraz rozwój sztuki aktorskiej. Interesował się żywo historią miejscowego teatru, w 1907 zamieścił w prasie ogłoszenie o zbieraniu materiałów do "obszernego studium historyczno-obyczajowego o teatrze lwowskim", które miał zamiar przygotować z okazji stulecia teatru lwowskiego w 1909.
Od sezonu 1910/1911 Ludwik Heller, dyrektor lwowskiego Teatru Miejskiego, powołał Cepnika na stanowisko "dramaturga" (kierownika literackiego), a potem również sekretarza teatru i wreszcie wicedyrektora. Funkcje te Cepnik pełnił nieprzerwanie przez 9 lat. W 1912 czasopismo "Lwów Teatralny" w satyrycznym cyklu "Z galerii krytyków teatralnych" nazwało Cepnika "jednym z tych, którzy piszą z teatru, o teatrze, dla teatru", "cichym doradcą dyr. Hellera" i recenzentem, który "gromi od czasu do czasu (dla niepoznania) kierunek artystyczny Cepnika, lub jakąś sztukę czy jej wystawę, by zadokumentować bezstronność". Zapewne praca w Teatrze Miejskim była powodem stopniowego ograniczania działalności krytycznoteatralnej, ale Cepnik nie zrezygnował z pisania o teatrze. W latach 1911-1914 redagował programy teatralne wydawane pod tytułem "Teatr Miejski we Lwowie. Ilustrowany Przegląd Teatralny". Ukazały się 4 roczniki, a część literacką opracowywał Cepnik. On zapewne był autorem wielu anonimowych tekstów tam publikowanych, m.in. omawiających "Cykl polskich utworów scenicznych", serię przedstawień przygotowanych w Teatrze Miejskim z inicjatywy Cepnika, który sam inscenizował Zawiszę Czarnego (1910) oraz Irydiona (w stulecie urodzin Krasińskiego, 1912). Kontynuował też pracę pedagogiczną, w 1917 założył przy Towarzystwie Muzycznym we Lwowie kursy sztuki scenicznej (z udziałem Wandy Siemaszkowej), prowadził odczyty i wykłady, np. "O zabytkach teatru polskiego we Lwowie" (1917) oraz "Rzecz o reżyserii" (1918), wydał odnalezioną w lwowskiej bibliotece teatralnej nieznaną komedię Aleksandra Fredry "Intryga na prędce" (1917).
Funkcję sekretarza Teatru Miejskiego we Lwowie pełnił jeszcze w sezonie 1918/1919 za dyrekcji Romana Żelazowskiego, a w czasie ostrzeliwania Lwowa i po wyjeździe Żelazowskiego w jego zastępstwie prowadził teatr. W tym czasie brał udział w pracach związanych z "umiastowieniem" teatru i dalej zabiegał o zorganizowanie we Lwowie sceny popularnej. Potem na kilka lat związał się z teatrami innych miast. Do września 1919 był kierownikiem literackim i artystycznym Teatru Polskiego w Domu Robotniczym w Przemyślu, a w sezonie 1919/1920 dyrektorem i kierownikiem literackim Związkowego Teatru Dramatycznego na Pohulance w Wilnie, w sezonie 1920/1921 prowadził Górnośląski Teatr Narodowy z siedzibą w Bytomiu, a potem w Szopienicach (działający na terenie plebiscytowym). W sezonach 1921/1922 oraz 1922/1923 ponownie prowadził teatry wileńskie (wraz z Franciszkiem Rychłowskim), był też dyrektorem miejscowej szkoły dramatycznej, w której wykładał historię i teorię teatru, dramatu i sztuki aktorskiej oraz prowadził seminarium teatrologiczne, wreszcie w sezonie 1923/1924 kierował Teatrem im. Fredry w Stanisławowie. Pod koniec 1924 powrócił do Lwowa i znowu bardzo aktywnie zaangażował się w życie kulturalne miasta: wykładał historię teatru i dramatu w szkole dramatycznej Franciszka Frączkowskiego, uczył w Szkole Opery przy Konserwatorium Polskiego Towarzystwa Muzycznego, wygłosił trzy wykłady w seminarium historii sztuki na Uniwersytecie Lwowskim pt. "Rozwój urządzeń teatralno-scenicznych", rozpoczął współpracę z "Życiem Teatru", zorganizował "Wieczory kultury teatralnej we Lwowie", podczas których prezentował szereg prelekcji. Od 1925 był redaktorem naczelnym pisma "Nowiny Lwowskie", został także współredaktorem dziennika "Wiek Nowy", gdzie publikował artykuły historycznoteatralne i teksty związane z bieżącym życiem teatralnym, np. obszerną analizę "Teatr polski na rozdrożu. Na marginesie przesilenia teatralnego w Polsce" (1926). Artykuły o tematyce teatralnej zamieszczał także w "Gazecie Lwowskiej", "Gazecie Porannej", "Gazecie Wieczornej", a w latach trzydziestych w "Scenie Lwowskiej". Od 1926 roku działał czynnie w Towarzystwie Dziennikarzy Polskich, w sezonie 1928/1929 był kierownikiem literackim Teatrów Miejskich we Lwowie, a w 1932 członkiem komitetu redakcyjnego książki jubileuszowej "Czterdzieści pięć lat pracy scenicznej i obywatelskiej Wandy Siemaszkowej (1887-1932)". W latach 1936-1937 współpracował z Powszechnym Teatrem Żołnierza we Lwowie, konsultował plany repertuarowe tej sceny oraz przygotowywał "premierowe prelekcje". Odczyty popularyzujące teatr wygłaszał również m.in. w kółku dramatycznym drukarzy, w Stowarzyszeniu Rękodzielników "Gwiazda", w lwowskiej rozgłośni Polskiego Radia (np. o Wojciechu Bogusławskim we Lwowie, czy stuleciu wystawienia "Ślubów panieńskich"). Według konspiracyjnego miesięcznika "Przegląd Spraw Kultury" (1943 nr 1) Henryk Cepnik zmarł we Lwowie w 1942, ale wg informacji rodziny (za: "Słownik biograficzny teatru polskiego") zmarł w 1944 w Brzuchowicach pod Lwowem.
Henryk Cepnik rozpoczynał karierę recenzenta teatralnego w czasie ostrej walki o teatr lwowski między Ludwikiem Hellerem i Tadeuszem Pawlikowskim. Zdecydowanie popierał tego pierwszego i w latach 1900-1906 był zagorzałym krytykiem nowej dyrekcji. Zarzucano mu, że pisze "hellerofilskie recenzje" i "hellerofilskie broszury", a Karol Estreicher tak oceniał Cepnika-krytyka: "jest on namiętny, a względem Pawlikowskiego był bez pomiarkowania, ale przyznać mu trzeba, że teatr zna i miłuje". Ta opinia trafnie określa krytyczny temperament Cepnika. Należał do wykształconych oraz kompetentnych recenzentów, doskonale znał historię lwowskiej sceny, był oczytany w polskiej i obcej literaturze dramatycznej. Oprócz regularnych sprawozdań pisał większe felietony i obszerne analizy, często formułował kontrowersyjne opinie o teatrze, współczesnym dramacie, a także o publiczności teatralnej i krytyce, co wielokrotnie spotykało się z ostrymi polemikami. Już w 1902 w broszurze "Dwa lata w teatrze miejskim we Lwowie" (omawiającej pierwsze sezony lwowskiej dyrekcji Tadeusza Pawlikowskiego) wyłożył swój postulat teatru narodowego, który rozwijał w wielu późniejszych tekstach, a podsumował w publikacji "Listy o teatrze. Teatr polski i jego zadania narodowo-społeczne" wydanej w 1924.
Teatr polski miał według Cepnika spełniać przede wszystkim ważne zadania narodowe i społeczne, a podstawą repertuaru powinny być dzieła rodzime, zwłaszcza utwory Mickiewicza, Słowackiego, Wyspiańskiego i Fredry. Ze współczesnych dramatopisarzy (poza Wyspiańskim) szczególnie cenił twórczość Gabrieli Zapolskiej i często polemizował z nieprzychylnymi opiniami recenzentów jej sztuk. Krytycznie oceniał "kosmopolityczny" repertuar scen polskich oraz "antyspołeczną i destruktywną" dramaturgię modernistyczną i naturalistyczną. Od dyrektora teatru wymagał "rozumnego i krytycznego" wyboru repertuaru, jego urozmaicania, a zwłaszcza dbania o odpowiednią literacką wartość granych sztuk. Niechętnie odnosił się także do modernistycznego stylu gry aktorskiej. W tekście "Naturalizm i aktorzy" (1905) dostrzegał co prawda jego zalety (wyzwolenie sztuki aktorskiej z "szablonu", usunięcie wirtuozostwa oraz "ugruntowanie panowania ansamblu"), ale podkreślał też główną wadę ("zaprzepaszczenie sztuki mówienia i kultury dykcji scenicznej"). W rezultacie według Cepnika styl ten "przyniósł więcej szkody niż pożytku" i sprowadził aktora "do roli kopisty natury".
Te poglądy znajdowały odzwierciedlenie w sprawozdaniach, jakie Cepnik pisał z przedstawień teatru lwowskiego. Najpierw bardzo krytyczny wobec tej sceny, później postulował, by krytyk (zwłaszcza codzienny sprawozdawca) "zrezygnował z wysokiego koturnu sędziowskiego", a ograniczył się jedynie do roli "informatora pośredniczącego w sposób inteligentny, a nade wszystko rzeczowy między sceną a publicznością". Jak większość recenzentów tamtych czasów, Cepnik najwięcej miejsca poświęcał dramatowi, choć nie streszczał go w tradycyjny sposób, ale przeprowadzał analizę utworu, podkreślał jego zalety i wady oraz lokował w bieżących nurtach. Większość jego recenzji to często obszerne, literackie analizy, w których niewiele miejsca pozostawało na ocenę przedstawienia teatralnego. W przypadku wznowień Cepnik często sięgał do historii teatru, zwłaszcza do dziejów lwowskiej sceny. Był w tym względzie kontynuatorem zmarłego w 1900 Stanisława Schnüra-Pepłowskiego (także recenzenta "Dziennika Polskiego"). Podobnie jak Pepłowski, Cepnik pisał nie tylko recenzje, ale prezentował również sylwetki aktorskie oraz opracował wiele interesujących przyczynków do historii miejscowego teatru, np.: "Scena lwowska i twórczość Wyspiańskiego", "Słowacki na scenie lwowskiej", "Pierwsza inscenizacja Hamleta we Lwowie" czy "Tradycje sceny lwowskiej", a w 1929 wspólnie z Władysławem Kozickim wydał książkę "Scena lwowska (1780-1929)".
Henryk Cepnik stosunkowo krótko był aktywnym recenzentem teatralnym. Zaledwie kilkanaście lat regularnie pisał sprawozdania, choć z teatrem związał całe swoje niezwykle pracowite życie. Uczestniczył w ogromnej liczbie różnorodnych przedsięwzięć teatralnych, podejmował się trudnych i niebezpiecznych zadań (jak prowadzenie teatru plebiscytowego, czy kierowanie teatrem w czasie walk o Lwów), napisał i przetłumaczył kilka dramatów, był autorem scenicznych adaptacji, a także miał ogromne zasługi w popularyzowaniu sztuki teatru.
Bibliografia
Układ chronologiczny, oznaczono teksty anonimowe i publikowane pod kryptonimami i pseudonimami, reszta publikowana była pod nazwiskiem
Bibliografia podmiotowa
Ogólne wypowiedzi o teatrze i dramacie, sylwetki, artykuły historyczno-teatralne, edycje tekstów dramatycznych, recenzje publikacji o teatrze i dramacie
Sudermanna "Johannes", "Gazeta Narodowa" 1898 nr 57 [o dramacie Sudermanna]; Na czasie. Do naszej publiczności słów parę, "Wiadomości Artystyczne" 1900 nr 1 (rok V) [fragm. przedrukowany w: "Kurier Warszawski" 1900 nr 32, a polemika Gabrieli Zapolskiej w: "Słowo Polskie" 1900 nr 544]; h.c., "Henrik Ibsens Dramen", "Wiadomości Artystyczne" 1900 nr 1 (rok V) [rec. książki]; Gabriela Zapolska, "Wiadomości Artystyczne" 1900 nr 2/3 [przedruk "Tygodnik Polski" 1900 nr 22 s. 453]; H.C, "Genies der Bühne", "Wiadomości Artystyczne" 1900 nr 6 [rec. książki]; H.C., O t.zw. "szkołach dramatycznych", "Wiadomości Artystyczne" 1900 nr 9; Suum cuique o naszych aktorach, "Wiadomości Artystyczne" 1900 nr 13/14 [o Wandzie Nałęcz i Władysławie Kwiatkiewiczu]; Suum cuique, "Wiadomości Artystyczne" 1900 nr 15/16 [o Adolfie Walewskim, Felicji Stachowicz i Józefie Chmielińskim]; Pierwszy kwartał w nowym teatrze. Parę myśli i uwag, "Wiadomości Artystyczne" 1901 nr 10 i nr 11/12; Sztuka a moralność publiczna, "Wiadomości Artystyczne" 1901 nr 1/2; Plagiaty, "Wiadomości Artystyczne" 1901 nr 3; Dwa lata w teatrze miejskim we Lwowie. Rzecz na czasie. Lwów 1902; Z teatru. Galerya sylwetek teatralnych, "Reformator" 1902 nr 8 [o Ludwiku Solskim], nr 10 [o Annie Gostyńskiej]; Jubileusz komediopisarza, "Dziennik Polski" 1904 nr 121 [o Kazimierzu Zalewskim]; Sztuka reżyserska. (Dr. Karol Hageman: Riege-Studien zur dramatischen Kunst. Berlin-Lipsk), "Dziennik Polski" 1904 nr 164 [recenzja książki]; (h.c.), Z półek księgarskich. (Adam Staszczyk: "Noc w Belwederze". - "Dziesiąty pawilon". - "Kościuszko w Petersburgu". - Lwów 1904), "Dziennik Polski" 1904 nr 201 [recenzje dramatów]; Kazimierz Gliński. Profil literacki, "Dziennik Polski" 1904 nr 443, 445; (h-c.), Zenon Parvi: "Rok 1794". Dramat w 5 aktach, "Dziennik Polski" 1904 nr 586 [recenzja dramatu]; (h-c)., Maruderzy teatralni, "Dzień" 1904 nr 4 [o spóźnialskich widzach teatru lwowskiego]; (h-c)., Adam Krechowiecki. (Sylwetka jubileuszowa), "Dzień" 1904 nr 19; Kilka słów o teatrze lwowskim, "Dziennik Polski" 1905 nr 588, 590, 592, 593; Naturalizm i aktorzy, "Dziennik Polski" 1905 nr 519, 524; Koźmian o teatrze, "Dziennik Polski" 1905 nr 1, 3, 5, 7 [recenzja książki S. Koźmian, "Rzeczy teatralne"]; O Siemaszkową, "Dziennik Polski" 1905 nr 81 [anonimowy artykuł w sprawie zaangażowania Siemaszkowej do teatru lwowskiego]; Nowy dyrektor teatru krakowskiego, "Dziennik Polski" 1905 nr 219 [o Ludwiku Solskim]; Teatr polski w Kijowie, "Dziennik Polski" 1905 nr 280 [anonimowo]; Z notatek o sztuce reżyserskiej, "Przegląd Muzyczny, Teatralny i Artystyczny" 1905 nr 1; W sprawie repertoaru sceny Lwowskiej (parę luźnych uwag), "Przegląd Muzyczny, Teatralny i Artystyczny" 1905 nr 4; Z zagadnień teatralnych, "Przegląd Muzyczny, Teatralny i Artystyczny" 1906 nr 6/7; Sprawa teatralna, "Przegląd Muzyczny, Teatralny i Artystyczny" 1906 nr 9/10 [anonimowo]; h-c., A. Krechowiecki, sylwetka jubileuszowa, "Dzień" 1906 nr 19; Antoni Czechow, "Dziennik Polski" 1906 nr 90; Szkoła dramatyczna we Lwowie, "Dziennik Polski" 1906 nr 155 [anonimowo]; Po pierwszym sześcioleciu w teatrze lwowskim, "Dziennik Polski" 1906 nr 294 [anonimowo, prawdopodobne autorstwo Cepnika]; Z dziejów dramatu polskiego, "Dziennik Polski" 1906 nr 383, 391, 395, 409; (=), Pierwszy komik sceny polskiej, "Dziennik Polski" 1906 nr 420 [o Karolu Boromeuszu Świerzawskim]; Teatr polski we Lwowie [w:] Lwów jego rozwój i stan kulturalny oraz przewodnik po mieście. Lwów 1907; Dokąd dążymy?! W sprawie teatru lwowskiego. Głos bezstronny pod rozwagę krytyków i nie-krytyków. Lwów 1909; Nieco o najnowszym dramacie polskim. Wrażenia i uwagi. Lwów 1909; Jubileusz Fiszera. (Notatka okolicznościowa), "Dziennik Polski" 1907 nr 162; Z dziejów "Balladyny" na scenie lwowskiej. (Notatka okolicznościowa), "Dziennik Polski" 1909 nr 26; Niektóre "ideały" i typy najnowszego dramatu polskiego, "Dziennik Polski" 1909 nr 103, 105, 112; Nad grobem wielkiej artystki, "Dziennik Polski" 1909 nr 184, 188, 190 [o Helenie Modrzejewskiej]; c., Pierwszy teatr włościański na Podolu, "Nasz Kraj" 1909 nr 29; Pierwsza Balladyna na scenie lwowskiej. (Wspomnienie na czasie, "Nasz Kraj" 1909 nr 30; H.C., Zagrożona placówka polskości na Litwie, "Nasz Kraj" 1909 nr 33 [o teatrze polskim w Wilnie]; (c.), Jubileusz artystki, "Nasz Kraj" 1909 nr 33 [o Helenie Marcello]; (c), Kierownik dramatu w Warszawie, "Nasz Kraj" 1909 nr 34 [o Józefie Kotarbińskim]; (c), Autor "Wicka i Wacka", "Nasz Kraj" 1909 nr 34; H.C., Nowy dramat Krechowieckiego, "Nasz Kraj" 1909 nr 36; C., Współczesny teatr japoński, "Nasz Kraj 1909 nr 39; 1849 - 3 kwietnia - 1909. W sześćdziesiątą rocznicę zgonu Juliusza Słowackiego, "Nasz Kraj 1909 nr 40; Helena Modrzejewska, "Nasz Kraj" 1909 nr 42 [nekrolog Heleny Modrzejewskiej z licznymi ilustracjami]; H.C., Zgon aktorki-hrabiny, "Nasz Kraj" 1909 nr 42 [o Paulinie Targowskiej hr. Cetnerowej]; (c)., Hołd twórcy "Kościuszki pod Racławicami", "Nasz Kraj" 1909 nr 49; (c)., "Car Samozwaniec" Nowaczyńskiego (Z okazji premiery tego dzieła na scenie lwowskiej), "Nasz Kraj" 1909 nr 50; c.h., Lemberger Bühne [w:] Galizien. Seine kulturelle und wirtschaftliche Entwicklung, Wiedeń [ok. 1910], s. 79-82; Teatr polski w Wiedniu. Rzecz o występach Dramatu lwowskiego na scenie "Bürgertheater" w Wiedniu w dniach od 1. do 8 maja 1910 roku. Lwów 1910; (c.), Gustaw Fiszer, "Dziennik Polski" 1911 nr 11 [nekrolog Gustawa Fiszera]; Teatr ludowy, "Dziennik Polski" 1911 nr 45; Jan Nepomucen Kamiński (1777-1855), "Teatr Miejski we Lwowie" 1911 nr 15; Franciszek Villon w rzeczywistej swej postaci, "Teatr Miejski we Lwowie" 1912 nr 13; (c.), Przed siedemdziesięciu laty (Ustęp z dziejów sceny polskiej we Lwowie), "Teatr Miejski we Lwowie" 1912 nr 34; W 150-tą rocznicę powstania pierwszej sceny polskiej, "Gazeta Wieczorna" 1915 nr 2573, 2577, 2579; Widowiska pasyjne w dawnej Polsce, "Gazeta Poranna" 1915 nr 2849, 2851, 2853, 2855; Stulecie "Krakowiaków i Górali". 1816 - 22 listopada 1916. Garść dat i wspomnień. "Gazeta Poranna" 1916 nr 3263, 3265, 3270, 3274, 3277, 3282; Nieznana komedya Aleksandra Fredry "Intryga naprędce". Wyd. i wstępem opatrzył Henryk Cepnik. Kraków 1917; "Halka" na scenie lwowskiej. Z powodu 50-letniego jubileuszu, "Gazeta Lwowska" 1917 nr 66-69; Adolf Kiczman. (Wspomnienie pośmiertne), "Gazeta Wieczorna" 1917 nr 3493; Stulecie Fredry i scena lwowska (1817-1917), "Gazeta Wieczorna" 1917 nr 3893; W sprawie teatru, "Gazeta Wieczorna" 1917 nr 3913, 3915; Dąbrowski w dramacie polskim. Notatka okolicznościowa, "Gazeta Wieczorna" 1918 nr 4189; Moniuszko i scena lwowska, "Gazeta Muzyczna" 1919 nr 9/10; Teatr żołnierski, "Placówka" 1919 nr 12; Myśli o teatrze, "Południe" 1921, z. 1 [i odbitka]; Z dziejów teatru plebiscytowego na Górnym Śląsku, "Gazeta Poranna" 1921 nr 5955 [wywiad z Cepnikiem]; Z dziejów kultury teatralnej na Litwie, "Południe" 1921, z. 2 [i odbitka]; Tradycje sceny lwowskiej, "Gazeta Lwowska" 1923 nr 194-196; Kto zrujnował teatr lwowski? Głos długoletniego sekretarza i dyrektora, "Gazeta Poranna" 1923 nr 6870-6871 [w cyklu "Nasza ankieta teatralna"]; O teatr polski na kresach wschodnich, "Wiek Nowy" 1923 nr 6620-6622; Listy o teatrze. I. Teatr polski i jego zadania narodowo-społeczne. Stanisławów 1924; Nieznane materiały do historii sceny lwowskiej. Cenne odkrycia w archiwum wiedeńskim, "Gazeta Lwowska" 1924 nr 204; W rocznicę zgonu Słowackiego. (1849 - 3 kwietnia - 1924), "Gazeta Poranna" 1924 nr 7025; Na ruinach sceny lwowskiej, "Gazeta Poranna" 1924 nr 7120, 7121, 7123, 7125; W sprawie teatru. I. Dlaczego teatry lwowskie dają deficyt?, "Gazeta Poranna" 1925 nr 7371; W sprawie teatru. II. Nieco o dotychczasowej gospodarce teatralnej, "Gazeta Poranna" 1925 nr 7373; W sprawie teatru. Jak uzdrowić nasze stosunki teatralne?, "Gazeta Poranna" 1925 nr 7374; Jubileusz Teatru Wielkiego. Notatka okolicznościowa z okazji 25-tej rocznicy otwarcia Teatru Wielkiego we Lwowie, "Wiek Nowy" 1925 nr 7284; Ludwik Solski. (Sylwetka jubileuszowa), "Wiek Nowy" 1925 nr 7289; Fredro i teatr polski, "Wiadomości Teatralne" 1926, z. 21; (h.c.), Ludwik Heller, "Wiek Nowy" 1926 nr 7411 [nekrolog Ludwika Hellera]; (c), Obchód ku czci Jana Dobrzańskiego, "Wiek Nowy" 1926 nr 7460; W 40-lecie zgonu Jana Dobrzańskiego 1886 - 30 maja - 1926, "Wiek Nowy" 1926 nr 7478; Jubileusz artysty, "Wiek Nowy" 1926 nr 7489 [o aktorze teatru lwowskiego Marianie Bieleckim]; H.C., Cztery miliony deficytu teatralnego, "Wiek Nowy" 1926 nr 7497; Teatr polski na rozdrożu. Na marginesie przesilenia teatralnego w Polsce. I-V, "Wiek Nowy" 1926 nr 7533-7535 i 7537-7538; W pięciolecie zgonu Gabrieli Zapolskiej. 1921 - 17 grudnia - 1926, "Wiek Nowy" 1926 nr 7647; Jubileusz Filipa Kuligowskiego, "Wiek Nowy" 1926 nr 7651; Trzeba ratować teatr polski! "Ziemia Lubelska" 1926 nr 199; Wyspiański na scenie lwowskiej [w:] "Program Miejskiego Teatru Wielkiego. Wyspiańskiemu w 20 rocznicę zgonu". Lwów 1927 [odbitka "Życie Teatru" 1927 nr 49]; Wyspiański na scenie lwowskiej, "Wiadomości Teatralne" 1927, z. 48 [toż.: "Wiadomości Teatralne" 1928 z. 1 i "Wiadomości Teatralne" 1932 z. 48]; Z żywem słowem przez Górny Śląsk. Z odysei teatru plebiscytowego [w:] Dzieje pracy Górnego Śląska 1922-1927. Lwów, Katowice 1927, s. 41-43; Pamięci Twórcy sceny lwowskiej. W 15-tą rocznicę urodzin J.N. Kamińskiego, "Wiek Nowy" 1927 nr 7769; W hołdzie temu co śpiewał wielkość ojczystego kraju (w 20-tą rocznicę skonu Stanisława Wyspiańskiego), "Wiek Nowy" 1927 nr 7930; Pierwszy Hamlet polski. (Przypomnienie z okazji wznowienia "Hamleta" na scenie lwowskiej), "Gazeta Lwowska" 1928 nr 63 i 64; Jedyne wyjście z sytuacji. Na marginesie zamierzeń teatralnych p. komisarza rządowego, "Gazeta Poranna" 1928 nr 8425; Jak uzdrowić teatry lwowskie?, "Gazeta Poranna" 1928 nr 8517, 8518, 8519; Ibsen na scenie lwowskiej, "Wiadomości Teatralne" 1928, nr 11-16; Pierwsza inscenizacja Hamleta we Lwowie, "Wiadomości Teatralne" 1928, nr 11-16; Dramaty Przybyszewskiego na scenie lwowskiej, "Wiadomości Teatralne" 1928, z. 2; Tłusty Hamlet. Jak ze zgrzanego bohatera zrobił się tłusty?, "Wiek Nowy" 1928 nr 8022; Stulecie Henryka Ibsena. 1828 - 20 marca - 1928, "Wiek Nowy" 1928 nr 8024; Scena lwowska (1780-1929). Lwów 1929 (współaut. Władysław Kozicki); Trzydzieści pięć lat istnienia Towarzystwa Dziennikarzy Polskich we Lwowie (1893-1928) [w:] "Almanach Lwowski" 1929, s. 60-64; J. N. Kamiński i teatr lwowski. Z okazji wystawienia "Twardowskiego na Krzemionkach", "Gazeta Lwowska" 1929 nr 104; Po bestialskim napadzie w Opolu. Kilka wspomnień z niedalekiej przeszłości, "Wiek Nowy" 1929 nr 8359; Pamięci twórcy sceny polskiej we Lwowie. Z okazji wystawienia "Twardowskiego na Krzemionkach", "Wiek Nowy" 1929 nr 8360; Aleksander Fredro, "Komedie". T. 1-3, wyd. Henryk Cepnik. Lwów, Warszawa 1930 [w t. 1 tekst: Aleksander Fredro. Życie i działalność]; Sto pięćdziesiąt lat istnienia sceny polskiej we Lwowie. Przypomnienie ważnej w dziejach kultury polskiej Lwowa rocznicy, "Wiek Nowy" 1930 nr 8562; Wojna w światku aktorskim. "Ukaranie" delegatów teatrów lwowskich za śmiałe wystąpienie przeciw praktykom ZASP-u, "Wiek Nowy" 1930 nr 8654; (c), Co się stanie z bezrobotnymi artystami lwowskimi? Na marginesie rugów masowych w teatrach lwowskich. I. "Wiek Nowy" 1930 nr 8729 i 8731; Smutna dola wielkiej artystki, "Wiek Nowy" 1930 nr 8774 [Wanda Siemaszkowa]; Trzydzieści lat Teatru Wielkiego we Lwowie. (Z okazji dzisiejszego jubileuszu), "Wiek Nowy" 1930 nr 8789; W służbie sztuki polskiej wśród obcych [w:] Czterdzieści pięć lat pracy scenicznej i obywatelskiej Wandy Siemaszkowej (1887-1932). Zbiorowa książka jubileuszowa. Lwów 1932; Zlikwidowana placówka teatralna, "Wiek Nowy" 1932 nr 9174 [dot. zespołu Wandy Siemaszkowej w lwowskim Teatrze Rozmaitości]; Słowacki na scenie lwowskiej, "Scena Lwowska" 1932/1933 z. 1; Tradycje Zbójców na scenie lwowskiej, "Scena Lwowska" 1932/1933 z. 4; "Śluby panieńskie" na scenie lwowskiej, "Scena Lwowska" 1932/1933 z. 6; Scena lwowska i twórczość Wyspiańskiego, "Scena Lwowska" 1933/1934 z. 1; h.c., 40-letni jubileusz pracy scenicznej Władysława Ratschki-Sowińskiego, "Scena Lwowska" 1934/1935 (dodatek specjalny); Ludwik Solski i Lwów. Garść wspomnień, "Scena Lwowska" 1935/1936 z. 2; Z dziejów kultu ibsenowskiego na scenie lwowskiej, "Scena Lwowska" 1935/1936 z. 5; Teatry, w których we Lwowie grał Bogusławski, "Scena Lwowska" 1936/1937 z. 3; Twórczość Calderona i scena lwowska, "Scena Lwowska" 1936/1937, z. 6.
Recenzje teatralne
H.C., Teatr. ("Bez pojedynku", sztuka w 3 aktach Artura Schnitzlera), "Gazeta Narodowa" 1898, nr 10; Z teatru, "Wiadomości Artystyczne" 1899, nr 22 [rec. z H. Sudermann, "Joannes (Jan Chrzciciel)"]; Dramat, "Wiadomości Artystyczne" 1900, nr 1 [rec. z trzech sztuk: F. Carré, P. Bilhaud, "Synowa", J. Lenotre, G. Martin, "Colinette", A. Walewski, "Wielkie figury"]; Dramat, "Wiadomości Artystyczne" 1900, nr 2/3 [rec. z dwóch sztuk: J. Okonkowski, "Jarmark małżeński", L. Tołstoj, "Potęga ciemnoty"]; Dramat, "Wiadomości Artystyczne" 1900, nr 4 [rec. z J. Słowacki, "Kordian"]; "Dolli", "Wiadomości Artystyczne" 1900, nr 5 [rec. z H. Christiersson, "Dolly"]; Dramat, "Wiadomości Artystyczne" 1900 nr 6 [rec. z Z. Przybylski, "Dzierżawca z Olesiowa"]; Dramat, "Wiadomości Artystyczne" 1900, nr 7/8 [rec. z dwóch sztuk: G. Hauptmann, "Futro bobrowe", V. Sardou, "Tosca"]; Z teatru, "Wiadomości Artystyczne" 1900, nr 10 [rec. z W. Feldman, "Sądy boże" i przedstawienia pożegnalnego Ludwika Hellera]; Dramat, "Wiadomości Artystyczne" 1900, nr 11 [rec. z J. Barret, "Lygia"]; Z teatru, "Wiadomości Artystyczne" 1900, nr 12 [rec. z dwóch sztuk: K. Zalewski, "Lichwiarskie swaty", P. Ferrier, "Posłowie na wakacjach" i występów gościnnych Kazimierza Kamińskiego]; (c)., Teatr Miłośników Sceny, "Wiadomości Artystyczne" 1900 (R. V), nr 2/3 [rec. z rozpoczęcia drugiego sezonu]; Pamiętnik teatralny, "Wiadomości Artystyczne" 1900 (R. V), nr. 4/5 [rec. z V. Sardou, "Nasi najserdeczniejsi" oraz z S. Przybyszewski, "Dla szczęścia"]; Z teatru. ("Pieniądze albo życie", komedia Alfreda Capusa), "Gazeta Narodowa" 1901, nr 56; (c), Teatr miłośników sceny, "Gazeta Narodowa" 1901, nr 57 [rec. z E. Rostand, "Romantyczni"]; (C)., Z teatru. ("Baśka", krotochwila w 3 aktach Kazimierza Glińskiego), "Gazeta Narodowa" 1901, nr 60; (C)., Z teatru. ("Psyche" - Zofii Wójcickiej), "Gazeta Narodowa" 1901, nr 73; Felieton teatralny. "Wesele", dramat w 3 aktach Wyspiańskiego, Gazeta Narodowa" 1901, nr 81; "Odrodzenie", komedia w 3 aktach Fr. Schönthana i Koppel-Ellfelda, "Gazeta Narodowa" 1901, nr 81; Felieton teatralny. "Złote runo", dramat współczesny w 3 aktach Stanisława Przybyszewskiego, "Gazeta Narodowa" 1901, nr 88; Felieton teatralny. ("Życie na żart", sztuka w 5 aktach Gabrieli Zapolskiej, przedstawiona po raz pierwszy w teatrze lwowskim dnia 12 kwietnia), "Gazeta Narodowa" 1901, nr 105; C., Z teatru, "Gazeta Narodowa" 1901, nr 117 [rec. z A. Fredro, "Rewolwer"]; Z teatru, "Gazeta Narodowa" 1901, nr 120 [rec. z M. Halbe, "Młodość"]; C., Z teatru, "Gazeta Narodowa" 1901, nr 125 [rec. z J. U. Niemcewicz, "Powrót posła"]; Z teatru. ("Mężowie Leontyny", komedia w 3 aktach Alfreda Capus'a), "Gazeta Narodowa" 1901, nr 132; C., Teatr, "Gazeta Powszechna" 1901, nr 1 [podsumowanie pierwszego sezonu teatru lwowskiego pod dyrekcją Tadeusza Pawlikowskiego]; C., Teatr, "Gazeta Powszechna" 1901, nr 2 [rec. z G. Courteline, "Boubouroche" i E. Grange i L. Thiboust, "Było to pod Wagram" oraz o aktorze Józefie Chmielińskim]; C., Teatr, "Gazeta Powszechna" 1901, nr 4 [rec. z dwóch sztuk C. Karlwais, "Bogaty wujaszek", C. Karlwais, "Zgrzebna koszula" oraz aktorze Władysławie Kwiatkiewiczu]; C., Teatr, "Gazeta Powszechna" 1901, nr 5 [ogólnie o repertuarze i o aktorze Ferdynandzie Feldmanie]; C., Teatr, "Gazeta Powszechna" 1901, nr 9 [o rozdzielaniu ról]; C., Teatr, "Gazeta Powszechna" 1901, nr 10 [rec. z R. Gobbins, "Leta, rzeka zapomnienia" oraz o aktorze Michale Tarasiewiczu]; C., Teatr, "Gazeta Powszechna" 1901, nr 11 [o aktorce Irenie Solskiej]; "Życie na żart". Sztuka w 5 aktach Gabrieli Zapolskiej, "Wiadomości Artystyczne" 1901, nr 1/2; (h.), "Śpiący rycerze". Widowisko fantastyczne w 5 odsłonach, "Reformator" 1902, nr 6; Z teatru. Dramat, "Tygodnik Muzyczny i Teatralny" 1902 nr 1 [o repertuarze]; Z teatru. Dramat, "Tygodnik Muzyczny i Teatralny" 1902, nr 2 [o występach Heleny Modrzejewskiej]; Z teatru. (Występy Romana Żelazowskiego), "Słowo Polskie" 1902, nr 426 [rec. z W. Shakespeare, "Otello"]; Z teatru. (Występy Romana Żelazowskiego). II., "Słowo Polskie" 1902, nr 430 [rec. z kilku występów]; Z teatru, "Słowo Polskie" 1902, nr 434 [rec. z kilku występów Romana Żelazowskiego]; "Wiek XX" 1902, nr 619 [rec. z kilku sztuk: S. Krzywoszewski, "Piękna ogrodniczka", G. Courteline, "Miły gość", A. de Lorde i Ch. Foley, "Przy telefonie"]; "Wiek XX" 1902, nr 626 [rec. z E. Farbre, "Życie publiczne"]; "Wiek XX" 1902, nr 633 [rec. z dwóch sztuk M. Tatarkiewicza, "Królowa bajka" i "Msza majowa"]; "Wiek XX" 1902, nr 643 [rec. z J. Bliziński, "Pan Damazy"]; "Wiek XX" 1902, nr 651 [rec. z V. Hugo, "Ruy Blas"]; "Wiek XX" 1902, nr 656 [rec. z F. Domnik, "Na Łyczakowie"]; (c), Teatr Ludowy, "Reformator" 1904, nr 20 [rec. z J. N. Kamiński, "Zabobon czyli Krakowiacy i Górale" i A. Walewski, "Kopciuszek"]; (c), Teatr Ludowy, "Reformator" 1904, nr 21 [rec. z kilku sztuk]; (c), Teatr Ludowy, "Reformator" 1904, nr 22 [rec. z A. Valabregue, "Nasze żoneczki"]; (c. ), Teatr Ludowy, "Reformator" 1904, nr 23 [rec. z Z. Przybylski, "Szukajcie dziecka", G. Donizetti, "Córka pułku"]; H-c., "Don Juan" Mozarta (Impresye), "Dzień" 1904, nr 3; Teatr ("Interes interesem" Oktawiusza Mirbeau), "Dzień" 1904, nr 7; Teatr. ("Dymisya Stanisława Rossowskiego), "Dzień" 1904, nr 12; "Faust" na scenie lwowskiej, "Dzień" 1904, nr 20-21; (h-c)., O.E. Hartleben, "Dzień 1904, nr 34; Teatr. ("Poniedziałek karnawałowy" O.E. Hartlebena), "Dzień" 1904, nr 35; Teatr. ("Mój dzieciak", komedia w 3 aktach Ambrożego Janvier de la Motte, "Dziennik Polski" 1904, nr 90; Teatr. "Eros i Psyche", fantazja dramatyczna w 7-miu rozdziałach Jerzego Żuławskiego, "Dziennik Polski" 1904, nr 100; Teatr. ("Los", sztuka w 4 aktach Habdanka), "Dziennik Polski" 1904, nr 109; Teatr. ("Dzieci Waniuszyna", sztuka w 4 aktach S. Najdienowa), "Dziennik Polski" 1904, nr 131; Teatr. ("Nieporozumienie", sztuka w 4 aktach Gabrieli Zapolskiej), "Dziennik Polski" 1904, nr 168; Teatr. ("Skarb", tragedia w 3 aktach Leopolda Staffa), "Dziennik Polski" 1904, nr 184; Teatr. ("Na Olimpie". - "Croinquebille". - "Cavalleria Lwowiana"), "Dziennik Polski" 1904, nr 197; Teatr. ("Doktor Rentlow", dramat w 3 aktach Michaliny Schwarzównej, - "Z dobrego serca", obrazek sceniczny w 1 akcie Lucjana Rydla), "Dziennik Polski" 1904, nr 203; Teatr. ("Madej zbój", baśń dramatyczna w 4 aktach z epilogiem Karola Mattauscha), "Dziennik Polski" 1904, nr 217; Teatr. ("Tęcza", komedia w 3 aktach Stefana Krzywoszewskiego. - "Złodziej", komedia w 1 akcie Oktawiusz Mirbeau), "Dziennik Polski" 1904, nr 223 [właśc. 225]; Teatr. ("Podrzutek", tragedia w 4 aktach Macieja Szukiewicza), "Dziennik Polski" 1904, nr 235; Teatr. ("Labirynt", sztuka w 5-iu aktach Pawła Hervieu), "Dziennik Polski" 1904, nr 264; Teatr. ("300 dni", farsa w 3 aktach Pawła Gavault i Roberta Charvey; przekład Jarosława Pieniążka), "Dziennik Polski" 1904, nr 278; Teatr. ("Anonimy", farsa w 3 aktach Devalliers'a i Mars'a), "Dziennik Polski" 1904, nr 300; Teatr. ("Florio i Flavio", igraszki i sceny miłości F. R. Schönthana i F. R. Koppel-Ellfelda; przekład Zofii Wójcickiej), "Dziennik Polski" 1904, nr 315; (h-c.)., Z teatru, "Dziennik Polski" 1904, nr 420 [rec. z K. Kraatz i W. Jacoby, "Czerwona lampa"]; Teatr. "Wojna domowa", komedia w 3 aktach Zygmunta Przybylskiego, "Dziennik Polski 1904 nr 423; Teatr. "Tajemnica publiczna", komedia w 3 aktach Piotra Wolffa, "Dziennik Polski" 1904, nr 429; Teatr. ("Medor", tragikomedia w 3 aktach Henryka Malin), "Dziennik Polski" 1904, nr 443; Teatr. ("Capstrzyk", sztuka w 4 aktach F.A. Beyerleina), "Dziennik Polski" 1904, nr 460; Teatr. ("Nitka jedwabiu", komedia w 4 aktach Wiktoryna Sardou), "Dziennik Polski" 1904, nr 474; (h.c.)., Z teatru, "Dziennik Polski" 1904, nr 494 [rec. z J. German, "Lilith"]; (h.-c.)., Z teatru, "Dziennik Polski" 1904, nr 505 [rec. z W. Shakespeare, "Wiele hałasu o nic"]; Teatr. ("Lekkomyślna siostra", komedia w 4 aktach Włodzimierza Perzyńskiego), "Dziennik Polski" 1904, nr 531; Teatr. ("Tkacze", sztuka w 5 aktach Gerharda Hauptmanna), "Dziennik Polski" 1904, nr 546; Teatr. ("Nie igra się z miłością", dramat w 5 aktach Alfreda Musseta), "Dziennik Polski" 1904, nr 561; Poranek japoński w teatrze. ("Terakoja", dramat Takedy Izumu; przekład Jerzego Żuławskiego), "Dziennik Polski" 1904, nr 568; Teatr. ("Wesele Sobeidy", obraz dramatyczny Hugona Hofmannsthala; przekład L. Staffa. - "Daisy", komedia w 1 akcie Tristana Bernarda), "Dziennik Polski" 1904, nr 576; Teatr. ("Zaszumi las", sztuka współczesna w 5 aktach Józefa Maskoffa), "Dziennik Polski" 1904, nr 592; Teatr. ("Betleem polskie", jasełka w 3 aktach Lucjana Rydla; muzyka Michała Świerzyńskiego), "Dziennik Polski" 1904, nr 606; Teatr. ("Róża Bernd", dramat w 5 aktach Hauptmanna; przekład Jana Kasprowicza), "Dziennik Polski" 1905, nr 12; Teatr. ("W sieci", wesoły dramat J. A. Kisielewskiego. Występ Wandy Siemaszkowej), "Dziennik Polski" 1905, nr 20; (c), Występy pani Wandy Siemaszkowej, "Dziennik Polski" 1905, nr 30; Teatr. ("Legenda" Stanisława Wyspiańskiego), "Dziennik Polski" 1905, nr 44; Teatr. ("Cień", sztuka w 3 aktach Wilhelma Feldmana), "Dziennik Polski" 1905, nr 63; Teatr. ("Nora", sztuka w 5 aktach H. Ibsena. Ostatni występ p. Siemaszkowej), "Dziennik Polski" 1905, nr 72; Z teatru. ("Pozłacana głowa"), "Dziennik Polski" 1905, nr 75; Teatr. ("Ponad siły", dramat w 2 częściach Björnstjerne Björnsona. Przekład J. Kasprowicza), "Dziennik Polski" 1905, nr 91; (c), Z teatru, "Dziennik Polski" 1905, nr 107 [rec. z: H. Sudermann, "Szczęście w zakątku"]; Teatr. ("Ijola", dramat w 4 aktach Jerzego Żuławskiego), "Dziennik Polski" 1905, nr 111; Teatr. ("W przystani", dramat w 3 aktach Jerzego Engla), "Dziennik Polski" 1905, nr 127; Teatr. ("Malek", tragedia w 5 aktach Karola Brzozowskiego), "Dziennik Polski" 1905, nr 133; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1905, nr 141 [rec. z: J. Bliziński, "Rozbitki"]; Teatr. ("Ryszard III" Williama Szekspira wystawiony na scenie lwowskiej dnia 25 i 28 b.m.), "Dziennik Polski" 1905, nr 146; Teatr. ("Majster", komedia w 3 aktach Hermana Bahra), "Dziennik Polski" 1905 nr 158; Teatr. ("Dom na Halickim", komedia w 4 aktach Franciszka Domnika), "Dziennik Polski" 1905, nr 168; Teatr. ("Ksiądz Marek", poemat dramatyczny w 5 odsłonach Juliusza Słowackiego), "Dziennik Polski" 1905, nr 180; Teatr. ("Figurantka", komedia w 3 aktach Franciszka de Curela), "Dziennik Polski" 1905, nr 194; Teatr. ("Córka Joria", tragedia pasterska w 3ch aktach Gabriela d'Annunzia. Przekład Marii Konopnickiej), "Dziennik Polski" 1905, nr 211; Z teatru, "Dziennik Polski" 1905, nr 226 [rec. z J.N. Kamiński, "Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale"; anonimowa]; Teatr. ("Śledztwo", dramat G. Henriota, - "Epidemia" komedia O. Mirbeau), "Dziennik Polski" 1905, nr 234; Z teatru. ("Łańcuch", sztuka w 4 aktach H. Heijermansa), "Dziennik Polski" 1905, nr 252 [anonimowa]; Z teatru. ("W jaskini lwa", komedia (!?) w 5 aktach M. Hennequina i P. Bilhauda), "Dziennik Polski" 1905, nr 265; (H.C.), Z teatru. ("Sprawa Mathieu", Krotochwila w 3 aktach Tristana Bernarda), "Dziennik Polski" 1905, nr 279; H.C., Z teatru. ("Na łeb, na szyję!" krotochwila w 3 aktach Bissona i Sylwana), "Dziennik Polski" 1905, nr 290; H.C., Z teatru. ("Kochanek swojej żony", krotochwila Duvala i Hennequina), "Dziennik Polski" 1905, nr 301; H.C., Z Teatru. ("Ludka", krotochwila Piotra Vebera), "Dziennik Polski" 1905, nr 317; Teatr. ("Moloch", przez Władysława J. Zalewskiego), "Dziennik Polski" 1905, nr 400; Teatr. ("Karykatury" J. A. Kisielewskiego), "Dziennik Polski" 1905, nr 412; Teatr. ("Maskarada", komedia w 4 aktach Ludwika Fuldy), "Dziennik Polski" 1905, nr 425; Teatr. ("Doktor z musu" Moliera. - Dwa debiuty), "Dziennik Polski" 1905, nr 439; Z teatru. (Drugi występ p. M. Zawiejskiej), "Dziennik Polski" 1905, nr 445; Teatr. ("Macierzyństwo", dramat w 4 aktach Roberta Bracco), "Dziennik Polski" 1905, nr 467; Teatr. ("Bagienko", komedia w 5 aktach Bolesława Gorczyńskiego), "Dziennik Polski" 1905, nr 480; Teatr. ("Czerwony bukiet", komedia w 3 aktach Tadeusza Rittnera), "Dziennik Polski" 1905, nr 529; Teatr. ("Sawantki", komedia w 5 aktach Moliera, - "Protekcja", komedia w 1 akcie M. Maurey'a), "Dziennik Polski" 1906, nr 13; Teatr. ("Złodziej", dramat w 4 odsłonach Aleksandra Mańkowskiego), "Dziennik Polski" 1906, nr 131; Z teatru, "Dziennik Polski" 1906, nr 217 [rec. z K. Irzykowski i H. Mohort "Dobrodziej złodziei"]; Z teatru, "Dziennik Polski" 1906, nr 157 [rec. z A. Walewski, "Kopciuszek" wg K.A. Goernera]; Z teatru, "Dziennik Polski" 1906, nr 249 [rec. z S. Przybyszewski, "Odwieczna baśń"]; Z teatru, "Dziennik Polski" 1906, nr 261 [rec. z W. Perzyński, "Aszantka"]; Z teatru, "Dziennik Polski" 1906, nr 264 [rec. z S. Brzozowski "Milczenie"; (=), Teatr. (Inauguracyjne przedstawienie pod nową dyrekcją), "Dziennik Polski" 1906, nr 399; (=), Teatr. ("Uczta Herodiady", poemat dramatyczny w 3 aktach Jana Kasprowicza), "Dziennik Polski" 1906, nr 405; (=), Teatr. ("W małym domku", sztuka w 3 aktach Tadeusza Rittnera), "Dziennik Polski" 1906, nr 416; ; (=), Teatr. ("Candida", sztuka w trzech aktach Bernarda Shawa), "Dziennik Polski" 1906, nr 428; (=), Z teatru, "Dziennik Polski" 1906, nr 436 [rec. z M. Jasieńczyk, "Lena"]; (h), Z teatru, "Dziennik Polski" 1906, nr 457 [rec. z kilku sztuk]; "Teatr (Dziewica Orleańska), "Dziennik Polski" 1906, nr 475; =, Teatr. ("Mama Colibri", sztuka w 4 aktach Henryka Bataille'a), "Dziennik Polski" 1906 nr 487; (=), Z teatru, "Dziennik Polski" 1906, nr 493 [rec. z kilku przedstawień]; =, Teatr. ("Dziady" Adama Mickiewicza w opracowaniu scenicznem St. Wyspiańskiego, "Dziennik Polski" 1906, nr 499; (=), Z teatru, "Dziennik Polski" 1906, nr 522 [rec. z T. Bernard i A. Godfernaux "Tak albo nie"]; (=), Teatr. ("Bolesław Śmiały", dramat Stanisława Wyspiańskiego), "Dziennik Polski" 1906, nr 546; (=), Teatr. ("Rosmersholm", dramat w 4 aktach Henryka Ibsena), "Dziennik Polski" 1906, nr 558; (=), Teatr. ("Bakarat", sztuka w 3 aktach Henryka Bernsteina, w przekładzie J. Pieniążka), "Dziennik Polski" 1906, nr 569; (=), Teatr. ("Królowa Tatr", widowisko fantastyczne Adolfa Walewskiego), "Dziennik Polski" 1906, nr 578; Nowa sztuka Adama Krechowieckiego ("My", dramat współczesny w 3 aktach), "Dziennik Polski" 1907, nr 6; Dzisiejsza premiera ("Moralność pani Dulskiej", tragi-farsa kołtuńska w 3 aktach Gabrieli Zapolskiej), "Dziennik Polski" 1907 nr 28; Teatr. ("Moralność pani Dulskiej", tragi-farsa kołtuńska w 3 aktach Gabrieli Zapolskiej), "Dziennik Polski" 1907, nr 30; Popis szkoły dramatycznej, "Dziennik Polski" 1907, nr 48; Teatr. ("Niech żyje życie!" dramat w 5 aktach Hermana Sudermana), "Dziennik Polski" 1907, nr 54; Przed jutrzejszą premierą ("Car Fiodor Iwanowicz" hr. A. Tołstoja), "Dziennik Polski" 1907, nr 73; Teatr. ("Car Fiodor Iwanowicz", tragedia w 5 aktach hr. Aleksego Tołstoja), "Dziennik Polski" 1907, nr 74; Teatr. ("Starościc ukarany", tragikomedia w 4 aktach A. N. Nowaczyńskiego, "Dziennik Polski" 1907, nr 89; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1907, nr 97 [o wznowieniu sztuki H. Ibsena, "Upiory"]; Felieton. (Wznowienie "Upiorów" Henryka Ibsena), "Dziennik Polski" 1907, nr 99; Teatr, "Dziennik Polski" 1907, nr 101 [rec. z H. Ibsen, "Nora"]; Teatr. ("Edukacja Bronki", komedia w 3 aktach Stefana Krzywoszewskiego), "Dziennik Polski" 1907, nr 112; Teatr. ("Sherlock Holmes"), sztuka w czterech aktach z Conana Doyle'go w przeróbce F. Bonna), "Dziennik Polski" 1907, nr 123; Teatr. ("Śluby", dramat w 3 aktach Stanisława Przybyszewskiego, "Dziennik Polski" 1907, nr 137; Teatr. ("Słoneczna pieśń", dramat w 4 aktach Stanisława Obrzuda), "Dziennik Polski" 1907, nr 158; Teatr. ("Dama od Maksyma", farsa w 3 aktach Jerzego Feydeau), "Dziennik Polski" 1907, nr 170; Teatr. ("Siłacz" Marii Płażkównej. - "Wielbiciel muzyki" Gastona Cronier), "Dziennik Polski" 1907, nr 194; Teatr. ("Juliusz Cezar" Szekspira), "Dziennik Polski" 1907, nr 206; Teatr. ("Osobna sypialnia", krotochwila w III aktach Piotra Vebera), "Dziennik Polski" 1907, nr 219; Teatr. ("Hedda Gabler", sztuka w 4 aktach Henryka Ibsena), "Dziennik Polski" 1907, nr 227; Teatr. (Występy Mieczysława Frenkla. - "Pan Geldhab" Fredry, "Dziennik Polski" 1907, nr 237; (c.)., Z teatru, "Dziennik Polski" 1907 nr 241 [rec. z występu gościnnego M. Frenkla w V. Sardou, "Nasi najserdeczniejsi"]; Teatr. ("Złocista góra" Adama Stodora; "Antkowe wesele" Z. Przybylskiego, "Parodie miłości" B. Gorczyńskiego), "Dziennik Polski" 1907, nr 416; H.C., Teatr, "Dziennik Polski" 1907, nr 433 i 438 [rec. z J. Słowacki "Lilla Weneda"]; O zasady. Z powodu wystawienia "Lilli Wenedy" na scenie lwowskiej, "Dziennik Polski" 1907, nr 446; Teatr. ("Łódź kwiatowa", sztuka w 5 aktach Hermana Sudermanna), "Dziennik Polski" 1907, nr 452; Teatr. ("W szponach", sztuka w 4 aktach Henryka Bernsteina), "Dziennik Polski" 1907, nr 474; Teatr. ("Maryna", sztuka w 3 aktach Macieja Szukiewicza), "Dziennik Polski" 1907, nr 486; (c), Z teatru, "Dziennik Polski" 1907, nr 498 [rec. z E. Rostand, "Cyrano de Bergerac"); Teatr. ("Ich czworo", sztuka w 3 aktach Gabrieli Zapolskiej), "Dziennik Polski" 1907, nr 519; Teatr. (Wznowienie "Hamleta" Szekspira), "Dziennik Polski" 1907, nr 533; Teatr. ("Rycerze Północy", dramat w 4 aktach Henryka Ibsena), "Dziennik Polski" 1907, nr 545; Teatr. ("Szkoła", sztuka w 4 aktach Zygmunta Kaweckiego), "Dziennik Polski" 1907, nr 559; Teatr. ("Cenzor moralności", krotochwila w 3 aktach Ignacego Nikorowicza), "Dziennik Polski" 1907, nr 577; Teatr. ("Panna Żożetta - moja żona", komedia w 4 aktach Gavaulta i Charvaya), "Dziennik Polski" 1907, nr 609; H.C., Z teatru lwowskiego (Stanisław Obrzud: "Słoneczna pieśń"), "Nowa Reforma" 1907, nr 157; H.C., Jubileusz Fiszera, "Nowa Reforma" 1907, nr 162; (H.C.), Z teatru lwowskiego. ("Królewicz Jaszczur" baśń muzyczna w 4 odsłonach Bolesława Raczyńskiego), "Nowa Reforma" 1907, nr 194; H.C., Z teatru lwowskiego. ("Juliusz Cezar" Szekspira), "Nowa Reforma" 1907, nr 202; (H.C.), W teatrze lwowskim, "Nowa Reforma" 1907, nr 225 [rec. z H. Ibsen, "Hedda Gabler", benefis Wandy Siemaszkowej]; (H.C.), W teatrze lwowskim, "Nowa Reforma" 1907, nr 235 [rec. z A. Fredro, "Pan Geldhab", występ gościnny Mieczysława Frenkla]; (H.C.), Teatr lwowski, "Nowa Reforma" 1907, nr 433 [rec. z J. Słowacki, "Lilla Weneda"); (H.C.), Teatr lwowski, "Nowa Reforma" 1907, nr 439 [o rozpoczęciu sezonu operowego]; Teatr lwowski, "Nowa Reforma" 1907, nr 445 [rec. z H. Sudermann "Łódź kwiatowa", anonimowo]; (H.C.), Teatr lwowski, "Nowa Reforma" 1907, nr 469 [rec. z H. Bernstein, "W szponach"]; (H.C), Z teatru lwowskiego. "Andrzej Chenier" - opera Humberta Giordano, "Nowa Reforma" 1907, nr 471; (H.C), Wiadomości naukowe, artystyczne i literackie, "Nowa Reforma" 1907, nr 481 [rec. z M. Szukiewicz, "Maryna"]; (H.C.), Teatr lwowski, "Nowa Reforma" 1907, nr 493 [rec. z E. Rostand, "Cyrano de Bergerac"]; (H.C), Z teatru lwowskiego, "Nowa Reforma" 1907, nr 511 [rec. z G. Zapolska, "Ich czworo"]; (H.C), Z teatru lwowskiego, "Nowa Reforma" 1907, nr 517 [rec. z opery A. Boito "Mefistofeles"]; (H.C.), Z teatru miejskiego we Lwowie, "Nowa Reforma" 1907, nr 539 [rec. z H. Ibsen, "Rycerze północy"]; Teatr. ("Sen nocy letniej"), "Dziennik Polski" 1908, nr 13; H.C., Felieton teatralny. (Pod znakiem naturalizmu i sensacji. - "Niuta" St. R. Lewandowskiego. - Z teatru krakowskiego. - "Instynkt" H. Kistemaeckersa. - "Okręt" d'Annunzia. - Nowa sztuka Heyermannsa. - "Ta druga" braci Margueritte), "Dziennik Polski" 1908, nr 27; Teatr. ("Bohaterowie", komedia w trzech aktach Bernarda Shawa), "Dziennik Polski" 1908, nr 40; Teatr. ("Pan Adam", komedia w 3 aktach Zygmunta Kaweckiego), "Dziennik Polski" 1908 nr 53; Teatr. ("Złodziej", sztuka w 3 aktach Henryka Bernsteina, tłumaczył J. Pieniążek), "Dziennik Polski" 1908, nr 65; Teatr ("Jej siostra", komedia w 3 aktach Tristana Bernarda), "Dziennik Polski" 1908, nr 77; Teatr ("Pochodnia pod korcem", tragedia w 4 aktach Gabriela d'Annunzia), "Dziennik Polski" 1908, nr 86; (c.), Teatr ("Świat bez mężczyzn", krotochwila w 3 aktach A. Engla i J. Horsta), "Dziennik Polski" 1908, nr 97; Teatr ("Miłość czuwa", komedia w 4 aktach Roberta de Flers i G. Caillaveta), "Dziennik Polski" 1908, nr 109; Teatr ("Mściciel", dramat w 3 aktach Juliusza Germana), "Dziennik Polski" 1908, nr 135; Teatr ("Mąż idealny", komedia w czterech aktach Oskara Wilde'a), "Dziennik Polski" 1908, nr 156; Z teatru. ("Bakcyle miłości" Adolfa Walewskiego), "Dziennik Polski" 1908, nr 168; Teatr. ("Gdy się umarli obudzimy", epilog dramatyczny w 3 aktach Henryka Ibsena), "Dziennik Polski" 1908, nr 180; Teatr. Wznowienie "Świętoszka" Moliera, "Dziennik Polski" 1908, nr 190; Teatr. (Występ Bolesława Leszczyńskiego w "Mazepie" Słowackiego, "Dziennik Polski" 1908, nr 202; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1908, nr 226 [rec. z W. Shakespeare, "Otello", występ gościnny Bolesława Leszczyńskiego]; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1908, nr 230 [rec. z G. Hauptmann, "Woźnica Henszel", występ gościnny Bolesława Leszczyńskiego]; Teatr japoński we Lwowie, "Dziennik Polski" 1908 nr 240; (c.), Teatr. ("Niebieska myszka", krotochwila w 3 aktach Engla i Horsta), "Dziennik Polski" 1908 nr 246; (c.), Z teatru. ("Aszantka". Występ Marii Przybyłko-Potockiej), "Dziennik Polski" 1908, nr 257; Teatr. ("Żabusia", sztuka w 3 aktach Gabrieli Zapolskiej), "Dziennik Polski" 1908, nr 261; (h.c.), Z teatru, Dziennik Polski" 1908, nr 284 [rec. z C. Karlweis, "Bogaty wujaszek"]; "Złota czaszka" Słowackiego na scenie lwowskiej. I, "Dziennik Polski" 1908 nr 426; "Złota czaszka" Słowackiego na scenie lwowskiej. II, "Dziennik Polski" 1908, nr 428; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1908, nr 434 [rec. z V. Sardou, "Nerwowi"]; Teatr. ("Samson", sztuka w 4 aktach Henryka Bernsteina), "Dziennik Polski" 1908, nr 438; Teatr. ("Dwa razy dwa jest pięć", satyra sceniczna w 4 aktach Gustawa Wieda), "Dziennik Polski" 1908 nr 455; Teatr. ("Skiz", sztuka w 3 aktach Gabrieli Zapolskiej), "Dziennik Polski" 1908, nr 465; Teatr. ("Miłość zwycięża", komedia w trzech aktach A. de Caillaveta i R. de Flersa), "Dziennik Polski" 1908 nr 477; "Diabeł". Sztuka w 3 aktach z węgierskiego Franciszka Molnara, "Dziennik Polski" 1908, nr 493; Teatr. ("Małgorzatka", komedia w 3 aktach G. Davisa), "Dziennik Polski" 1908, nr 509; Felieton teatralny. ("Sędziowie" Wyspiańskiego. - "Cudowne źródło" J. M. Synge'go, "Dziennik Polski" 1908 nr 531; (c)., Wieczór Adolfiny Zimajerowej, "Dziennik Polski" 1908, nr 535; Teatr. ("Dwa razy dwa jest pięć", satyra sceniczna w 4 aktach Gustawa Wieda), "Dziennik Polski" 1908, nr 455; Teatr. ("Stracone zachody miłości" Szekspira), "Dziennik Polski" 1908, nr 553; Teatr. ("Idealiści", trzy akty Włodzimierza Perzyńskiego), "Dziennik Polski" 1908 nr 574; (c)., "Dziennik Polski" 1908, nr 580 [rec. z S. Dobrzański, "Żołnierz królowej Madagaskaru"]; Teatr. ("20 dni kozy", komedia w 3 aktach M. Hennequina i P. Vebera), "Dziennik Polski" 1908, nr 588; (H.C.), Teatr lwowski w roku 1906-7, "Nowa Reforma" 1908, nr 26; (H.C.), Z teatru, "Nowa Reforma" 1908, nr 34 [rec. z O. Strauss, "Czar walca"]; (H.C.), Teatr lwowski, "Nowa Reforma" 1908, nr 42 [rec. z B. Shaw, "Bohaterowie"]; (H.C.), W teatrze lwowskim, "Nowa Reforma" 1908, nr 56 [rec. z Z. Kawecki, "Pan Adam"]; Z teatru. ("Igrzysko", dramat w 3 aktach Leopolda Staffa), "Dziennik Polski" 1909, nr 110; "Syn królewski". (Dramat historyczny w 3 aktach Adama Krechowieckiego), "Dziennik Polski" 1909, nr 123; Z teatru. ("Bliźnięta z Brighton", komedia w 3 aktach Tristana Bernarda), "Dziennik Polski" 1909, nr 136; Z teatru. ("Matka", dramat w 4 aktach Stanisława Przybyszewskiego), "Dziennik Polski" 1909, nr 149; Z teatru. ("Pani X", sztuka w 4 aktach Aleksandra Bissona, przekład M. Sachorowskiego), "Dziennik Polski" 1909, nr 161; Z teatru. (Wznowienie "Myszki" Edwarda Paillerona), "Dziennik Polski" 1909, nr 192; Z teatru. (Życie człowieka", sztuka Leonidasa Andrejewa), "Dziennik Polski" 1909, nr 199; Z teatru. ("Ksiądz Marek" Juliusza Słowackiego), "Dziennik Polski" 1909, nr 223; Z teatru. I. występ gościnny Bolesława Leszczyńskiego w "Honorze" Sudermanna, "Dziennik Polski" 1909, nr 227; Z teatru. ("Półświatek", komedia w 5 aktach A. Dumasa), "Dziennik Polski" 1909, nr 236; Z teatru. ("Wachlarz lady Windermeere", sztuka w 4 aktach Oskara Wilde'a), "Dziennik Polski" 1909, nr 254; "Car Samozwaniec". (Dramat Adolfa Nowaczyńskiego), "Dziennik Polski" 1909, nr 291, 293; (c)., Występy Wincentego Rapackiego, "Dziennik Polski" 1909 nr 307; Występy Wincentego Rapackiego, "Dziennik Polski" 1909, nr 320; Z teatru. ("Król", komedia w 4 aktach Caillaveta, Flersa i Arene'a), "Dziennik Polski" 1909 nr 326; (C), Z teatru, "Dziennik Polski" 1909 nr 448 [rec. z J. Słowacki, "Kordian"]; (C), Z teatru. ("Osiołkowi w żłoby dano", komedia w 3 aktach Flersa i Caillaveta), "Dziennik Polski" 1909 nr 455; Z teatru. ("Za cenę łez", komedia omyłek w 3 aktach J. Żuławskiego), "Dziennik Polski" 1909, nr 467; Z teatru i muzyki ("Małżeństwo aktorki", komedia w 3 aktach A. Bissona), "Dziennik Polski" 1909, nr 476; Z teatru i muzyki ("Pani zamku Őstrot", dramat w 5 aktach Henryka Ibsena), "Dziennik Polski" 1909, nr 482; Z teatru. ("Sen srebrny Salomei", romans dramatyczny Juliusza Słowackiego), "Dziennik Polski" 1909, nr 491; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1909, nr 500 [rec. z G. Hauptmann, "Samotni"]; (hc.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1909, nr 514 [rec. z G. Okonkowski, "To szczyt wszystkiego"]; (hc.), Wznowienie "Horsztyńskiego", "Dziennik Polski" 1909, nr 521; Z teatru i muzyki. ("Najlepsza z kobiet", komedia w 3 aktach Hennequin'a i Billhaud'a), "Dziennik Polski" 1909, nr 523; Z teatru, "Dziennik Polski" 1909 nr 528 [rec. z przedstawienia składanego]; Z teatru. ("Gody życia", dramat w 4 aktach Stanisława Przybyszewskiego), "Dziennik Polski" 1909, nr 532; Z teatru. ("Sąsiadka", komedia w 3 aktach Tadeusza Jaroszyńskiego), "Dziennik Polski" 1909, nr 541; (c)., Ze scen polskich, "Nasz Kraj" 1909, nr 29, 31-34, 36; (c)., Z teatru lwowskiego ("Życie człowieka" L. Andrejewa. - "Myszka" B. Paillerona], "Nasz Kraj" 1909, nr 43; (C.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1910, nr 7 [rec. z W. Shakespeare, "Romeo i Julia"; Z teatru, "Dziennik Polski" 1910, nr 22 [rec. z J. Korzeniowski, "Panna mężatka" i A. Fredro "Pan Benet"]; Z teatru. ("Lady Frederick", komedia w 3 a. W. Somerset-Maughama), "Dziennik Polski" 1910, nr 24; Z teatru. ("Sufrażystki" Kazimierza Królińskiego), "Dziennik Polski" 1910, nr 33; (c)., Z teatru, "Dziennik Polski" 1910, nr 40 [rec. z J. A. Deliner wg F. Dostojewskiego, "Zbrodnia i kara"]; Z teatru. ("Zbrodnia i kara", sztuka w 5 aktach z powieści Dostojewskiego), "Dziennik Polski" 1910, nr 42; Z teatru. ("Zakochana", komedia w 3 aktach Jerzego de Porto-Riche, "Dziennik Polski" 1910, nr 48; Z teatru. ("Związek młodzieży", komedia w 5 aktach Henryka Ibsena, "Dziennik Polski" 1910, nr 56; Z teatru. ("Instynkt", sztuka w 3 aktach z francuskiego H. Kistemaeckers'a), "Dziennik Polski" 1910, nr 66; Jubileusz zasłużonej artystki, "Dziennik Polski" 1910, nr 88 [sprawozdanie z jubileuszu Anny Gostyńskiej]; Z teatru. ("Ananke", baśń dramatyczna Mieczysława Hertza), "Dziennik Polski" 1910, nr 107; (c.), Z teatru. ("Pani Mouton", komedia w 3ch aktach A. Sylwana), "Dziennik Polski" 1910, nr 114; Z teatru. ("Piękno życia", sztuka w 4 aktach A. Korostowa), "Dziennik Polski" 1910, nr 135; Z teatru. ("Wielki nieboszczyk", wesoła tragedia w 4 aktach J. Magnussena i P. Sarauw'a), "Dziennik Polski" 1910, nr 142; (c.), Z teatru "Dziennik Polski" 1910, nr 149 [rec. z przedstawienia składanego]; (c)., Z teatru, "Dziennik Polski" 1910, nr 161 [rec. z występów gościnnych Aleksandra Zelwerowicza]; Z teatru. ("Tajfun", sztuka z węgierskiego Melchiora Lengyela, "Dziennik Polski" 1910 nr 249; (hc.)., Z teatru, "Dziennik Polski" 1910, nr 256 [rec. z A. Capus, "Kochanek mimo woli"]; (C.), Wczorajsza premiera, "Dziennik Polski" 1910, nr 272 [rec. z B. Bjrnson, "Gdy młode wino zakwita"]; Z teatru. ("Panna Maliczewska", sztuka w 3 aktach Gabrieli Zapolskiej), "Dziennik Polski" 1910, nr 284; "Wielki Fryderyk" Nowaczyńskiego, "Dziennik Polski" 1910, nr 294; Wznowienie "Ludwika XI", "Dziennik Polski" 1910, nr 309; Z teatru. ("Głupi Jakub", komedia w 3 aktach Tadeusza Rittnera), "Dziennik Polski" 1910, nr 312; Z teatru, "Dziennik Polski" 1910, nr 336 [rec. z K. Marlowe, "Złoty wiek rycerstwa"]; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1910, nr 347 [rec. z A. Fredro, "Pan Jowialski"]; Z teatru. ("Peer Gynt", poemat dramatyczny Henryka Ibsena), "Dziennik Polski" 1910, nr 350; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1911, nr 3 [rec. z A. Fredro, "Co tu kłopotu" i "Jestem zabójcą"]; Z teatru. ("Demon ziemi", tragedia w 4 aktach Fr. Wedekinda"), "Dziennik Polski" 1911, nr 21; Z teatru. (Wznowienie "Ryszarda III" Szekspira), "Dziennik Polski" 1911, nr 42; H.C., Z teatru. ("Przyjaciele" Aleksandra hr. Fredry), "Dziennik Polski" 1911, nr 46; Z teatru. ("Podczłowiek", sztuka w 4 aktach T. Jaroszyńskiego), "Dziennik Polski" 1911, nr 51; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1911, nr 59 [rec. z A. Fredro, "Dwie blizny" i "Ożenić się nie mogę"]; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1911, nr 63 [rec. z D. Mereżkowski, "Car Paweł I"]; Z teatru. ("Car Paweł I", sztuka Dymitra Mereżkowskiego, "Dziennik Polski" 1911, nr 65; Z teatru. ("Za kulisami", sztuka w 4 aktach Henryka Rotschilda), "Dziennik Polski" 1911, nr 79; (c)., Wczorajsza premiera, "Dziennik Polski" 1911, nr 84 [rec. z J. Żuławski, "Koniec Mesjasza"]; Z teatru. ("Lekarz na rozdrożu", sztuka w 5 aktach Bernarda Shawa), "Dziennik Polski" 1911, nr 95; Z teatru. ("Szczury", tragikomedia w 5 aktach Gerharda Hauptmanna), "Dziennik Polski" 1911, nr 100; Z teatru. ("Gaj święty", G. Caillaveta i Flersa, - Dzwon zatopiony), "Dziennik Polski" 1911, nr 112; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1911, nr 127 [rec. z występów gościnnych Ireny Solskiej]; (H.C.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1911, nr 133 [rec. z A. Rivoire i L. Besnard, "Mój przyjaciel Tadzio"]; Z teatru. ("Aglawena i Selisetta", poemat dramatyczny M. Maeterlincka, "Dziennik Polski" 1911, nr 139; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1911, nr 144 [rec. z H. Bataille, "Skandal"]; Z teatru, "Dziennik Polski" 1911, nr 153 [rec. z H. K. Rostworowski, "Echo"]; H.C., Z teatru. (Występy Solskiego), "Dziennik Polski" 1911, nr 176; Z teatru. ("Fircyk w zalotach", komedia w 3 aktach Fr. Zabłockiego. - I Przedstawienie z cyklu polskich utworów scenicznych), "Dziennik Polski" 1911, nr 255; Z teatru. (Drugie przedstawienie z cyklu polskich utworów scenicznych), "Dziennik Polski" 1911, nr 261 [rec. z F. Bohomolec, "Staruszka młoda" i A. Czartoryski, "Kawa"]; (c.), Z teatru. ("Anatol", cykl Artura Schnitzlera)", "Dziennik Polski" 1911, nr 277; (c.), Z teatru. (Czwarte przedstawienie cyklu polskich utworów), "Dziennik Polski" 1911, nr 282 [rec. z W. Bogusławski, "Spazmy modne"]; Z teatru. ("Oblubienica morza", Henryka Ibsena), "Dziennik Polski" 1911, nr 287; (c.), Jubileusz Walewskiego, "Dziennik Polski" 1911, nr 291 [zapowiedź jubileuszu Adolfa Walewskiego]; Z teatru. ("To samo", sztuka w 3 aktach Leopolda Staffa), "Dziennik Polski" 1911, nr 294; H.C, Z teatru, "Dziennik Polski" 1911, nr 306 [rec. A. Feliński, "Barbara Radziwiłłówna"]; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1911, nr 308 i 310 [rec. G.A. Caillavet i R. Flers, "Papa"]; (c), Z teatru, "Dziennik Polski" 1911 nr 317 i 320 [rec. z J. N. Kamiński, "Zabobon czyli Krakowiacy i Górale"]; Z teatru. IX Przedstawienie z cyklu polskich utworów scenicznych, "Dziennik Polski" 1911, nr 345 [rec. z A. Fredro, "Śluby panieńskie" i L.A. Dmuszewski, "Szkoda wąsów"]; Z teatru, "Dziennik Polski" 1911, nr 350 [rec. z L. Tołstoj, "Żywy trup"]; Z teatru. ("Żydzi" Józefa Korzeniowskiego), "Dziennik Polski" 1911, nr 356; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1912, nr 7 [rec. z H. Grosse i P. Veber, "Bęben"]; Z teatru. ("Sędzia z Zalamei" Calderona), "Dziennik Polski" 1912, nr 17; Z teatru, "Dziennik Polski" 1912, nr 21 [rec. z A. Mickiewicz, "Konfederaci barscy" i W. Syrokomla "Kasper Karliński"]; Z teatru. ("Brand", poemat dramatyczny Henryka Ibsena), "Dziennik Polski" 1912, nr 35; Z teatru. (XI Przedstawienie z cyklu polskich utworów), "Dziennik Polski" 1912, nr 45 [rec. z S. Bogusławski, "Stara romantyczka" i J. Chęciński, "Szlachectwo duszy"]; (H.C.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1912, nr 51 [rec. z A. Capus, "Awanturnik"]; "Irydion" na scenie lwowskiej, "Dziennik Polski" 1912, nr 56; Z teatru. ("Topiel", sztuka w 3 aktach St. Przybyszewskiego), "Dziennik Polski" 1912, nr 67; Z teatru. ("Nerwowa awantura", sztuka w 3 aktach Gabrieli Zapolskiej), "Dziennik Polski" 1912, nr 80; (c.), Z teatru, "Dziennik Polski" 1912 nr 90 [rec. z W.L. Anczyc, "Kościuszko pod Racławicami"]; Z teatru. ("Trybun", sztuka w 3 aktach Pawła Bourgeta), "Dziennik Polski" 1912, nr 98; H.C., Z teatru, "Dziennik Polski" 1912, nr 102 [rec. z M. Hennequin, "Ulubieniec kobiet"]; Z teatru, "Dziennik Polski" 1912, nr 111 [rec. z A. Świętochowski, "Piękna"]; Z teatru, "Dziennik Polski" 1912, nr 113 [rec. z K. Rössler, "Pięciu z Frankfurtu"]; Występy Gasińskiego, "Dziennik Polski" 1912, nr 140; Z teatru. ("Trzeba umrzeć, aby żyć", komedia w 3 aktach Andrzeja Rivoire'a i Ivona Mirande'a), "Dziennik Polski" 1912, nr 149; Z teatru, "Dziennik Polski" 1912, nr 157 [rec. z F. Friedman-Frederich, "Majerowie"]; Z teatru. "Napoleon i Józefina", komedia w 4 aktach Hermana Bahra), "Dziennik Polski" 1912, nr 164; Z teatru, "Dziennik Polski" 1912, nr 166 [rec. z S. Rey, "Precz z kochankami"]; Z teatru. ("Samson i Dalila", tragikomedia w 3 aktach Svena Langego), "Dziennik Polski" 1912, nr 172; Występy teatru krakowskiego. (I. "Legion" Stanisława Wyspiańskiego). - (II. "Pani ze słonecznikiem" hr. Ivona Vojnovicza), "Dziennik Polski" 1913, nr 147; Teatr krakowski we Lwowie. ("Cyd", tragedia w 5 aktach P. Kornela w przekładzie Wyspiańskiego), "Dziennik Polski" 1913 nr 151; Teatr krakowski we Lwowie. ("Caryca", komedia w 3 aktach M. Lengyela i L. Biro), "Dziennik Polski" 1913, nr 155; Teatr krakowski we Lwowie. ("Diabeł i karczmarka", komedia w 3 aktach Stefana Krzywoszewskiego), "Dziennik Polski" 1913, nr 157; Nowy sezon w teatrach lwowskich. Na marginesie zapowiedzi repertuarowych dyrekcji teatrów, "Gazeta Poranna" 1924, nr 7197; Na fluktach wielkiego repertuaru. Na marginesie zapowiedzi repertuarowych dyrekcji teatrów, "Gazeta Poranna" 1924, nr 7202; Wśród swoich i obcych. Na marginesie zapowiedzi repertuarowych dyrekcji teatrów, "Gazeta Poranna" 1924, nr 7203; Inauguracja teatru Semafor, "Wiek Nowy" 1925, nr 7286 [rec. 1 programu]; Wieczór Moissi'ego, "Wiek Nowy" 1925, nr 7299; Z teatru Semafor, "Wiek Nowy" 1925, nr 7305 [rec. 2 programu]; Z teatru Semafor, "Wiek Nowy" 1925, nr 7320 [rec. 3 programu]; (c)., Z Teatru Semafor, "Wiek Nowy" 1926, nr 7359; (c)., Obchód w Ognisku drukarskim, "Wiek Nowy" 1926, nr 7383 [rec. z F. Langmann, "Bartel Turaser"];
(c), Dla Ciebie Polsko!, "Wiek Nowy" 1926, nr 7410 [o widowisku w Kasynie i Kole Literackim]; Autorowie lwowscy na scenie lwowskiej, "Wiek Nowy" 1926, nr 7643 [przed sezonem 1926/1927]; Z teatru. "Dzielny wojak Szwejk" Jarosława Haska w nowej inscenizacji Leona Schillera, "Gazeta Lwowska" 1930, nr 218; "Co chcecie". Komedia w 5 aktach W. Szekspira, "Wiek Nowy" 1931, nr 8993 [rec. z "Wieczór trzech króli"]

Bibliografia przedmiotowa
a) słowniki, bibliografie, repertuary
"Rocznik Naukowo-Literacko-Artystyczny (encyklopedyczny) na rok 1905". Warszawa 1905; "Ilustrowany Almanach Artystyczno-Literacki na rok 1911", Lwów 1911 (portr.);Czy wiesz kto to jest. [T. 2], Uzupełnienia i sprostowania. Pod red. Stanisława Łozy. Warszawa 1938; Słownik biograficzny teatru polskiego. Warszawa 1973; Słownik pseudonimów pisarzy polskich XV w.-1970 r. T. 4. Wrocław 1996 (wykaz kryptonimów); Śląski słownik biograficzny. Seria Nowa. T. 1. Katowice 1999 (Andrzej Linert); Maresz Barbara, Szydłowska Mariola, Repertuar Teatru Polskiego we Lwowie 1894-1900. Kraków 2005; Maresz Barbara, Szydłowska Mariola, Repertuar Teatru Polskiego we Lwowie. Teatr Miejski pod dyrekcją Tadeusza Pawlikowskiego 1900-1906. Kraków 2005; Encyklopedia Ziemi Wileńskiej. T. V, Teatr i muzyka, artyści i instytucje XVI w.-1945 r. Bydgoszcz 2007; Encyklopedia Ziemi Wileńskiej. T. I., Wileński słownik biograficzny. Bydgoszcz 2008
b) opracowania, wspomnienia, wywiady, artykuły
Szkoła dramatyczna we Lwowie, "Nowości Ilustrowane" 1906, nr 15 (portr.); Daniluk Leon, W piekle teatralnym. Rozmowy i wrażenia. Lwów 1916 (m.in. wywiady z H. Cepnikiem); Kallas Aniela, Z wędrówek po Lwowie. W teatrze, "Wiek Nowy" 1918, nr 5179 (wywiad z H. Cepnikiem); Cepnik Henryk, Pro domo sua. Odprawa oszczercy i szantażyście. Lwów 1925 (autobiografia i informacje o najważniejszych publikacjach); Kiksuś, Z galeryi krytyków teatralnych, "Lwów Teatralny" 1912, nr 9 (portr.); Teatr Górnośląski pod dyrekcją Henryka Cepnika. Pierwszy sezon teatru polskiego na Górnym Śląsku 1920-1921. [Lwów, ok. 1921]; Orlicz Michał, Polski teatr współczesny. Warszawa 1935 (portr.); Pajączkowski, Franciszek, Teatr lwowski pod dyrekcją Tadeusza Pawlikowskiego 1900-1906. Kraków 1961; Wosiek Maria, Historia teatrów ludowych. Wrocław 1975; Piegza Marian, Życie teatralne na Górnym Śląsku w latach powstań i plebiscytu. Opole 1981; Wilno teatralne. Pod red. Mirosławy Kozłowskiej. Warszawa 1998.
Oprac. Barbara Maresz

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji