Autorzy

Trwa wczytywanie

Tymoteusz Ortym

ORTYM Tymoteusz, właśc. Tymoteusz Prokulski (29 września 1898 Skierniewice – 15 maja 1963 w Stanach Zjednoczonych),

aktor, reżyser, dyrektor teatru.

Był synem Stanisława Prokulskiego i Janiny z Adamowskich. Uczył się w gimnazjum we Lwowie i Petersburgu, potem rozpoczął studia na uniwersytecie w Kijowie. Prawdopodobnie w 1916 debiutował w tamtejszym zespole polskim farsy i operetki w sali Ogniwa pod kierunkiem Feliksa Kosińskiego. W sezonie 1917/18 występował w Teatrze Polskim w Kijowie, m.in. w roli Maciusia (Zaczarowane koło).

Do Polski wrócił w lipcu 1921. Początkowo zajmował się organizowaniem przedstawień dla dzieci i występował w zespołach objazdowych. Od 1929 działał też jako organizator, kierownik, autor tekstów i konferansjer zespołów kabaretowych: w 1929–31 z krótkimi przerwami kierował teatrem Hollywood, w 1932 organizował programy rewiowe w kinie Splendid, potem kierował teatrem Rakieta, a w 1933 kabaretem Casanova i teatrem Mucha. Przez cały ten czas organizował przedstawienia dla dzieci w Warszawie oraz w objazdach m.in. w Gdańsku (1934). 26 marca 1939 obchodził w warszawskim Teatrze Wielkim jubileusz dwudziestopięciolecia pracy.

Po wybuchu II wojny świat. był najpierw sekretarzem imprezy koncertowej w kawiarni Lardellego, od 1 V 1940 kierował jawnym teatrem Niebieski Motyl, potem także teatrem Kometa i teatrem Nowości, wystawiając programy budzące najżywszy sprzeciw Podziemia, nieraz o charakterze pornograficznym.

Po zakończeniu wojny organizował nadal rozmaite imprezy rewiowe i estradowe ukrywając w początkowym okresie swoją przeszłość okupacyjną. Przez pewien czas występował jako recytator na prowincji, w 1956–57 znów organizował imprezy estradowe w Warszawie i występował jako konferansjer. Wkrótce wyjechał do Stanów Zjednoczonych, gdzie dawał przedstawienia dla tamtejszej Polonii, a w 1960-62 ogłosił w „Dzienniku Chicagoskim” i „Kurierze Polskim” (Milwaukee) cykl wspomnień, w których starał się usprawiedliwić swą działalność podczas okupacji. Zarówno organizowane przez niego przedstawienia dla dzieci, jak i imprezy rewiowo-kabaretowe były ze względu na niski poziom ostro krytykowane przez prasę, a w 1956–57 dały okazję do całej kampanii prasowej skierowanej przeciwko szmirze.

Bibliografia

Łoza: Czy wiesz I; Marczak-Oborski: Teatr czasu wojny; Sempoliński: Wielcy artyści; Pam. teatr. 1963 s. 170-176, 188, 189, 193 (A. Wysiński).

Ikonografia

Fot. pryw. - IS PAN.

Źródło: Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, PWN, Warszawa 1973.
Zachowano konwencję bibliograficzną źródłowej publikacji.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji