Osoby

Trwa wczytywanie

Kazimiera Niewiarowska

NIEWIAROWSKA Kazimiera (ok. 1890 Warszawa - 1 VII 1927 Wilno), aktorka, śpiewaczka, dyr. teatru. Była córką muzyka, wnuczką powieściopisarza Alek­sandra N. Debiutowała w 1911 w zespole S. Książka-Staszewskiego w Kaliszu. Następnie przeniosła się do Warszawy. W sez. 1911/12 grała drugoplanowe role subretek i podlotków w T. Małym. Latem 1912 wy­stępowała w T. Bagatela, od sez. 1912/13 w T. Nowości. Była już wówczas cenioną aktorką operetkową. W 1915 wyjechała z Warszawy. Przez kilka lat występowała w Odessie, Kijowie, Homlu i Moskwie. W 1920 trafiła w Moskwie do Muzycznego Studia MChAT; 16 V grała tu rolę Klaretty ("Córka pani Angot"). Po powrocie do kraju występowała w Warszawie: od września 1922 do maja 1923 w T. Nowym, następnie w T. Wodewil, od września 1924 w T. Nowości. 25 XII 1925 otworzyła własny t. przy ul. Jasnej; przedstawieniem inaugura­cyjnym była "Księżniczka dolarów", od 2 do 29 VIII wy­stępowała z tym zesp. w Krakowie. Jesienią 1926 wyje­chała do Paryża pragnąc występować w tamtejszych teatrach. Po nieudanym debiucie w t. Vaudeville wróciła do Warszawy. Tu występowała w T. Nowości, w końcu 1926 zorganizowała z Lucyną Messal T. Messal-Niewiarowskiej, który zainaugurował swą działal­ność premierą "Targu na dziewczęta". W maju 1927 zespół wyjechał na występy gościnne do Pragi, w czerwcu do Wilna. W Wilnie N. uległa ciężkiemu poparzeniu i wkrótce zmarła.
Wg L. Sempolińskiego "żądna władzy i sławy, goniąca za sensacją, idąca na wszystko, nawet na striptease", wprowadzała do operetki nowe efekty, zapożyczone z rewii. Niezbyt przystojna, ale zgrabna, porywała widownię nie tyle swoim głosem, ile temperamentem i wdziękiem urodzonej aktorki. "Talent jej aktorski był tak wybitny - pisał T. Boy-Żeleński w nekrologu - że bardzo jest prawdopodobne, iż byłaby śladem Ćwiklińskiej wróciła do komedii na pożytek naszego teatru". Najwyżej ceniono jej tyt. role w operetkach: "Zuza", "Hrabina Marica", "Madame Pompadour", "Dorina", a także role Belli ("Ewa"), Bessi ("Targ na dziewczęta"), Vesty ("Czarne róże"), Dionizy ("Nitouche"), Tilly ("Blon­dynka"), Alicji ("Najpiękniejsza z kobiet").
Bibl.: Filler: Operetka (il.); I. Schiller: Stanisławski; Sempoliń­ski: Wielcy artyści (il.); Kur. por. 1927 nr 181 (Boy); Kur. warsz. 1927 nr 178.
Ikon.: Fot. pryw. i w rolach - IS PAN, MTWarszawa.
Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji