Mieczysław Frenkiel
FRENKIEL Bonawentura Adam Mieczysław, także B.A.M. Niwieński (15 VII 1858 Byszów k. Sandomierza- 19 IV 1935 Warszawa), aktor. Był synem Aleksandra F., dzierżawcy, i Marii z Niwińskich, bratem -> Michaliny F., mężem -> Stanisławy Pysznik, ojcem -> Tadeusza F. W 1876 ukończył gimn. w Sandomierzu i po półrocznej praktyce w aptece w Zawichoście zapisał się na farmację w Warszawie. Równocześnie rozpoczął naukę w szkole dram. E. Derynga. Debiutował 21 V 1879 na popisie szkolnym w roli Kryspina ("Jedna chwila"). W 1880 wyjechał z zespołem szkolnym na prowincję. W czasie występów w Kaliszu został zaangażowany do t. krak.: debiutował tu 8 IX 1881 jako Łasz-kiewicz ("Kościuszko pod Racławicami") i występował do maja 1885. Grał wtedy m.in. Telesfora ("Dom otwarty"), Brochata ("Małomieszczanie"), Striesego ("Porwanie Sabinek"). Od końca maja do początku sierpnia 1882 występował gościnnie w Petersburgu w zespole A. Łukowicza. 7 VI 1885 debiutował w t. lwow. jako Koziatyński ("Górą nasi"). We Lwowie grał przez pięć sezonów. W 1887 otrzymał zaproszenie na występy gościnne do WTR i wystąpił w Warszawie trzykrotnie: 28 XI jako Dzieńdzierzyński ("Rozbitki"), 1 XII i 5 XII jako Coquardier ("Durand i Durand"). Zaangażowano go jednak do WTR dopiero w 1890; po raz pierwszy wystąpił tu 5 II jako Coquardier ("Durand i Durand"). Odtąd pracował w Warszawie do śmierci wyjeżdżając tylko na występy gościnne, m.in. do Lublina (1919), Krakowa (corocznie w okresie 1920-23, 1930), Lwowa (1922, 1927), Wilna (1923), Poznania (1923, 1926,1927, 1929),Łodzi (l928), Bydgoszczy (1928), Radomia (l932). W 1914 występował w Petersburgu (m.in. w roli tyt. w "Panu Geldhabie" i jako Jenialkiewicz - "Wielki człowiek do małych interesów"), a w 1926 w Pradze w roli Siekierki ("Spadkobierca"). W 1890 ożenił się z aktorką Stanisławą Pysznik. Trzykrotnie obchodził jubileusze: 18 V 1904 dwudziestopięciolecia, 11 II 1914 trzydziestopięciolecia, 18 XII 1927 pięćdziesięciolecia pracy scenicznej. Bezpośrednio po trzecim jubileuszu przeszedł na emeryturę, występował jednak sporadycznie do 1932. Należał do najwybitniejszych pol. aktorów komediowych. Był wysoki, postawny, jego twarz "jasna, pogodna, dość duża, nadawała się do gry wyrazistej"; miał "ruchliwe oko i nos wielce charakterystyczny", głos donośny, dobrą dykcję (S. Pepłowski). Jego talent dojrzał w pierwszej poł. lat osiemdziesiątych w Krakowie pod kier. S. Koźmiana, którego wpływ był na tyle widoczny w jego grze, że we Lwowie S. Pepłowski nazwał go "przedstawicielem szkoły krakowskiej". Okres lwow. przyniósł mu znaczne sukcesy; w krótkim czasie F. stał się wówczas ulubieńcem publiczności. Natomiast występy w Warszawie w 1887 były surowo oceniane przez krytykę. Porównania z A. Żółkowskim wypadły niepomyślnie dla F., któremu zarzucano na przemian zbytnią jaskrawość i monotonię. Zaangażowano go też dopiero po śmierci Żółkowskiego, a i wtedy wspomnienie starego mistrza długo przeszkadzało mu w zajęciu odpowiedniego stanowiska. Już ok. 1900 należał jednak do najwyżej cenionych aktorów WTR. Z biegiem czasu stworzył pewien typ postaci, którym oryginalne piętno nadawały już jego cechy osobiste: żywe usposobienie i żwawe ruchy wysokiego mężczyzny o znacznej, a w późniejszych latach nawet potężnej tuszy. Nie charakteryzował się prawie wcale. Wg A. Grzymały-Siedleckiego cechowała go "skłonność do trzymania się zasadniczej linii psychicznej odtwarzanego człowieka, przejrzystość gry, dosadność wyrazu, powiększanie wymiarów postaci, którą wykonywał". Podobnie ujął to J. Lorentowicz. "Frenkiel podaje w szerokich zarysach postać syntetyczną, postawioną od razu, a tylko wyjaskrawioną lub cieniowaną podczas gry. Posiadając w sobie plastyczną wizję odtwarzanej postaci improwizuje na każdym przedstawieniu szczegóły tej wizji". Zgodnie podkreślano, że kreowane przez niego postaci miały ton wewnętrznego ciepła, nawet wtedy, gdy tekst dramatu wcale do tego nie upoważniał, jak np. w wypadku Szambelana ("Głupi Jakub"), który w ujęciu F. wydawał-się niemal dobrotliwy. Postaci negatywnych, nie mogących liczyć na sympatię ani na rozbawienie publiczności, unikał. Był jednym z najwybitniejszych w Polsce wykonawców ról molierowskich. Grał ich sześć, m.in. Tartufle'a ("Świętoszek"), Argana ("Chory z urojenia") i Grzegorza Dyndałę ("Grzegorz Dyndała"). Wysoko ceniono jego poczucie stylu w komediach A. Fredry, w których występował ze szczególnym upodobaniem. Miał w swoim dorobku osiemnaście ról fredrowskich, w tej liczbie Cześnika ("Zemsta"), Szambelana ("Pan Jowialski"), Rotmistrza i Majora ("Damy i huzary"), Twardosza ("Dożywocie"), Geldhaba ("Pan Geldhab") i Radosta ("Cudzoziemczyzna"). Słynne były jego kreacje w roli tyt. w "Cyranie de Bergerac" (poczynając od pol. premiery, 18 X 1899), Flambeau ("Orlątko"), Wistowskiego ("Grube ryby"), Cramptona ("Kolega Crampton"). W 1924 już jako sławny aktor próbował szczęścia w repertuarze tragicznym; wystąpił wówczas jako Wojewoda ("Mazepa"), w roli, o której marzył od lat. Próba ta skończyła się jednak niepowodzeniem. Okazało się, że głos F., wprawdzie donośny i dobrze postawiony, nie nadaje się do ról tego rodzaju, postaci zabrakło wielkości i grozy. Dzięki rolom komicznym jego popularność wzrastała jednak nieustannie. Występował również często jako monologista i recytator. Recytował m.in. fragmenty "Pana Tadeusza", prozę Sienkiewicza ("Śmierć Podbipięty"), Żeromskiego i Reymonta. W okresie międzywojennym wystąpił w sześciu filmach, m.in. jako Boryna ("Chłopi", 1922). Role filmowe nie należały jednak do jego największych osiągnięć. Był wybitnym pedagogiem; wykładał w Klasie Dramatycznej przy Warsz. Tow. Muzycznym, potem w Szkole Dramatycznej, a w 1925-32 był lektorem dykcji i wymowy na Uniw. Warszawskim. W 1910-13 ogłaszał swoje nowele w "Tygodniku Ilustrowanym". Był członkiem zasłużonym ZASP. Bibl.: K. Biernacki: Mieczysław Frenkiel, Warszawa 1958 (il.); EdS V; Grzymała-Siedlecki: Świat aktorski; Koller: Gawędy (il.); Lorentowicz: Dwadzieścia lat I; Mieczysław Frenkiel. 1878-1928, Warszawa 1928 (il.); T. Frenkiel: Mieczysław Frenkiel, Warszawa 1938 (il.); Pepłowski: Teatr we Lwowie II; PSB VII (M. Rulikowski); A. Sygietyński: O teatrze i dramacie, Warszawa 1971; J. Szaniawski: W pobliżu teatru, Kraków 1956 s. 109-120; Afisz teatr. 1967 nr 22; EMTA 1887 nr 218, 219, 1901 nr 16 (il.); Kur. warsz. 1927 nr 351; Pam. teatr. 1967 z. 1 s. 10 (wywiad z M.F.); Tyg. ilustr. 1904 nr 19 (W. Bogusławski); Akt ur. z 1858 w parafii Chobrzany (z adnotacją o urzędowej zmianie nazwiska na podstawie Dz. U.R.P.- nr 88 p. 478); Korespondencja w zb. E. Barszczewskiej, Warszawa. Ikon.: L. Szpądrowski: Portret (W garderobie teatralnej), akw., repr. Album teatr. I s. 61 ;S. Lentz: Portret, olej, przed 1900 - MTWarszawa; S. Lentz: Portret, olej, ok. 1902 -MNWarszawa; S. Lentz: Portret pryw. i F. w rolach (od lewej) jako: Wodnik (Dzwon zatopiony), Geldhab (Pan Geldhab), Bentivoglio (Odrodzenie), Mateusz (Stary mąż), Probierczyk (Jak wam się podoba), Sganarelle (Doktor z musu), Zagłoba (Zagłoba swatem), akw., repr. Tyg. ilustr. 1904 nr 19; S. Lentz: Autoportret z F., olej, ok. 1909, repr. barwna Stolica 1968 nr 2; Z. Nirnstein: Portret, karyk., akw., ok. 1915 - MTWarszawa; S. Lentz: Autoportret z F. (Duet), olej, ok. 1916, repr. Sztuki Piękne 1930 nr 4; S.J. Kozłowski: F. jako Cyrano de Bergerac (Cyrano de Bergerac), akw., 1916 - zb. R. Gołębiowskiego, Warszawa; K. Sichulski: Portret, karyk., akw., repr. Sztuki Piękne 1931 nr 3; E. Kochański: Portret, karyk., akw. - MT Warszawa; K. Dąbrowska: F. jako Cześnik (Zemsta), miniatura, gwasz, 1923 - MTWarszawa; T. Waśkowski: F. jako Wistowski (Grube ryby), akw., 1930 - MHKraków; S. Ostrowski: Portret, rzeźba, gips, 1913 - MNWarszawa, oraz późniejsze odlewy w brązie - T. im. Słowackiego Kraków, MTWarszawa, grobowiec na Cmentarzu Powązkowskim, Warszawa, kwatera 52; K. Kamiński: Portret, brąz, repr. Świat 1914 nr 5; C. Makowski: Portret, plakieta, gips, 1915 - MN Warszawa; NN: Portret, rzeźba, brąz, ok. 1928 - MTWarszawa; NN: Portret, rzeźba, gips - MTWarszawa; S. Jakubowski: Poi tret, rzeźba, brąz - PWST Warszawa; S. Bystrzyński: Portret (Próba czytana w Starym Teatrze), rys., 1878, repr.- zb. S. Dąbrowskiego; H. Modrzejewska: Portret z L. Solskim, rys., ok. 1884, repr. Scena pol. 1929 z. 1; S. Lentz: Portrety, karyk., rys., repr. Kłosy 1888 nr 1189; S. Lentz: Portret, karyk., rys., ok. 1890; S. Lentz: Portret z K. Kamińskim, karyk., rys. - MNWarszawa; S. Lentz: Portret, karyk., rys., repr. Tyg. ilustr. 1890 nr 48; S. Lentz: F. jako Podczaszyc (Hrabina), rys., repr. Tyg. ilustr. 1898 nr 46; K. Krzyżanowski: Portret, rys. węglem, przed 1902 - MNWarszawa; S. Lentz: F. i K. Kamiński, karyk., rys., repr. Tyg. ilustr. 1906 nr 17; S. Lentz: Portrety, karyk., rys., repr. Świat 1908 nr 13, 1938 nr 50; S. Rzecki: F. i K. Kamiński, karyk., rys., repr. Scena i Sztuka 1909 nr 5; S. Sonnewendt: Portret, rys., 1910, repr. - MTWarszawa; S. Lentz: Portret, F. w kryzie, rys., 1913- MNWarszawa; Z. Nirnstein: Portrety, karyk., rys., repr. Świat 1913 nr 33; Z. Nirnstein: F. jako Tartuffe (Świętoszek), karyk., rys., repr. Świat 1914 nr 7; K. Sichulski: Portrety, karyk., rys., repr. Solski: Wspomnienia s. 322; W. Krassowski: Portrety, karyk., rys., repr. Mucha 1917 nr 3; E. Głowacki: Portret, karyk., rys., repr. - zb. S. Dąbrowskiego; H. Barwiński: Portret, karyk., rys. - MHKraków; E. Głowacki: Portret, karyk., rys., repr. Pani 1923 nr 11/12; Jotes (J. Szwajcer): Portret, karyk., repr. J. Szwajcer: Ze wspomnień karykaturzysty, Warszawa 1960 s. 5; NN: Portret, karyk., rys. - MTWarszawa; F Głowacki: Portret, karyk., rys., repr. Tyg. ilustr. 1931 nr 51/51 S. Dobrzyński: F. w rolach, rys., repr. K. Krukowski: Moj Warszawka, Warszawa 1957; W. Bartoszewicz: Portret, rys repr. Koller: Gawędy; Fot. pryw. i w rolach-Bibl. Na (Zakład Grafiki), IS PAN, MHKraków, MTWarszawa. Film.: 1930 - Na Sybir. Nagrania: Recytacja - MTWarszawa. Źródło: Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765-1965, PWN Warszawa 1973