Książki

Trwa wczytywanie

Fox, Dorota (oprac., red., wybór); Kosiński, Dariusz (oprac., red., wybór)

Polska awangarda teatralna 1919–1939 : antologia

Miejsce publikacji
Warszawa
Rok publikacji
2021
Wydawca
Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego

Treść

Dariusz Kosiński – Określanie pola ► [ 13 ]

PROLOG
O teatsze pisać ńe będźemy ► [ 31 ]

TEATR PRZYSZŁOŚCI
Stanisław Ignacy Witkiewicz – Wstęp do teorii Czystej Formy w teatrze (fragmenty) ► [ 35 ]
Stanisław Ignacy Witkiewicz – O artystycznej grze aktora ► [ 49 ]
Tadeusz Nałęcz-Lipka – O „Czystej Formie” w teatrze. Uwagi na marginesie prac teoretycznych i dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza ► [ 55 ]
Witold Wandurski – Forma istotą twórczości teatralnej ► [ 61 ]
Anatol Stern – Zwycięstwo teatru nad literaturą dramatyczną ► [ 65 ]
Leon Schiller – Teatr jutra ► [ 69 ]
Andrzej Pronaszko – O teatr przyszłości. Autoreferat ► [ 73 ]
Stanisław Ignacy Witkiewicz – Teatr przyszłości ► [ 77 ]
Leon Chwistek – Teatr przyszłości. Cz. II. Problemat formy ► [ 83 ]
Leon Chwistek – Rewia artystyczna ► [ 89 ]
Tadeusz Peiper – Cyrk ► [ 93 ]
Michał Brandt [Michał Weichert] – Inscenizacja „Bostonu” a teatr współczesny ► [ 97 ]
Józef Jarema – Cricot. O teatrze plastycznym ► [ 103 ]
Józef Jarema – Wola artystycznego teatru ► [ 109 ]

KOMPOZYCJA PRZESTRZENI
Adam Dobrodzicki – Przestrzeń sceniczna ► [ 117 ]
Feliks Krassowski – Scena narastająca. Zasady i projekty ► [ 127 ]
Feliks Krassowski – Projekt nr 4 ► [ 143 ]
Helena i Szymon Syrkusowie – O teatrze symultanicznym (fragmenty) ► [ 145 ]
Szymon Syrkus – Teoria ► [ 161 ]
Andrzej Pronaszko – Odrodzenie teatru ► [ 167 ]
Zabieram cały gmach! Teatr Ruchomy Andrzeja Pronaszki. Wywiad Mieczysława Broncla ► [ 185 ]
Zygmunt Tonecki – Architektura i technika w inscenizacji współczesnej ► [ 191 ]
Franciszek Siedlecki – Zadania współczesnej dekoracji scenicznej (fragmenty) ► [ 205 ]
Iwo Gall – Budowniczy tła scenicznego (fragmenty) ► [ 211 ]
Adam Bunsch – O stronie wizualnej dramatu ► [ 253 ]
Hen-Wi [Henryk Wiciński] – Nowy sezon Cricot ► [ 257 ]
Józef Jarema – Przed nowym sezonem Cricot ► [ 259 ]
Lech Piwowar – Cricot – teatr malarzy ► [ 263 ]
Lech Piwowar – Cricot i „literatura” ► [ 269 ]

KU DOŚWIADCZENIU NOWEJ WSPÓLNOTY
[Mieczysław Limanowski] – O duchu i zamierzeniach Polskiego Studio Sztuki Teatru im. Adama Mickiewicza ► [ 275 ]
Juliusz Osterwa – Teatr a kinematograf ► [ 283 ]
Jerzy Braun – Teatr idei i jego dwanaścioro przykazań ► [ 289 ]
Artur Górski – O „Domie Słowa” ► [ 295 ]
Jędrzej Cierniak – Nasz cel i nasze drogi ► [ 299 ]
Witold Wandurski – Prawa publiczności ► [ 309 ]
Jalu Kurek – Widownia teatralna śpi ► [ 317 ]
Stanisław Młodożeniec – Wyznania teatralne (część 1) ► [ 319 ]
Antonina Sokolicz – Stary a nowy teatr ► [ 325 ]
Witold Wandurski – Scena Robotnicza w Łodzi ► [ 339 ]
Adam Polewka – Uwagi o teatrze robotniczym ► [ 355 ]
Józef Wittlin – Pusty teatr ► [ 361 ]

DANE DO MYŚLENIA
Władysław Zawistowski – „Ponad śnieg…” ► [ 371 ]
Witold Wandurski – Premiera Elsynoru jako objaw przełomu w polskiej sztuce teatralnej. (Z powodu wystawienia „Pragmatystów” Stanisława Ignacego Witkiewicza) ► [ 377 ]
Anatol Stern – „Pragmatyści” ► [ 383 ]
Michał Orlicz – Kruszenie szablonu w teatrze. Refleksje na tle wystawienia w teatrze warszawskim Reduta utworu Kazimierza Andrzeja Czyżowskiego pt. „Ulica dziwna” ► [ 387 ]
Wilam Horzyca – O kryzysie w dramacie. – „Ten, którego biją po twarzy” Andriejewa w Teatrze Polskim i „Ulica dziwna” Czyżowskiego w Teatrze Reduta ► [ 393 ]
Witold Wandurski – Jeszcze o „Śmierci na gruszy” ► [ 405 ]
Mieczysław Treter – „Achilleis” w oprawie scenicznej Andrzeja i Zbigniewa Pronaszków ► [ 411 ]
Wacław Husarski – Inscenizacja „Achilleidy” ► [ 419 ]
Tadeusz Peiper – Semafor ► [ 425 ]
Stefania Zahorska – O dekoracjach w „Róży” ► [ 431 ]
Stefan Srebrny – „Sen” Felicji Kruszewskiej w Wilnie ► [ 437 ]
[Witold Wandurski?] – „Wieża Babel” w Teatrze Polskim ► [ 443 ]
Stefania Zahorska – Inscenizacja sztuki Nowaczyńskiego „Wojna wojnie!” ► [ 449 ]
Władysław Zawistowski – „Golem” w warszawskim cyrku ► [ 453 ]
Stefania Zahorska – SOS! O inscenizacji „Opery za trzy grosze” ► [ 459 ]
Tymon Terlecki – Inscenizacja „Snu nocy letniej” ► [ 465 ]
Maksymilian Feuerring – „Krzyczcie, Chiny!” ► [ 473 ]
Leon Chwistek – Andrzej Pronaszko ► [ 477 ]
Bolesław Miciński – O inscenizacji „Daniela” ► [ 481 ]
Nowy typ teatru ► [ 487 ]
Wanda Kragen – Wreszcie coś nowego! List teatralny z Warszawy ► [ 491 ]
Wilhelm E. J. Korabiowski – „Człowiek, który był Czwartkiem” w Teatrze Lwowskim ► [ 497 ]
Helena Wielowieyska – Teatr awangardy czy teatr eksperymentalny ► [ 503 ]
Kazimierz Wyka – „Wyzwolenie” w kawiarni ► [ 507 ]
Leon Chwistek – Teatr zrodzony z zabawy ► [ 513 ]

EPILOG
Witold Wandurski – Wydział eksperymentalny przy Instytucie Teatralnym (1925) ► [ 519 ]

Noty o autorkach i autorach ► [ 531 ]
Bibliografia ► [ 561 ]
Spis ilustracji ► [ 567 ]
Indeks nazwisk ► [ 579 ]

Wybór, opracowanie i redakcja naukowa Dorota Fox, Dariusz Kosiński.
Seria Odzyskana awangarda


W wersji papierowej książka do nabycia w księgarni Prospero.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji