Kocur, Mirosław (1955-)
Źródła teatru
- Miejsce publikacji
- Wrocław
- Rok publikacji
- 2013.
- Wydawca
- Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
- Kategorie
Treść
Podziękowania ►[ 11 ]
Przedmowa ►[ 13 ]
WSTĘP. Praktyki kulturowe na Bali ►[ 17 ]
Wyspa jako świątynia ►[ 20 ]
Przestrzeń performatywna ►[ 20 ]
Czas performatywny ►[ 23 ]
Tożsamość jako performans ►[ 24 ]
Święte performanse ►[ 26 ]
Emergencja wizualności ►[ 28 ]
Wayang kulit ►[ 29 ]
Dalang ►[ 30 ]
Muzycy ►[ 33 ]
Lalki ►[ 34 ]
Performanse artystów ►[ 37 ]
Performanse widzów ►[ 40 ]
Sekala i niskala ►[ 41 ]
Emergencja wizualności ►[ 45 ]
Emergencja innego ►[ 46 ]
Trans jako spotkanie z Innym — koncentracja na wizji ►[ 47 ]
Maska jako narzędzie opętania — koncentracja na świecie zewnętrznym … ►[ 52 ]
Kremacja jako wyzwolenie ►[ 59 ]
ROZDZIAŁ I. O pochodzeniu performera ►[ 69 ]
Dwunożność ►[ 71 ]
Ardi ►[ 71 ]
Geneza dwunożności ►[ 76 ]
Dwunożność wczesnych homininów ►[ 80 ]
Ślady stóp ►[ 85 ]
Bieg ►[ 89 ]
Pochwała biegania ►[ 89 ]
Anatomia biegacza ►[ 95 ]
Rytm ►[ 99 ]
Gestykulacja ►[ 105 ]
Małpy i ludzie ►[ 105 ]
Gest wskazujący — pointing ►[ 109 ]
Pantomima ►[ 113 ]
Gest jako źródło języka ►[ 116 ]
Neurony lustrzane ►[ 123 ]
Symulacja ►[ 123 ]
Neurony lustrzane u ludzi ►[ 128 ]
Mimesis ►[ 129 ]
Mowa ►[ 132 ]
Anatomia ►[ 132 ]
Spożywanie pokarmu i mowa ►[ 138 ]
Śpiew i mowa ►[ 141 ]
Wnioski: człowiek jako performer ►[ 149 ]
ROZDZIAŁ II. Paleoperformanse ►[ 150 ]
Narzędzia ►[ 151 ]
Lucy i narzędzia ►[ 151 ]
Pierwsze świadectwa ►[ 153 ]
Przełom technologiczny i skok kognitywny ►[ 156 ]
Performanse z użyciem narzędzi ►[ 158 ]
Funkcje narzędzi ►[ 160 ]
Ogień ►[ 161 ]
Ujarzmienie ognia ►[ 161 ]
Gotowanie i rozwój mózgu ►[ 165 ]
Grzebanie zmarłych ►[ 169 ]
Kanibalizm ►[ 169 ]
Sima de los Huesos, Hiszpania ►[ 172 ]
Es-Skhūl, Izrael ►[ 175 ]
Qafzeh, Izrael ►[ 176 ]
Zdobienie ciała ►[ 178 ]
Muszelki ►[ 178 ]
Jaskinia Blombos, RPA ►[ 179 ]
Żeńskie koalicje kosmetyczne ►[ 184 ]
Performanse w jaskiniach ►[ 188 ]
Górny paleolit (około 40–10 tys. lat temu) ►[ 188 ]
Jaskinia Chauveta, Francja ►[ 191 ]
Performans malarski w jaskini Pech-Merle ►[ 201 ]
Odmienne stany świadomości w jaskini Lascaux ►[ 204 ]
Performanse muzyczne ►[ 213 ]
Wnioski: paleoperformanse inicjowały przemiany ►[ 217 ]
ROZDZIAŁ III. O pochodzeniu budowli teatralnej ►[ 221 ]
Bilzingsleben ►[ 223 ]
Jaskinia ►[ 225 ]
Jaskinia Chauveta jako przestrzeń peripersonalna ►[ 226 ]
Templum ►[ 230 ]
Rewolucja rolnicza ►[ 230 ]
Göbekli Tepe we wschodniej Turcji ►[ 234 ]
Tańcząca świątynia ►[ 240 ]
Domus ►[ 247 ]
Osada skupionych sąsiedztw w Aşıklı Höyük ►[ 247 ]
Performanse żywych i martwych w Çatalhöyük ►[ 252 ]
Çatalhöyük ►[ 255 ]
Çatalhöyük: domus jako habitat ►[ 257 ]
Çatalhöyük: domus jako templum ►[ 261 ]
Çatalhöyük: domus jako nekropolia ►[ 266 ]
Théatron ►[ 272 ]
Świątynia Dionizosa ►[ 272 ]
Theatrum ►[ 281 ]
Świątynia Pompejusza ►[ 281 ]
Globe ►[ 285 ]
ROZDZIAŁ IV. Teatr pisma ►[ 288 ]
Kultura oralna: Pirahã ►[ 290 ]
Pirahã ►[ 290 ]
Doświadczenie bezpośrednie ►[ 292 ]
Performanse duchów ►[ 294 ]
Życie w czasie teraźniejszym ►[ 295 ]
Rekurencja ►[ 296 ]
Emergencja pisma ►[ 298 ]
Świat jako tekst: Mezopotamia ►[ 306 ]
Performanse pisarza ►[ 306 ]
Pismo jako szyfr ►[ 312 ]
Świat jako tekst do manipulacji ►[ 314 ]
Tekst jako performans: Egipt ►[ 319 ]
Słowa boga ►[ 320 ]
Życie po śmierci ►[ 322 ]
Mumifikacja jako performans przemiany ►[ 325 ]
Przemiany Ozyrysa ►[ 329 ]
Pogrzeb jako rytuał transformujący ►[ 330 ]
Teksty Piramid ►[ 334 ]
Teksty Sarkofagów ►[ 337 ]
Księga Umarłych ►[ 340 ]
Papirus z Ramesseum ►[ 344 ]
Kamień Szabaki ►[ 347 ]
Alfabet: Grecja ►[ 350 ]
Wynalezienie „fonemu” ►[ 350 ]
Najstarsze świadectwa ►[ 352 ]
Alfabet grecki ►[ 356 ]
Emergencja aktora ►[ 359 ]
ROZDZIAŁ V. Taniec jako źródło dramatu ►[ 365 ]
Paleolit: tancerz w zwierzęcej masce ►[ 367 ]
Czarownik ►[ 367 ]
Naśladowanie zwierząt ►[ 369 ]
Neolit: taniec symulakrów ►[ 373 ]
Grecja: taniec mimetyczny ►[ 379 ]
Kreta ►[ 379 ]
Heksametry ►[ 383 ]
Komos ►[ 391 ]
Kult Dionizosa ►[ 402 ]
Performanse przemiany ►[ 402 ]
Procesja falliczna ►[ 404 ]
Taniec jako źródło kultury greckiej ►[ 408 ]
ZAKOŃCZENIE. Performanse źródłowe w epoce globalizacji ►[ 412 ]
Tybet jako pole energii ►[ 413 ]
Pielgrzymka jako liturgia ►[ 414 ]
Liturgiczne pokłony ►[ 417 ]
Performanse przemiany ►[ 421 ]
Sztuka asymilacji i sztuka izolacji ►[ 422 ]
Bibliografia ►[ 425 ]
Summary ►[ 511 ]
Indeks ►[ 513 ]
Spis ilustracji ►[ 527 ]
- Książka ukazała się w serii:
Złota Seria Uniwersytetu Wrocławskiego ; 7
Acta Universitatis Wratislaviensis, 0239-6661 ; nr 3541 - Równolegle z książką drukowaną powstała jej wersja on-line http://www.zrodlateatru.pl