Hasła

Trwa wczytywanie

Autor: Małgorzata Leyko (2019)

scena symultaniczna

(niem. Simultanbühne, ang. multiple setting, simultaneous setting, fr. décor simultané)

Termin określający zasadę równoczesnego ustawiania w przestrzeni sceny dekoracji wyobrażających wszystkie miejsca, w których będzie toczyła się akcja przedstawienia (tzw. mansjony). Zasada ta dotyczyła wszystkich typów sceny średniowiecznej, zarówno w przestrzeni sakralnej (kościół), jak i świeckiej.

„Le Mystère de la Passion” w Valenciennes (1547), ilustracja z manuskryptu „Le Mistere par personnaiges de la vie, passion, mort, resurrection et assention de Nostre Seigneur Jesus Christ, en 25 journees...”.  Mansjony i miejsca akcji: 1 – Raj, 2 – Sala, 3 – Nazaret, 4 – Świątynia, 5 – Jerozolima, 6 – Pałac,  7 – Dom biskupów,  8 – Morze, 9 – Złota brama, 10 – Otchłań ojców (limbus patrum), 11 – Piekło.
Źródło: gallica.bnf.fr.
 
Plan misterium odegranego w Wielkanoc 1583 na placu Weinmarkt w Lucernie. Na wschodzie (w górnej częścu planu) fasada budynku, w którym spotykała się kapituła Związku Czterech Kantonów, stanowiąca tło dla: Nieba (1), Raju (2), Chrystusa i Apostołów (10). W lewym dolnym rogu (północny zachód) Piekło (3). W polu pomiędzy tymi biegunami m.in.:  4 – Świątynia, 5 – Drzewo Judasza, 6 – Złoty cielec, 7 – Kain i Abel, 8 – Abraham i Izaak oraz inne miejsca akcji. Pole gry przecina rzeka Jordan (9). 
Źródło: rysunek Renwarda Cysata, zbiory specjalne Zentral- und Hochschulbibliothek Luzern
Męczeństwo św. Apolonii, miniatura z: Jean Fouquet, „Livre d'heures d'Étienne Chevalier”, ok. 1452–1460. 

Według dostępnej ikonografii w widowiskach misteryjnych mansjony ustawiano w szeregu na wysokim podium na dziedzińcu zamkowym (np. Valenciennes, 1547) bądź bezpośrednio na placu miejskim (Lucerna, 1583) albo poza miastem na planie koła (The Castle of Perseverance, pocz. XV wieku).

Czasami mansjony umieszczano na przemian z miejscami dla widzów (jak np. w przedstawieniu Męczeństwo św. Apolonii, poł. XV wieku), budowano je też na wozach, które przejeżdżały ulicami miasta. Kolejność ustawienia mansjonów miała znaczenie symboliczne, po stronie wschodniej znajdowało się niebo, po zachodniej – piekło. Jeśli widowisko rozgrywano na dużej przestrzeni, widzowie przechodzili przed kolejne mansjony – stacje, do których wraz z wykonawcami przenosiła się akcja.

Scena celkowa (terencjuszowska).
Źródło: Terentii Comoediae sex..., Lyon : Johann Trechsel, 1493.
Źródło: gallica.bnf.fr

W przedstawieniach świeckich odgrywanych na scenie celkowej (terencjuszowskiej) poszczególne celki ustawione obok siebie na podium wyobrażały domy bohaterów dramatu. Kiedy postaci uczestniczyły w akcji, wychodziły na podest i po wypowiedzeniu swoich kwestii wracały do celki. Scena symultaniczna pozwalała na bliskość, a czasami wręcz przenikanie się terenu gry i terenu obserwacji.

Wraz z wykształceniem się w XVI wieku przestrzeni scenicznej w całkowicie zadaszonym budynku zasadę symultanicznego ukazywania miejsc akcji wyparła scena sukcesywna.

Do symultanizmu scenicznego powracali twórcy okresu Wielkiej Reformy Teatru, np. Erwin Piscator, Bertolt Brecht, a w teatrze polskim Andrzej PronaszkoSzymon Syrkus w projekcie teatru symultanicznego.

Bibliografia

  • Berthold, Margot: Historia teatru, przeł. Danuta Żmij-Zielińska, Warszawa 1980;
  • Bożyk, Eugeniusz: Historia architektury budynku teatralnego i techniki sceny w teatrze europejskim, Warszawa 1956;
  • Braun, Kazimierz: Przestrzeń teatralna, Warszawa 1982;
  • Wiles, David: Krótka historia przestrzeni teatralnych, przeł. Łukasz Zaremba, Warszawa 2012.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji