Autor: Małgorzata Leyko
scena obrotowa
(niem. Drehbühne, ang. revolving/rotating stage, fr. scène tournante)

Źródło: Karl Lautenschläger, „Die Münchener Dreh-Bühne...”, s. 57.
Kolisty ruchomy fragment podłogi sceny lub nakładana na nią tarcza obrotowa, napędzane mechanicznie albo elektrycznie, pozwalające na szybką zmianę dekoracji lub efekty specjalne przy podniesionej kurtynie.
Mechanizm sceny obrotowej naszkicował Leonardo da Vinci już w 1490. W praktyce teatralnej scenę obrotową (mawari butai) spotkać można w drugiej połowie XVIII w. w japońskim teatrze kabuki.

W teatrze europejskim pierwsza scena obrotowa została zaprojektowana przez Karla Lautenschlägera i zamontowana w Residenztheater w Monachium w maju 1896. Miała średnicę 16 m i była napędzana elektrycznie. Po raz pierwszy została zastosowana w przedstawieniu Don Giovanniego Wolfganga Amadeusza Mozarta i pozwalała na uniknięcie długotrwałych przerw w trakcie przedstawienia, koniecznych dla demontażu i montażu rozbudowanych dekoracji dla kolejnych scen.

Ustawienia obrotówki z zaznaczonym polem widzenia, poniżej odpowiednie obrazy aktu pierwszego:
1 – ogród Komandora, 2 – ulica w Sewilli, 3 – ogród Don Giovanniego.
Wg „Die Münchener Dreh-Bühne…” opr. JL.
Później sceny obrotowe zamontowano w teatrach Wintergarten i Neues Schauspielhaus w Berlinie oraz Coliseum w Londynie. Wielką sensacją okazało się wystawienie przez Maxa Reinhardta Snu nocy letniej Williama Shakespeare’a z wykorzystaniem sceny obrotowej, a berlińska publiczność tłumnie oglądała „kręcący się las” (Neues Theater, 1905).

W Polsce pierwszą scenę obrotową zainstalowano w zbudowanym przez Arnolda Szyfmana Teatrze Polskim w Warszawie w 1913 roku.
Udoskonalonym rozwiązaniem była cylindryczna scena obrotowa, w której można było zamontować zapadnie i podnoszone podesty. Po raz pierwszy rozwiązanie takie zainstalowano w 1954 w wiedeńskim Burgtheater.
Współczesne rozwiązania techniczne pozwalają na dowolny podział płaszczyzny sceny obrotowej, na której mogą być wprawiane w ruch poszczególne pierścienie oraz montowane różnego kształtu zapadnie, zazwyczaj napęd sceny jest sterowany elektronicznie. Największa scena obrotowa o średnicy 37,4 m z wbudowaną w nią mniejszą platformą o średnicy 16 m oraz zapadnią o wymiarach 15 x 3 m znajduje się w Operze we Frankfurcie nad Menem (1951).
Obecnie scena obrotowa należy do standardowego wyposażenia dużych teatrów, np. Teatr Wielki – Opera Narodowa ma mobilną scenę obrotową zainstalowaną w zasceniu, Teatr Wielki w Łodzi posiada scenę obrotową o średnicy 16 m, Opera Nova w Bydgoszczy otrzymała w 2018 scenę o średnicy 17 m z ruchomą sceną wewnętrzną (12 m).
Prostszym rozwiązaniem jest platforma obrotowa (także przenośna), która może być montowana na każdym płaskim podłożu. Jest ona wykorzystywana zarówno w teatrach, we wszystkich rodzajach widowisk scenicznych, jak i przy aranżacji wystaw (np. samochodowych).
Bibliografia
- Bożyk, Eugeniusz: Historia architektury budynku teatralnego i techniki sceny w teatrze europejskim, Warszawa 1956;
- Brzozowski, Stefan: Oświetlenie, dźwięk, dekoracje: techniczny warsztat teatralny, Warszawa 1976;
- Lautenschläger, Carl: Die Münchener Dreh-Bühne im königl. Residenz-Theater, nebst Beschreibung einer vollständig neuen Bühnen-Einrichtung mit elektrischem Betrieb, München, 1896 [wersja cyfrowa]
- Priest, Harold M.: Marino, Leonardo, Francini, and the Revolving Stage, „Renaissance Quarterly”, vol. 35, no. 1, 1982, pp. 36–60 [wersja cyfrowa – JSTOR];
- Unruh, Walther: Theatertechnik, Berlin – Bielefeld 1969.