Autorzy

Trwa wczytywanie

Lionel Bart

Ur. 1 VIII 1930, Londyn.
Urodzony w slumsach londyńskich przedmieść jako syn krawca (praw­dziwe nazwisko Lionel Begleiter), muzyką zajął się dopiero na fali ogólnego zainteresowania rockiem i w ogóle muzyką młodzieżową, ja­kie ogarnęło świat w połowie lat pięćdziesiątych. Był jednak - i po­został - samoukiem. Zaczął od pisania piosenek (muzyka i teksty) dla pierwszych brytyjskich gwiazd rock'n'rolla, takich Jak Adam Faith, Anthony Newley i Cliff Richard (m.in. jego wielki przebój "Livin' Doll"). Pierwszy musical - do Libretta Franka Normana - "Fred wraca do Soho" ("Fings Ain't Wot They Used t'Be"), napisał jeszcze w roku 1957; jednakże przed jego wystawieniem Bart dał się poznać londyń­skiej publiczności jako autor tekstów piosenek cieszącego się dużym powodzeniem musicalu "Córeczki pod klucz" ("Lock Up Your Daughters"; 1959), z muzyką Lourie Johnsona i librettem Bernarda Milesa. Przeło­mowym dla jego kariery okazał się rok 1960; w lutym trafił na lon­dyński West End jego "Fred" (wystawiony już wcześniej w Stratfor­dzie), a w czerwcu odbyła się premiera "Olivera", który odniósł naj­większy sukces w całej historii brytyjskiego teatru muzycznego. Kolejne musicale to: "Blitz" (1962), "Maggie May" (1964), "Twang!" (1965), " La Strada" (1969), "Quasimodo" (1979). W 1964 Bart pobił swoisty rekord był jedynym kompozytorem w historii teatru muzycznego, którego cztery musicale szły jednocześnie na londyńskich scenach... Pisał wiele partytur do znaczących filmów.
Źródło: Przewodnik Operetkowy Lucjan Kydryński, PWM 1994

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji