Guido Masanetz
Ur. 17 V 1914, Frydek-Mistek.
Kształcił się w lokalnych uczelniach muzycznych na Śląsku Cieszyńskim, potem w Pilźnie. Pracował początkowo na tamtym terenie jako pianista i organista; w 1939 został pianistą rozgłośni w Brnie, a rok później korepetytorem tamtejszego teatru, co ułatwiło mu wystawienie tamże pierwszej operetki: "Barbara" (1941). Pod koniec okresu wojennego grał w orkiestrze wojskowej w Budziszynie, i tam z kolei odbyła się premiera jego drugiej operetki "Die Reise nach Budapest" (1942). Później Masanetz objął dyrekcję teatru w Zittau; jednocześnie nadal komponował; jego kolejna operetka to "Die Mandelblute" (1948).
W okresie nasilenia realizmu socjalistycznego Masanetz komponował okolicznościowe kantaty: "Więcej węgla dla Pokoju" (1951) i "Nasza droga" (1951); otrzymał I nagrodę FDJ za młodzieżowy taniec "Berolina" (1954). Potem powrócił do operetki i komedii muzycznych, wystawiając kolejno: "Eine unmogliche Frau" (1954), "Wer braucht Geld?" (1956; przerobiona później na "Noc w San Francisco - In Frisco ist der Teutel los"; 1962), "Eva und ihr Moralist" (1958), "Mein schoner Benjamino" (1963), "Vasantasena" (1978) i in.
Napisał także jedną operę: "Der Wundervogel" (1955). Piastował wysokie stanowiska w Związku Kompozytorów NRD, odznaczony został Nagrodą Państwową. Jest - obok Natschinskiego - głównym przedstawicielem teatru muzycznego NRD.
Źródło: Przewodnik Operetkowy Lucjan Kydryński, PWM 1994