Autorzy

Trwa wczytywanie

Darius Milhaud

Ur. 4 IX 1892, Aix-en-Provence. Zm. 24 VI 1974, Genewa.
Darius Milhaud zdobywał wykształcenie muzyczne studiując od 1910 w Konserwatorium Paryskim pod kierunkiem A. Gedalge'a, Ch.-M. Widora i V. d'Indy'ego. W latach 1917-19 pełnił funkcję attache kul­turalnego francuskiego poselstwa w Rio de Janeiro i tam poznał "poetę-dyplomatę", Paula Claudela, który stał się twórcą librett do jego najwybitniejszych dzieł dramatycznych. Po powrocie do Paryża przyłączył się Milhaud do Grupy Sześciu (por. A. Honegger), gło­sząc wraz z nią hasła "nowej rzeczowości"; niebawem jednak dro­gi ich się rozeszły. W 1927 odwiedził kompozytor Amerykę, wystę­pując jako pianista oraz dyrygent własnych utworów. Od 1940 osiadł w Kalifornii, gdzie objął wykłady w Mills College.
Obfita twórczość Milhauda obejmuje różne gatunki muzyczne: opery, balety, utwory symfoniczne, kameralne, solowe kompozycje instrumen­talne oraz pieśni. Do najwybitniejszych należą opery: "Oresteja", "Le pauvre matelot" ("Biedny marynarz") i "Krzysztof Kolumb", balety: "Le Boeuf sur le toft" ("Wół na dachu"), "La Creation du monde" ("Stworze­nie świata"), "Salade" i "La branche des oiseaux" oraz suita taneczna "Saudades do Brazil". Kompozycje Milhauda odznaczają się "francuską" jasnością i przejrzystością formy; w dziełach scenicznych przeważa tematyka filozoficzno-mistyczna.
Źródło: Przewodnik Operowy Józef Kański, PWM 1997

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji