Autorzy

Trwa wczytywanie

Paul Hindemith

Ur. 16 XI 1895, Hanau (pod Frankfurtem n. M.). Zm. 29 XII 1963, Frankfurt n. M.
Paul Hindemith wcześnie rozpoczął praktykę zawodowego muzyka. Mając lat 13 zarabiał już na życie jako skrzypek w kinach (w okre­sie niemych filmów) i teatrzykach rewiowych, a następnie w orkie­strze operowej. Z czasem opanował również altówkę i jako altowio­lista występował w kwartecie smyczkowym Amara; napisał także szereg utworów na ten instrument. W dziedzinie kompozycji był uczniem Arnolda Mendelssohna i Bernarda Seklesa. Nie mając jesz­cze lat dwudziestu, uzyskał w Berlinie Nagrodę im. F. Mendelssohna za "Kwartet smyczkowy" (op. 2). Następny jego "Kwartet" (op. 16) od­niósł sukces na pierwszym festiwalu muzyki współczesnej w Donaueschingen (w organizacji tych festiwali brał kompozytor następnie nader czynny udział). Stopniowo stał się Hindemith jedną z wybit­nych osobistości niemieckiego życia muzycznego; w 1927 został pro­fesorem berlińskiej Akademii Muzycznej. W okresie rządów hitlero­wskich twórczość jego uznano za "destrukcyjną" i usunięto z progra­mów koncertowych. Hindemith opuścił wówczas Niemcy - przez pe­wien czas zajmował się czynnie organizacją życia muzycznego w Tur­cji, rodzinnym kraju swego przyjaciela i kierownika kwartetu, Licco Amara, następnie zaś wyjechał do USA, skąd powrócił dopiero w 1951, osiedlając się w Zurychu i przyjmując obywatelstwo szwaj­carskie. Stamtąd odbywał liczne podróże koncertowe, dyrygując głów­nie wykonaniami własnych utworów.
Twórczość Hindemitha, jednego z najwybitniejszych kompozyto­rów XX w., jest poniekąd dalszym ogniwem rozwojowym linii repre­zentowanej przez wielkich niemieckich polifonistów - Bacha, następ­nie Brahmsa, a głównie Regera. Wpływ Brahmsa i Regera zaznacza się silnie we wczesnych utworach Hindemitha; w następnym okresie wykształca już kompozytor swój własny, par excellence ,,konstruktywistyczny" styl i wraz z nim - swoisty typ linearnej polifonii, któ­ra odtąd będzie charakterystycznym elementem większości jego utwo­rów. W trzecim okresie twórczości, rozpoczynającym się ok. 1922, Hindemithowski neoklasycyzm nabiera większej jeszcze prostoty i nie­mal ascetycznej oszczędności środków wyrazu, eliminując prawie cał­kowicie wpływy romantyzmu - nawet w utworach o tak romantycz­nej treści, jak np. opera "Cardillac" (na tle opowiadania E. T. A. Hoff­manna). Jednak po 1933 znów dokonuje się w twórczości Hindemitha zwrot. Większe jego dzieła nabierają cech monumentalnych, zazna­cza się też w nich jak gdyby pewien nawrót do romantyzmu, a tak­że do tradycyjnej tonalności ("Mathis der Maler", symfonia "Harmonie der Welt").
Nadzwyczaj obfita i wszechstronna twórczość Hindemitha obejmuje dzieła symfoniczne, kameralne, solowe (przede wszystkim na skrzyp­ce i altówkę), cykle pieśni, kompozycje chóralne oraz liczne utwory użytkowe i pedagogiczne. Wśród jego dzieł scenicznych (obok już wymienionych) znajdują się m. in. opery "Morder", "Hoffnung der Frauen" ("Morderca, nadzieja kobiet"), "Święta Zuzanna", "Neues vom Tage" ("Nowości dnia") i "Harmonie der Welt" ("Harmonia świata") oraz balet "Nobilissima Visione" ("Najszlachetniejsza wizja").
Źródło: Przewodnik Operowy Józef Kański, PWM 1997

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji