Autorzy

Trwa wczytywanie

Arthur Sullivan

Ur. 13 V 1842, Londyn. Zm. 22 XI 1900, Londyn.
Twórca angielskiej operetki, zaszczyty i popularność zyskał nie tylko dzięki zabawnym dziełkom scenicznym; Sir Arthur Sullivan był w ogóle najbardziej interesującym, najwybitniejszym kompozytorem angielskim w długim okresie między Haendlem i Elgarem, a przy tym swoją ogromną aktywnością rozruszał środowisko muzyczne Londynu, wy­rwał je z marazmu, w jakim pozostawało od czasu londyńskich wizyt Mendelssohna. Muzyczną edukację zaczynał w chórze chłopięcym Royal Chapel; dzięki otrzymanemu stypendium mógł przez dwa lata studiować w Royal Academy of Music (1856-57), po czym wysłano go do Lipska, gdzie uzupełniał wykształcenie w klasach Moschelesa, Hauptmanna i Richtera. Po powrocie (1862) rozpoczął działalność kom­pozytorską (muzyka do "Burzy" Szekspira - 1862, kantata "Kenilworth" - 1864, "Irish Symphony" - 1864), pedagogiczną (w 1866 został mianowany profesorem w Royal Academy of Music) i muzykologiczną (wraz ze swym przyjacielem, Sir George'em Grove'em, wyjechał do Wiednia w poszukiwaniu zaginionych manuskryptów Schuberta; odna­leźli wówczas partyturę "Rosamundy".
Komponował bardzo wiele. Liczne ilustracje muzyczne do sztuk Szekspirowskich, operę "Ivanhoe" wg Waltera Scotta (1891), kantatę "The Golden Legend" do tekstu Longfellowa (1886), utwory symfoniczne, kameralne, pieśni. Otrzymał tytuły doktora honoris causa uniwersy­tetów w Cambridge (1876) i Oksfordzie (1879), francuską Legię Ho­norową (1878), a także tytuł szlachecki od królowej Wiktorii (1883). A przecież - wszystko to byłoby dziś zapomniane, gdyby nie jego operetki.
Pierwszym jego zabawnym utworem scenicznym była jednoaktowa burleska "Cox and Box" (1867), następnymi - "The Contrabandista" (1867) i "Thespis" (1871). Do tego ostatniego libretto napisał William Schwenk Gilbert (1836-1911), i tak rozpoczęła się ich stała współ­praca, nad którą - od 1875 - czuwał impresario D'Oyly Carte. On łagodził częste spory współpracowników (nie lubili się, nigdy w ży­ciu nie przeszli na "ty"), on nakłaniał ich do pracy, on... wybudował w Londynie teatr ,,Savoy" (1881 - pierwszy teatr oświetlony ele­ktrycznością!), przeznaczony wyłącznie do wystawiania utworów Gil­berta i Sullivana; teatr ten - z tym samym repertuarem - prze­trwał sto lat, ciesząc się niezmiennym powodzeniem.
Gilbert i Sullivan napisali razem blisko 20 operetek: "Trial by Jury" (1875), "H. M. S. Pinafore" (1878; pierwszy wielki sukces), "Piraci z Penzancy" ("The Pirates of Penzance", 1879), "Patience" (1881), "Iolanthe or the Peer and the Peri" (1882), "Princess Ida" (1884), "Mikado" ("The Mikado"; 1885 - ich największy, światowy sukces), "Ruddigore" (1887), "Gwardziści" ("The Yeomen of the Guard"; 1888), "Gondolierzy" ("The Gondoliers"; 1889), "Utopia Limited" (1893), "The Grand Duke" (1896), "The Beauty Stone" (1893), "The Rose of Persia" (1899), "Haddon Hall" (1892), "The Emerald Isle" (1901; ukończona przez Edwarda Germana, wysta­wiona już po śmierci kompozytora).
Źródło: Przewodnik Operetkowy Lucjan Kydryński, PWM 1994

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji