Autorzy

Trwa wczytywanie

Mikołaj Rimski-Korsakow

Ur. 18 III 1844, Tychwin (gubernia nowogrodzka). Zm. 21 VI 1908, Lubieńsk (gubernia petersburska).
Mikołaj Rimski-Korsakow, syn wysokiego urzędnika, z woli rodziny poświęcił się początkowo karierze oficera marynarki - zrzucił mundur dopiero po 1900. Pierwsze kroki w dziedzinie kompozycji stawiał pod kierunkiem Bałakiriewa, jednak wczesne jego utwory (2 symfonie i "Koncert fortepianowy") nie mają większego znaczenia. Dopiero poemat symfoniczny "Antar", oparty na wschodnich tematach, jest zapowiedzią późniejszego stylu kompozytora. Od 1871 wykłada Rimski-Korsakow kompozycję w konserwatorium petersburskim oraz dyryguje orkiestrą i chórami w Bezpłatnej Szkole Muzycznej, zostaje też mianowany generalnym inspektorem orkiestr marynarki wojennej. Przygotowuje w tym czasie do druku opery Glinki oraz opracowuje 2 tomy pieśni ludowych. W 1878 pisze operę "Noc majowa" do tekstu Gogola, wkrótce potem zaś powstaje "Śnieżka", oparta na baśni A. Ostrowskiego. Na­stępne lata przynoszą najsłynniejsze utwory symfoniczne Rimskiego-Korsakowa: "Bajkę", "Kaprys hiszpański" oraz "Szeherezadę". Później znów powraca kompozytor do twórczości operowej ("Młada", "Noc wigilijna" wg Gogola, "Sadko", "Mozart i Salieri" oraz "Carska narzeczona"). W 1899 powstaje "Baśń o Carze Sałtanie", będąca tak silną satyrą polityczną, iż cenzura carska zarządziła wprowadzenie szeregu retuszów. Dalsze opery to "Pan Wojewoda" (wg "Czatów" Mickiewicza), "Kościej nieśmier­telny", "Legenda o niewidzialnym grodzie Kitieżu", wreszcie "Złoty Kogucik".
Należy też zwrócić uwagę na wyjątkową pozycję i rolę Rimskiego-Korsakowa jako pedagoga. Opracowane przez niego podręczniki har­monii, a zwłaszcza instrumentacji, do dziś nie straciły swej aktualności, zaś do jego uczniów w zakresie kompozycji lub instrumentacji zaliczali się m. in.: Głazunow, Arieński, Ladow, Czeriepnin, Ippolitow-Iwanow, Gniesin, Miaskowski, Prokofiew, Lapunow, Maliszewski, Respighi i Strawiński.
Mówiąc o stylu Rimskiego-Korsakowa, należy podkreślić przede wszystkim mistrzowską, jasną i przejrzystą, a zarazem efektowną instrumentację. Harmonika jest neoromantyczna; idąc śladami Liszta, często używa jej Korsakow dla celów kolorystycznych. Typ programowości - ilustracyjny, podobnie jak u Berlioza. Na gruncie opery rozwija Rimski-Korsakow (w przeciwieństwie do Musorgskiego i Boro­dina) linię baśniowo-fantastyczną, jakkolwiek pisał też opery histo­ryczne, jak "Pskowianka" czy "Carska narzeczona". Treść jego oper naj­częściej opiera się na legendach i podaniach ludowych. Akcja jest przeważnie statyczna, niezbyt ożywiona.
Źródło: Przewodnik Operowy Józef Kański, PWM 1997

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji